Re: Trans Am USA per e-bike
Geplaatst: vr 10 jan, 2020 17:42
Een blog van een echtpaar dat in 2018 de Transam met e-bike heeft gedaan:Bornout schreef: ↑di 26 mar, 2019 16:23Al veel gelezen over de Trans Am, maar nog weinig ervaringen met de E-bike zo te zien.
Wie wel en wil het met me delen (ervaring, dagafstanden, oplaadpunten etc.)
Alvast dank! Betty
http://e-bikefietsverhalen.simplesite.com
Ik zie dat ik nog geen follow-up aan deze reactie had gegeven.
Vaak kun je onderweg op de meest bijzondere plekken je accu opladen. Er blijken opvallend veel werkende buiten-stopcontacten te bestaan. Zoals bij een gesloten graansilo complex, vergane tankstations en ik heb zelfs in the-middle-of-nowhere een stopcontact aan een telefoonpaal zien hangen.Flix schreef: ↑zo 30 mei, 2021 11:24Dank voor deze toevoeging, JanH.
Grappig genoeg benoemen ze de specifieke problematiek van zo'n fietstocht maken op een ebike maar zijdelings, alsof het nauwelijks een issue is.
Bijvoorbeeld: er zullen daar best grotere etappes zijn waar je niet kunt laden, terwijl je het wel gepland hebt. Hoe losten zij dat op? Want zo te lezen reden ze niet bepaald 'zuinig'.
Wat hebben ze na de beëindiging van de tocht met hun ebikes gedaan?
Zo komen me wel meer vragen op.
Van een niet geplande leeg accu staat een voorbeeld genoemd. In de etappe naar Jackson, Montana hebben ze bij een ranch aangebeld omdat de accu’s leeg waren voordat de laatste klim begon.Flix schreef: ↑zo 30 mei, 2021 11:24Dank voor deze toevoeging, JanH.
Grappig genoeg benoemen ze de specifieke problematiek van zo'n fietstocht maken op een ebike maar zijdelings, alsof het nauwelijks een issue is.
Bijvoorbeeld: er zullen daar best grotere etappes zijn waar je niet kunt laden, terwijl je het wel gepland hebt. Hoe losten zij dat op? Want zo te lezen reden ze niet bepaald 'zuinig'.
Wat hebben ze na de beëindiging van de tocht met hun ebikes gedaan?
Zo komen me wel meer vragen op.
Dat geldt v.z.i.w. ook voor een Neodrives achtermotor; bij een normale middenmoter is er verlies door de overbrenging.Spaik schreef: ↑zo 30 mei, 2021 12:28Voordeel van mijn Pendix boven Neodrive of Bosch (etc) is dat die zonder ondersteuning slechts 6 Watt (=naafdynamo) weerstand heeft. Bij grotere etappes kun je daarmee een lang stuk alvast zonder ondersteuning beginnen (als je nog fris en fit bent) en daarna aanzetten. Of een 2e accu meenemen.
Ik heb een half jaar in Austin TX gewoond, en die twee zijn héél herkenbaar.Flix schreef: ↑di 23 mei, 2023 14:37
1- bij een smalle shoulder vlak langs je rijden, terwijl er geen ander verkeer is, en er dus ook ruimte is om iets meer links te rijden, of de linker (tegengestelde) strook te pakken zoals ook velen wel doen.
2- op drukkere wegen met een smalle shoulder doen alsof je niet bestaat, en er blijkbaar vanuit gaan dat jij wel het gras in zult rijden (omdat je anders onder wielen ligt).
Heb de TransAm in 2013 gedaan met een groep van de ACA. Die vlaktes van West Kansas en Oost Colorado vond ik ook het mooiste / het meest indrukwekkende van de tocht. Toen een ouder echtpaar dat bij Grand Teton National Park woonde, mij vroeg wat ik het mooiste vond van de tocht en ik dat als antwoord gaf, voelden ze zich aardig beledigd: "Kansas!!".
Dit gevoel had ik ook toen ik een route wou plannen. Daarom wil ik het hele oosten van de VS overslaan. Ik zal dan Amerika niet helemaal over gefietst hebben, maar ik heb maar beperkte tijd en heb geen zin om een maand of zo te verspillen met het oosten, wat me toch niet aantrekt.Flix schreef: ↑di 23 mei, 2023 02:11Ja, deze tocht juni/juli 2022 uitgevoerd.
Verder vond ik het eerste 3e stuk, vanaf de oostkust tot het begin van de vlaktes van Kansas, al met al behoorlijk saai. Landschappelijk gezien, en uiteraard hoef je het ook niet van de dorpjes of stadjes te hebben. Een gemiddelde route door Frankrijk is vele malen mooier; op alle vlakken.
Mij trekt het westen ook meer dan het oosten. Ikzelf zat te denken om pas in Salt Lake City te beginnen en dan naar San francisco te fietsen, via yellowstone en lake tahoe. Vervolgens naar los angeles en dan via de grand canyon en zuidelijke Utah weer terug naar SLC.Flix schreef: ↑di 23 mei, 2023 02:11Maar daarna begon het dan ook mooi te worden; ik vond vooral de eindeloze vlaktes geweldig, echt fantastisch! Ondanks, of dankzij (?) het 'heerlijke weer' met temperaturen van 30-40°C. Ook alles daarna, in de Rockies e.v.: wat een schoonheid, wat een leegte, wat een avontuur!!
Heb je al uitgezocht of je in de VS accu's voor jouw Bosch systeem kan krijgen, die ook kan communiceren met de Europesche software?Fiets-avontuur schreef: ↑wo 31 mei, 2023 15:43Ik heb een e-bike met bosch motor. Mijn plan was om gewoon de fiets zonder accu mee te nemen en dan in Amerika 2 accu's te kopen, en als ik terug ga, ze weer te verkopen.
Mooie tocht! Zal bijzonder worden. Heeft wel niks meer met de Trans Am van de titel van dit draadje te maken; maar kern is natuurlijk: hoe een accu de oceaan over te krijgen.Fiets-avontuur schreef: ↑wo 31 mei, 2023 15:43Ikzelf zat te denken om pas in Salt Lake City te beginnen en dan naar San francisco te fietsen, via yellowstone en lake tahoe. Vervolgens naar los angeles en dan via de grand canyon en zuidelijke Utah weer terug naar SLC.