Fiets is uiteraard gewogen. los frame, boutjes, dropouts, steekassen, pm bracket/boutjes, balhoofd, vork. Etcetera.
Fietsenbouwers geven zoals bekend zelden gewichten van een los frame op. In het sporadische geval dat ze wel opgegeven worden is dat in wisselende samenstelling en, over het algemeen, voor een specifieke framemaat. Ze zullen er wel een reden voor hebben, het is niet aan mij om die informatie op een forum te presenteren.
Ik heb wel een vermoeden waarom de wereld van framesets zo mistig is. Het is namelijk heel makkelijk om er een mening over te hebben (te zwaar, of te licht, zelden 'precies juist'), het is lastig zo niet onmogelijk om de grammen op waarde te schatten. Een stalen crossframe van 1kg is te licht, van 4kg is te zwaar. Is een 2kg frame beter dan een 3kg frame, of juist andersom, en zo ja (of nee), beter waarin?
Persoonlijke ervaring: binnen grenzen heb ik het liefst een zwaarder frame, en lichtere onderdelen daarop. Altijd gehad. Dikkere frames hebben me het fijnste rijgedrag gegeven. Ik vermoed dat massa in het frame een bufferende werking heeft op alles wat in elk ander onderdeel gebeurt. Het is eigenlijk zo: ik ben niet per se op zoek naar een zwaarder frame, maar wel naar een goed karakter. Goed voor mijn beoogde inzet, dan ook nog. Er zijn regelmatig juist zwaardere frames erg positief getest op rijgedrag (sonder, kona, x29 kan ik me zo even herinneren).
Overigens kan ik wel van mening zijn dat de Racert 'niet zwaar' is
.
Ten slotte: natuurlijk is gewicht alleen boeiend om iets te kunnen vergelijken. Maar waar zouden we deze frameset mee kunnen vergelijken überhaupt? staal/disc/steekassen/sliding dropouts/belt ready?
Ten slotte II: één op één en irl vind ik het leuk om hier wél over te praten. Hier (of op welk fietsforum dan ook) wil ik om bovengenoemde reden niet degene zijn die de discussie start. Hoop dat jullie daar begrip voor hebben
. Mocht iemand nou zeggen joh, ik overweeg zo'n fiets, maar wil een framegewicht van max zus en zo en anders niet, dan wil ik mijn kennis prima delen maar zou je wellicht nog beter de framebouwer kunnen benaderen.