Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat voor zadel gebruiken jullie. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wat voor zadel gebruiken jullie.

Mensen "denken" zoveel (maar niet heus). Het is vaak een vooroordeel, men associert leren zadels met hard en moeilijk, zonder daadwerkelijk te weten of te proberen of dat ook zo is. Hier op het forum vind je natuurlijk de "crime de la crime" van de fietsers :wink: , en die weet wel beter...

Beste allemaal,

Mijn lederen zadels (Brooks Zadel, Lepper Zadel en Pederzen Zadel) bescherm ik altijd tegen regen met de zadelhoesjes DrySeat. Deze hoesjes uit Duitsland voldoen (echt) goed. Beter als de hoesjes van Brooks! De DrySeat hoesjes zijn verkrijgbaar in verschillende (trendy) kleuren en dat voor ca. 5 Euro! Een plastic draagtas (25 euro cent) van bijv. de Aldi werkt ook uitstekend!

Zie voorbeeld DrySeat over het zadel van de Pedersen.

Afbeelding

http://www.dryseat.nl/

http://www.dryseat.de/

http://www.gijszon.com/pedersen/copperm ... p?album=33

Met vriendelijke groeten,

Pedersen.

Meer dan 15 jaar geleden kocht ik bij de plaatselijke fietsenhandel een Velo dames zadel met een gat en met gel. In eerste instantie alleen voor de toerfiets, binnen zeer korte tijd ook één voor de racefiets en later ook voor de ATB. Het model voor alle fietsen is hetzelfde. Na vele tienduizenden kilometers kan ik toch wel zeggen voor mij is dit de ideale zadel. Inmiddels zijn alle zadel versleten en op de nieuwe fiets een Terry zadel (met gat|) aangeschaft en deze zit ook als gegoten. Mijn man heeft op zijn fiets ook een Terry zadel gezet en geeft toe dat hij dit jaren eerder had moeten doen.

Ben ik wel eens benieuwd of er iemand is die al een zadel van SQ Lab. gebruikt. Zie http://nl.sq-lab.com . Het komt op mij over als een hoop blabla...wetenschappelijk onderzoek en zo... Ze stonden op de Bike-motionbeurs. Metingen met laserstralen en eraan gekoppelde computerberekeningen... Het moet je doen geloven dat nu het ideale zadel is uitgevonden. Kwam op mij over als gladde marketing. Of ligt dat toch anders? Als het werkelijk goed is en niet de nadelen van leer heeft valt er misschien over na te denken.

pedersen schreef:Beste allemaal,

Mijn lederen zadels (Brooks Zadel, Lepper Zadel en Pederzen Zadel) bescherm ik altijd tegen regen met de zadelhoesjes DrySeat. Deze hoesjes uit Duitsland voldoen (echt) goed. Beter als de hoesjes van Brooks! De DrySeat hoesjes zijn verkrijgbaar in verschillende (trendy) kleuren en dat voor ca. 5 Euro! Een plastic draagtas (25 euro cent) van bijv. de Aldi werkt ook uitstekend!
Nog een tip: Ga naar het zwembad en vraag aan de kassa om een paar schoenenhoesjes. Die zijn behalve voor het voorkomen van vieze voeten op de vloer ook heel geschikt om je zadel droog te houden.. Met een beetje geluk kost het niets. De kleur is meestal blauw, ik heb alleen geen idee of dat trendy is.

50er schreef:Toch vreemd...De Brooks zijn erg populair en doen het geweldig als fietszetel, maar als ik een rij fietsen zie staan, zie ik alleen maar "gellie's". .
Heb jij een rij stadsfietsen staan bekijken, of een rij trekkings?
Want dat maakt uit...:)

Persoonlijk zweer ik bij leer
Richard B schreef:Ik moet wellicht erbij vermelden dat ik niet veel zitvlees heb (hoor wel eens dat ik geen kont heb). Het lijkt mij dan ook erg hard zitten op een Brooks zadel. Maar ik heb daar dus geen ervaring mee.

Ik heb de keuze uit de volgende modellen:
  • Terry Climavent
    ...
Oud topic oprakelen maar zadelkeuze blijft een heikel en dus interessant punt ;)

Ik heb nu een Terry Climavent en die bevalt maar zo-zo. Daggemiddeldes van 80 km worden goed verteerd (en confortabel) door m'n zitvlak maar daarboven gaan m'n zitbotjes danig irriteren. Vanaf 150 km/dag is m'n kont echt de beperkende factor ipv m'n benen.

Binnenkort in het bezit van een Brooks Flyer. Over een maand zal die ingereden zijn (hoop ik want volhouden zal lastig worden met m'n magere kont ;)), dan hoop ik er meer over te vertellen.
Blijft een lastig punt die zadels. Ik ben ongeveer 72 kg en heb een brooks conquest zadel. Allereerst gestart met proofide erop en eronder.
De eerste 1000km hadden veel weg van een ware helletocht; vaak gedacht er maar mee op te houden en te wisselen. De aansluitende 1000 km gaat het al beter maar goed is anders. Recent opnieuw proofide erop en aan de onderkant en ik geloof nu dat het erop begint te lijken. (we zijn inmiddels 2000 km verder.....)
Ik heb al vele jaren B-67 zadels gehad maar zo'n conquest is een taaie om in te rijden.

Gerard,

Zie het andere draadje over Brookszadels dat nu loopt. Ik heb mijn Conquest in het begin minstens drie keer ingevet, en met een deegroller soepeler gemaakt: geen stuivertje pijn!

Spironski schreef:...en met een deegroller soepeler gemaakt
Hoe moet ik dat zien? Er op slaan of zo? ;)

Rollen lijkt me lastig...

Nou ehh.... tja, toch wel degelijk rollen! En min of meer voorzichtig er op kloppen. Op zo'n zadel komt ook best gewicht te zitten :-), dus je hoeft niet al te bang te zijn om het zadel snel door zo'n deegroller te mollen. En waarom zou ik mijn gevoelige zitbotjes het werk laten doen wat ik ook met mijn deegroller kan doen?

In het begin is dat leer erg stijf en zit er geen beweging in, maar na een tijdje wordt het best wel soepel, vind ik. Dan kan je het indrukken en rekt het ook wel een beetje, is mijn indruk. Vandaar ook dat een ingereden en ingevet leren zadel zeker een paar centimeter vering geeft.

Vergelijk het met zware bergschoenen. In het begin lijken het wel klompen, dan wordt dat leer een beetje soepel, en uiteindelijk komt jouw eigen, unieke vorm er in, en zo gaat dat ook met een zadel.

Je moet het allicht met een beetje beleid doen en voelen wat het leer kan hebben. Het duurt een tijdje voordat het leer door en door ingevet is en gaande weg kan je zadel steviger behandelen. Droog leer scheurt makkelijk in. Maar zoals gezegd: uiteindelijk zit je toch ook met je 70- 80 (90?) kilogram op dat zadel...

Vraagje over inrijden van een B17 hier. Ik vond het zadel vooral erg glad. Ook een kwestie van inrijden?

Ja in het begin vond ik mijn zadels ook wel glad. Later zitten die dingen bijna letterlijk als gegoten en heb je geen last meer van glijden.

Spironski schreef:Ja in het begin vond ik mijn zadels ook wel glad. Later zitten die dingen bijna letterlijk als gegoten en heb je geen last meer van glijden.
Idem.

Gerd

Ik heb zelf een brooks champion flyer, maar ik heb nooit last gehad van gladheid, bedoelen jullie glad met een fietsbroek? ik heb altijd gewoon spijker/katoenen broeken en ik heb nooit gemerkt dat het zadel heel glad was ofzo:)

Ha ha, ja, da's een goeie! En ook nog beschikbaar in het Duits! Een koopje voor die prijs!