Mijn garagist smeert bij tijd en wijle lithiumvet op de stalen naaf ... ik heb overigens gewoon stalen velgen en doe zelf de winterbandenwissel: een leuke "work-out" en kans om even onder de auto te kijken ... en ik spuit wat WD40 op de naaf.Shadow schreef: ↑vr 19 apr, 2019 23:19Dat was zonder kopervet ook wel gelukt, bekend probleem helaasch...WimB schreef: ↑vr 19 apr, 2019 20:26Kopervet deze ervaring wil ik even kwijt aan jullie. Aluminiumvelgen voor mijn auto, deze zijn geplaatst op stalen naven. Ik dacht ik smeer op het stalen vlak van de naaf kopervet. Na een periode geen idee hoelang maar ik moest met een zware hamer mijn aluminiumvelgen van de naaf slaan. Waarschijnlijk door een af andere chemische reactie zat de boel behoorlijk verkleefd.
Je hebt overigens ook aluminium-vet (ik kocht een spuitbus van dit spul in Zweden), en ik denk dat die licht-metalen autovelgen daarmee net iets makkelijker los komen. Ik heb eigenlijk niks met licht-metalen velgen onder een auto, ze zijn maar weinig lichter, en ze zijn veel kwetsbaarder. Onder een fiets is het wat anders, zelfs al heeft de standaard Bridgestone stalen velgen, goede aluminium velgen hebben duidelijke voordelen (althans in mijn ogen/vlgs mijn ervaring).
Groeten BSM