Als je liever een andere vergelijking ziet, zoek dan wel een goede. De vergelijking met de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen is dat zeker niet. Die haastige ondernemers die je noemt, komen evengoed nog op hun bestemming, maar moeten door de nieuwe snelheidsbeperking hooguit tien minuten eerder vertrekken om op tijd te komen. (Bovendien lopen ze nu een dikke kans te vroeg aan te komen omdat er minder files zijn.)Grandonneur schreef: ↑di 23 jun, 2020 08:50Wat een ongemakkelijk vergelijk. Moet er in het tweede voorbeeld dan ook 'allemaal' tussen ergens, of is het daar ineens: 'het is denkbaar dat die mensen er zijn'?
Als je dan toch wilt vergelijken: recent is de maximum snelheid op snelwegen lager geworden. Dat is best een ingrijpende maatregel voor mensen die veel onderweg zijn, ondernemers met veel mensen onderweg, werkenden met een krappe agenda. Hoeveel van de mensen zonder auto en/of rijbewijs zullen zich uitspreken tegen deze beperkingen denk je?
De fietsmaatregel van de NS maakt het niet-bezitters van een auto nu onmogelijk om hun fiets snel mee te nemen naar een plek waar ze die nodig hebben. Als ik nu niet toevallig een fiets met S&S-koppelingen zou hebben (die heb ik niet voor niets gekocht; al jaren zie ik dat reizigers met fietsen door de NS - en ook de SNCF - als tweederangs reizigers beschouwd worden), zou ik deze zomer helemaal niet in staat zijn om veldwerk te verrichten voor mijn fietsgidsen (zoals ik hier, hier en hier heb beschreven). Niet vanwege noodzakelijke corona-maatregelen, maar vanwege de starre houding bij de NS, die Josse de Voogd onderaan dit artikel signaleert.
Overigens heb ik dit jaar voordat het fietsmeeneemverbod inging, nog niet met een fiets in een trein gezeten. Ik kijk de kat voorlopig nog even uit de boom met treinreizen - met of zonder fiets, want ook ik vraag me af hoe snel het virus weer zijn kop op zal steken.
Ondertussen constateer ik wel dat de NS als enige spoorwegmaatschappij in Europa de coronacrisis heeft gebruikt om het fietsvervoer af te schaffen en geen haast maakt om die regel terug te draaien. Het is zelfs maar de vraag of een gehersenspoelde NS-conducteur mijn in tweeën gedeelde fiets als vouwfiets zou accepteren.
Als trouwe klant van de Treinreiswinkel ben ik wel benieuwd wat Helmut Brall, oprichter en eigenaar van deze winkel, van het door de NS gevoerde beleid vindt. Misschien een goed idee voor een interview in het Wereldfietser tijdschrift, al zal hij op dit moment wel andere dingen aan zijn hoofd hebben.bert sitters schreef: ↑wo 17 jun, 2020 13:54De Fietsvakantiewinkel heeft zware tijden. Geen boekingen, maar alleen maar annuleren en heel veel vragen. Ze worden er knettergek van.