Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietskeuze - cyclocross / gravelbike voor lange tochten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietskeuze - cyclocross / gravelbike voor lange tochten

Fietsmans schreef:
zo 05 apr, 2020 11:38
Raden jullie aan om hoe dan ook altijd eerst een testrit te maken, of zou het met voldoende goede reviews van een fiets altijd wel snor moeten zitten?
Over het algemeen heeft een testrit volgens mij vooral zin wanneer je weet wat je zoekt, en je genoeg ervaring hebt om d.m.v. een testrit te bepalen of de fiets het heeft.
Verder: om grote onvolmaaktheden aan het licht te brengen: veel te groot, veel te klein, de positie is veel te gestrekt, een derailleur is niks voor mij, geef me maar een naafversnelling …

Je moet oppassen voor testritten wanneer je vooral weet wat je niet wilt. Zowat iedere fiets die aan die eis voldoet, lijkt dan op het eerste gezicht ok.
Wederom bedankt voor al jullie reacties!

Ik ben vanavond alle adviezen op een rij aan het zetten in de hoop er een beetje uit te komen. Verder zoek ik nog wat info bij elkaar van het internet. Een vraag die ik onbeantwoord heb gelaten (excuus): bagage. Voor nu heb ik geen ambitie om met de tent en kookspulletjes op stap te gaan en worden het basic ho(s)tel-overnachtingen met een extra setje kleren op zak. Daarmee voorzie ik voorlopig nog geen problemen. Op de langere termijn cq over een paar jaar wil ik met starpunt thuis naar een ander continent of wellicht verder fietsen (eindpunt Zuidoost-Azië staat op de bucketlist) en ook DAN hoop ik de fiets die ik nu koop te kunnen gebruiken en iedere nacht een betaalbare slaapplek te kunnen vinden. Desnoods koop ik ultralichtgewicht kampeerspullen, maar voor nu is het niet echt relevant om er rekening mee te houden denk ik.

Ik heb mijn budget enigszins verhoogd en heb de TREK Checkpoint ALR5 op het oog. Ik lees er goede verhalen over, maar ik kijk nog even verder. Bedankt ook voor de adviezen voor het kopen op afstand. Ik ga de gok wagen om op basis van reviews en maatadviezen de fiets te kopen. Tenzij ik net tussen twee maten in val want dan ga ik even passen. Ik moet zeggen dat ik in het verleden eens een te kleine fiets heb gekocht (Giant Roam XR2). Was een prachtige fiets en ik was in de veronderstelling dat de fietsenmaker me goed advies over de maat had gegeven. Uiteindelijk bleek het een natte vinger en heb ik deze prachtfiets na een half jaar toch maar weer weg gedaan omdat bij iedere tocht bleek dat hij te klein was. In de matentabel had ik dat op internet kunnen zien maar ach, ik was nog jong en ik kocht mijn eerste fiets. Nu weet ik wel beter, maar ik blijf het spannend vinden :lol: :roll:

Toevoeging / update: Een reden dat ik toch op gravelbikes blijf hangen is omdat ik niet heel veel randonneurs kan vinden, of ik zoek verkeerd..
Op cyclingtips.com zijn ze nu bezig met een vergelijkende test van verschillende gravelbikes. Ondere andere de Trek Checkpoint AL 4 passeerde de revue.

(Wat stijfheid van een fietsen betreft: ik begrijp je voorkeur voor een lichte fiets, maar de Frankentrek gravelbike die ik basis van een Trek FX fitness fiets probeerde te maken heb ik weggedaan omdat het frame zo slap was dat ik met bagage en zijwind beide handen aan het stuur moest houden wegens gigantische shimmy. Te slap is te slap en daar kan je niets aan doen...)
Goedenavond allemaal,

Wederom allemaal hartstikke bedankt voor de reacties! Bij deze laat ik even weten wat het is geworden, en waarom.

Omdat ik enerzijds een racefiets, anderzijds een vakantiefiets wilde was een gravelbike voor mij een compromis. Echter liggen mijn doelen op korte termijn niet zozeer op het meenemen van veel bagage, en voor een stevige gravelbike betaal je al snel veel geld en zit je toch met een compromis (in mijn geval tenminste). Vroeg of laat wil ik enerzijds veel bagage mee kunnen nemen, en anderzijds lekker snel een rondje kunnen fietsen savonds en heb ik het beiden eigenlijk net niet. Daarom heb ik gekozen voor een Cube Attain SL, een racefiets.

De tocht die ik langs de Schotse Hooglanden ga maken dit jaar (als het door mag gaan) doe ik samen met iemand die ook een racefiets rijdt. We slapen niet in een tent dus daarom wil ik gaan bikepacken, oftewel met klitteband speciaal daarvoor gemaakte tassen aan mijn racefiets binden en het liefst zo min mogelijk meenemen. Dan heb ik een racefiets, en kan ik qua bagage genoeg meenemen voor nu. In de toekomst, wanneer ik langere reizen wil gaan maken met meer bagage ga ik me oriënteren op een fiets die wél stevig genoeg is om voor- en achter tassen te kunnen dragen op rekjes. Deze aankoop stel ik dus even uit. Zo heb ik precies wat ik nu wil en hoef ik nu geen compromis te maken. Als ik naar Duitsland, België of eventueel nog een daaraangrenzend land wil doe ik dat lekker op de racefiets.

Ik heb het blaadje De Wereldfietser besteld dus mijn avonturen kunnen beginnen! :D
Fietsmans schreef:
vr 10 apr, 2020 22:39
Goedenavond allemaal,

Wederom allemaal hartstikke bedankt voor de reacties! Bij deze laat ik even weten wat het is geworden, en waarom.

Bedankt voor de terugkoppeling en veel fietsplezier!