Precies, dit zijn allemaal echte "oops" gevalletjes, maar ook allemaal redelijk tot echt licht spul.
Bij zo'n oude Gazelle (of Batavus etc) is het frame zelf nogal overmaat ... en het deed het dus nog vele jaren, en ook met een onredelijk zware bepakking. Ik zou het nu ook niet echt aanbevelen, maar ... het gaat gewoon.
Er waren overigens genoeg andere bezwaren bij het oude Gazelle frame: In elkaar geknutselde liggende vorkeinden (met zo'n ouderwetse kettingspanner), een semi losse staande vork en ga zo maar door.
Verder ging ik toen op de oude degelijke fietsenmaker af, die bekeek het frame en oordeelde dat er geen structurele schade was.
En .... ook al gaat het dus onder voorwaarden goed, het is geenszins een aanbeveling om maar zo met dergelijke schade door te rijden. Zeker als je met ultra licht spul rijdt moet je heel voorzichtig zijn, er is dan vaak geen enkele reserve.
Het is meer een voorbeeld dat overmaat vaak schaadt maar niet altijd. Sommigen zeggen dat het als het onder dit soort omstandigheden heel blijft een geval van "over-engineering" betreft, ik noem zoiets een prettige reserve. (Sommigen vinden alles dat niet stuk gaat "over-engineered".)
PS We hebben overigens een "racestuur" aan de kast hangen van een fiets die op een aanhanger stond en waar de aanhanger een andere route koos als het trekkende voertuig. Een nogal overmaat aluminium racestuur, en het is nog "heel", dwz een hele hoek zwaar geschuurd en incl. extra race-bocht .... het stuur voldeed nooit aan de lichtgewicht-normen, maar het geeft me wel het vertrouwen dat ik niet steeds aan een nieuwe race-bocht moet denken als mijn fiets is omgedonderd.
PS2 In het voorbeeldje van de stadsbarrel van Loes was er sprake van een C-merk, en van een al langer optredend signaal dat er meer mis was. Ik zou graag zien als er bij die andere voorbeelden waar het niet goed gaat iets meer info gegeven werd ... voordat er gemakkelijk gezegd wordt dat ik gek was. In mijn geval was het een oude degelijke Gazelle, en een degelijk fietsenmakers-oordeel, en bovendien de harde praktijk die bewees dat het ging, anders zat ik hier misschien wel niet meer.