door
Terra » vr 04 okt, 2019 20:46
Leon schreef: ↑vr 04 okt, 2019 12:51
Fietsertje71 schreef: ↑vr 04 okt, 2019 12:29
Het Wildpark in Hellenthal (D) is op fietsafstand, geen wolf te bekennen daar, hoe kan dat nou?
Ik doe een gooi: Omdat de wolf, wijs als hij is, gekozen heeft om via een noordelijke route vanuit Oost europa naar het westen te trekken en hij al doende door heeft dat er in de buurt van mensen meer te vinden is en hij minder snel wordt afgeschoten dan in eenzame natuurgebieden? Ondertussen heeft hij, op straffe van overreden worden van soortgenoten die dat niet konden, geleerd verkeerswegen over te steken? Misschien dat Terra er meer over kan/wil vertellen?
We kennen een noordelijke migratie route van wolven, die worden ook wel de laaglandwolven genoemd. De zuidelijke lijn uit Italië, Spanje en Alpen noemen we bergwolven. Beide lijnen breiden uit naar Nederland, het laatste land van West Europa waar nog geen roedels wolven leven, op 1 roedel na. Wolven zijn territoriaal, dus zwervende wolven ontwijken territoria van andere wolven en lopen net zolang door totdat ze onbezet leefgebied vinden met voldoende voedsel en rust. Dit kan een natuurgebied zijn, maar ook landbouwgebied. Dat er in het midden van Duitsland weinig roedels zijn heeft waarschijnlijk te maken met aanwezige drukke steden en veel verlichting s nachts. Dat er ook weinig roedels voorkomen in Zuid Duitsland komt zeer waarschijnlijk door de cultuur aldaar. Dit gebied Beieren, Zwarte woud etc. is zeer geschikt leefgebied, maar vreemd genoeg verdwijnen daar ‘zomaar’ wolven.
Zwervende Wolven kunnen snelwegen, industriegebieden en steden doorkruisen. Echter als ze een paartje vormen en een gezin gaan stichten trekken ze zich terug in een rustiger gebied met weinig kans op verstoring.
Wolven passen zich makkelijk aan aan hun omgeving zolang de basis voorwaarden aanwezig zijn.
Nb ik typ dit liggend in mijn tentje in Duitsland. Op onverharde padjes fietsen is een goede methode om wolven sporen te vinden
Gr Terra