Ik ben niet zo bezorgd over die lagers (de meeste in mijn fiets zijn ook ouderwetse lagers) ... maar van de weeromstuit gebruik ik weer een vet-kwaliteit die geschikt is voor veel zwaardere toepassingen als die die je ooit op een fiets zult treffen.
Ik gebruik Molykote BR2plus ... het enige nadeel is dat het enorm zwart is (of eigenlijk grijs-zwart), het vlekt geweldig ... dat zwart is ook een voordeel: je ziet waar je genoeg hebt toegepast. Ander voordeel is dat de betere ijzerwinkel deze BR2plus gewoon in een tube vekoopt, en je doet eindeloos met zo'n tube.
Rem- en derailleur-kabeltjes kan je ook smeren met dit zwarte vet
En ... een gewoon wiellager draait - in ieder geval vrij in de lucht - een stuk beter met BR2plus vet ipv het traditionele kogelagervet uit een blikje.
O ja, als een tenslotte:
Bij een auto-wiellager (bij een auto waar het nog losse industrielagers zijn) duwt de goede monteur het hele lager vol met vet.