Misschien heeft de OP hier nog wat aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Nee, dat is helemaal niet zoals gaan uitleggen waarom etc. etc.
Maar goed.
OP, ik heb een VSF TX Randonneur (het oude model met een Shimano 105 triple) en ben daarover zeer tevreden.
Als ik profiel goed begrijp, rij je veel met de racefiets, hou je van een sportieve zit en rij je graag in de bergen. Dat is zoals ik.
Die TX Randonneur past daarbij perfect, op één aspect na: deze fiets is allesbehalve licht. Voor de rest zit alles goed. Stijf maar niet lomp, rijdt op rails in de afdalingen met 20 kilogram achterop, behoorlijk wendbaar. Op vlakke wegen en zonder bagage nauwelijks langzamer dan mijn racefiets. Hellingen zijn een ander verhaal, dan voel je het verschil in gewicht, net zoals wanneer je versnelt.
Ik neem aan dat niet alle onderdelen superdeluxe zijn, maar een paar essentiële onderdelen die er af fabriek op stonden, zijn voor mij een plus: Shimano 105 schakelt boterzacht en dat racestuur zou ik voor geen geld van de wereld willen missen.
Een nadeel kan ook zijn dat er geen brede banden op kunnen, dus check dat even voor het model dat je in gedachten hebt. Anderzijds zie ik voor iemand met jouw profiel niet meteen de nood aan 50 millimeter brede banden. Twee opmerkingen nog: een super-kleine versnelling zit niet op die 105. Of je die nodig hebt, moet je zelf beslissen. En ik had een hekel aan het meegeleverde zadel. Maar zadels zijn heel individueel etc.
Ik ben 1,73 meter en zit lekker sportief op een frame van 52 centimeter. Ik vermoed dat voor jou 57 centimeter de gepaste maat is.