door
loknor » zo 21 feb, 2021 11:58
Bridgestone SM schreef: ↑vr 03 apr, 2020 12:34
Leon schreef: ↑vr 03 apr, 2020 10:56
Gossie, dit soort dingen lees je nooit als je mooie verhalen over schijfremmen leest.
Precies, je leest dan alleen maar over velgremmen die velgen opeten.
Zelfs met de meest foute remblokjes duurt dat toch echt langer ... en met de juiste remblokjes zelfs gewoon heel lang.
En verder, vraag ik me ook wel eens af waarom die remblokjes zo snel moeten verslijten. Bij een auto doen die blokjes er met wat geluk jaren over -- 't zijn wel dikkere blokjes, maar het is ook heel veel meer af te remmen gewicht, en meest ook bij aanmerkelijk hogere snelheden.
Zelfs de oude mechanische Bridgestone schijfrem deed heel lang met de remblok-schijfjes
(remblok-schijfjes die een Mitsubishi merkje droegen). De Bridgestone Dinex rem doet zelfs schier eindeloos met de remvoeringen, maar dat zijn dan ook serieus dikke remvoeringen.
Was dat maar waar. Zelfs op een racefiets met minimaal gewicht kan na één rit een stel gloednieuwe blokken weg zijn (wedstrijdje in de regen of een flinke alpenrit in beestenweer). Ardennen kan trouwens ook, Ik heb in de toerversie LBL ook een stel Dura Ace blokken gevreten (we zagen eruit als we Parijs Roubaix door de modder hadden gereden...). Ja, ik heb ook wel eens jaren geen blokken vervangen op mijn racefiets, ik deed geen wedstrijden meer en ging niet meer in de regen fietsen (pak dan toch liever de MTB).
Als je maar hard genoeg gaat/met genoeg massa rijdt door klote weer kan je zelfs de beste blokken laten verdampen (of je velgbed concaaf trekken, één van de twee zal het verliezen). En ja met mooi weer, rustig verkeer, weinig heuvels kan je eeuwen doen met blokken (en zijn schijfremmen geen noemenswaardige verbetering).
Zo ook met Magura Hs33, ik vreet in het najaar en in de winter blokken. Dat krijg je met een kind achterop, of een bagagekar erachter. Ik doe langer met mijn Shimano schijfremmen en ze zijn
wat mij betreft op alle fronten superieur (stadsgebruik+werking+onderhoud). Daar waar een Hs33 een wielslag nodig heeft in de regen om de velg droog te krijgen sta je met een schijf meteen stil.
Ik kan met alle systemen prima uit de voeten, maar (Shimano) schijfremmen zijn voor mijn huidige gebruik wat mij betreft verreweg de beste optie. Dat kan voor een ander zeker anders zijn, maar behalve op de racefiets vind ik het eigenlijk in elk scenario een lastig verhaal voor de oude velgrem en helemaal voor de HS11/HS33. De eerste is dan nog lekker budget en simpel, een HS11/HS33 is vrij duur en juist als het erop aan komt minder sterk.