peter de rijk schreef: ↑di 11 feb, 2020 14:51
Carl schreef: ↑di 11 feb, 2020 13:39
Of misschien kunnen we, voor de verandering, eens gewoon de vraag beantwoorden? Als de vraagsteller iets over goede verlichting had willen weten, had hij in talloze discussies kunnen zoeken in plaats van te vragen naar
wetgeving omtrent fietsverlichting.
De vraag is voor de gevraagde landen inmiddels beantwoord. Voor Spanje kostte dat een paar berichten wegens tegenstrijdige info.
Ach, afgezien van de bescheiden zijsporen mbt de goede en/of betere verlichting in Duitsland loopt het wel los.
Een nuttiger zijspoor werd weer minder uitputtend besproken, namelijk de vraag in hoeverre de wetgeving ook gehandhaafd wordt. In Nederland was tot vrij recent batterij-verlichting onwettig en werd het slechts gedoogd (met nu dus de uitwas dat ongeveer alles wat maar iets van licht geeft genoeg lijkt). Om eerlijk te zijn weet ik niet eens of reflecterende pedalen alhier nog in de wet staan. Reflecterende pedalen zijn inmiddels lang niet altijd aanwezig, en soms zelfs technisch onmogelijk.
Zo zijn er nog een paar "losse eindjes". De breedte van de fiets is er eentje. Hier in Nederland was lang een te brede fiets een onbespannen wagen, nu valt een te brede fiets gewoon buiten de wet (met als aantekening dat 10% overmaat gedoogd wordt). Met een derde wiel (waarbij niet verplicht is dat dat wiel ook echt effectief is) is het een driewieler en dan mag de extra breedte wel ... en dan geldt - als ik het goed heb - naar keuze het regime voor een fiets danwel het regime van de onbespannen wagen.
Nog nuttiger is wellicht in hoeverre het geaccepteerd wordt/verstandig is als je de plek op de weg die je wettelijk is toebedeeld ook werkelijk benut. Ik heb in België bijvoorbeeld de indruk dat je voorzichtig moet zijn, ik heb er soms het gevoel dat de fietser als een "kakkerlak" gezien wordt ... versta me goed, het is ook best vaak fijn fietsen in België.
Omgekeerd was mijn - inmiddels al wat bedaagde, en bescheiden - ervaring in Spanje juist eentje waar ik heel blij van werd: Zelfs de vachtauto's op een doorgaande weg gedroegen zich voorbeeldig.
En dan buiten de geografisch zone van de vraagsteller: In Duitsland, waar men zo van regels houdt, trof ik het weer dat een Einbahnstrasse die in twee richtingen voor fietsers was opengesteld niet wilde zeggen dat je als fietser ook veilig in de tegenrichting kon fietsen (daar had ik dan weer dat "kakkerlak" gevoel).