Ik had ook een spiegeltje van Zefal - model bevestiging aan barend. Maar dit brak helaas al na enkele weken fietsvakantie af. Dat kwam doordat ik niet erg voorzichtig met de fiets om ga: ik heb geen standaard, en als ik mijn fiets 'parkeer', raakt een stuur al snel de weg of een muur. Ik zal geen nieuwe meer kopen.
Ik/wij rijden al heel lang mét ... en kunnen inmiddels moeilijk zonder.liefhebber schreef: ↑zo 26 jan, 2020 10:20Ik twijfel over een spiegel omdat ik twijfel aan de bruikbaarheid.
Ik lees hierboven dat de mensen die met een spiegel rijden, er (erg) tevreden over zijn.
Maar het wordt me niet duidelijk wat het heeft veranderd aan jullie manier van fietsen.
Kijk je voortdurend in je spiegel (zoals je dat ook als automobilist doet), of kijk je alleen als je iets meent te horen?
Hoef je niet meer over je schouder te kijken?
En meer van dat soort vragen.
Ik kocht lang geleden mijn eerste Mirrycle, een winkeldochter, ik vond de constructie mooi, maar ze waren duur - met de winkeldochter-korting wilde ik het wel proberen.
Een beetje grappend zei ik dat ik zo mijn wederhelft niet (meer) kwijt zou raken (en indien wel ze ook nog maar zo'n oranje spriet+vlaggetje moest).
Heel snel werd me duidelijk dat zelfs al kijk je er niet steeds in, en ook al zie je er echt niet alles even duidelijk in, je wel ziet of de weg achter je leeg is danwel er net iets aan komt (is de weg achter je erg vol dan is het teveel om alles bij te houden).
Kijk je op een volbeladen fiets over je schouder dan is het bijna onmogelijk om net zo recht te blijven rijden als met een blik vooruit, dus heb je bij het over je schouder kijken altijd wat meer ruimte nodig (vaak begin je al met iets meer ruimte te nemen, gewoon als voorschot op de ruimere vetergang). Zelfs zonder bagage heb je al meer ruimte nodig, ik ken niemand die echt recht blijft rijden als hij over zijn schouder kijkt, zelfs in een auto is dat moeilijk.
Dus, als je in het spiegeltje eerst gezien hebt dat het zinvol is om ook nog eens over je schouder te kijken omdat je bijv. links af
wilt dan rijd je dus al die tijd rustiger en gecontroleerder. Ben je eenmaal goed aan het spiegeltje gewend dan kan je eventueel zelfs op alleen de info van het spiegeltje links-af slaan (iets wat handig kan zijn als er ook een wat drukker verkeer in de tegen-richting is, je kan dat tegenverkeer beter inschatten). Juist als er net iets drukker (tegen) verkeer is hoor je ook niet meer goed of er iets van achter aankomt.
Één zomer was genoeg ... mijn wederhelft wilde er ook een, en ik vond er eentje voor haar.
En dan verder: als je er eenmaal goed aan een spiegeltje gewend bent kan je het ook nog wat doortrapter gebruiken.
Je fietst op een eigenlijk te drukke weg, zo'n weg waar twee vlot doorrijdende auto's + een fiets eigenlijk al teveel is op de breedte, en waar het echt knellend wordt als er sprake is van vachtauto's - e kan ook denken aan de Belgische "Moordstrookjes" - dan kan je op basis van de spiegel-info juist wat breder gaan rijden ... en op het moment van de passage kortstondig uiterst rechts "dekking zoeken". Op deze wijze krijg je toch iets meer ruimte, en daardoor zien ook meer auto's in een "treintje" van auto's dat er een obstakel is dat aandacht vraagt.
Op deze wijze ruimte maken ziet er overigens wel doodeng uit voor diegene achter je, zeker als diegene achter je deze techniek niet beheerst. En op deze wijze je plek bevechten vraagt ook om een erg intensief volgen van het verkeer achter je ... het is geen truuk die je tientallen kilometers wilt volhouden.
O ja, het spiegeltje is ook heel handig bij het stoppen en afstappen: Een fietser die stopt en afstapt gaat in principe naar rechts, maar heeft ook meer ruimte nodig (lagere snelheid is meer vetergang) en uiteindelijk als je afstapt nog eens extra (de meesten stappen links van de fiets af ... hoe dat komt weet ik niet, is het in Engeland en Ierland andersom?). Als je dus afstapt net als er een auto achterop komt kan dat allemaal nogal onhandig zijn omdat jouw afstap-actie onverwacht komt. Weet je wat er achter je rijdt dan kan je een net iets gelukkiger moment kiezen.
Anyway: Ik gebruik mijn spiegeltje nu ook als ik gewoon naar de AH ga. Deze supermarkt aan een drukke invalsweg gelegen en in de drukke spits kan je op je spiegeltje gewoon tussen het autoverkeer voorsorteren. Nog extremer: als je iemand wilt stoppen kan dat ook op basis van wat je in het spiegeltje ziet <de eerste keer dat je in je remmen knijpt en een bus of vrachtauto stopt is best eng - don't ask me how i know>.