Ik lees hier vooral reacties over de waterkolom in relatie tot de "kwaliteit" van een tentdoek. Dat is natuurlijk maar het halve verhaal.
De kwaliteit van een tentdoek is afhankelijk van diverse factoren:
- doeksterkte (prik en schuren)
- combinatie van de materialen
Het is daarom lastig om in algemene termen over de bovenstaande factoren te spreken. Ik kan wel een poging doen overigens, maar het zal nooit helemaal juist en uitputtend zijn voor iedere situatie.
Waterkolom
Des te hoger, des te langer het duurt voordat water door een doek heen komt. Reken erop dat een knie op een grondzeil al gauw een druk kan opleveren van meer dan 5.000 mm. Dat wil niet zeggen dat grondzeilen onder die waarden niet waterdicht zijn, maar de kans wordt dan wel groter dat bij een knie op het grondzeil er een keer vocht doorheen komt. Bij een buitentent is dit minder relevant, want daar druk je niet tegenaan. Van de andere kant: des te hoger de waterkolom, des te langer het door degeneratie van het tentdoek duurt voordat er een keer vocht doorheen komt.
Aantal coatings
Meer coatings levert een zwaarder geheel op, maar ook een betere bescherming.
Type coatings
Siliconencoatings verminderen de sterkte van het doek meer dan PU-coatings. Van een PU-coating blijft het doek dus sterker.
Materiaal van het doek
Nylon gaat vaak wat langer mee en heeft een hoge treksterkte. (Vandaar dat het vaak wordt gecombineerd met siliconencoatings: het geheel blijft sterk.) Polyester is minder duurzaam en sterk bij eenzelfde dikte. DCF (cuben) is, net als nylon, ook zeer duurzaam.
Doeksterkte
Nylon kan goed tegen schuren en prikken. Polyester een stuk minder. DCF komt volgens mij vooral overeen met nylon wat dat betreft. Vaak wordt DCF echter in zeer lichte varianten gebruikt, waardoor het vaak kwetsbaarder is in de gebruikte vormen. An sich is het bij eenzelfde gewicht natuurlijk erg sterk en bestand tegen veel mishandeling.
Doekdikte
Dit wordt vaak aangegeven in denier. (Het gewicht van 1 minuscuul draadje van 9.000 meter lengte.) Hoe hoger het getal, hoe sterker het doek van dit materiaal. Des te lager, des te lichter zal het eindresultaat zijn (en minder bestand tegen prikken en schuren).
Combinatie van materialen
Dit heb ik al eerder langs zien komen in dit onderwerp. Je kunt nog zo'n fantastisch doek gebruiken, als je verkeerde naden gebruikt valt de tent alsnog uit elkaar. En de keuze voor verkeerde stokken wordt de tent ook niet beter van.