Re: RAI wil snelheidsnorm bebouwde kom naar 30km/uur
Geplaatst: di 26 mar, 2019 10:19
Maar geldt deze snelheidsbeperking dan ook voor fietsers?
https://forum.wereldfietser.nl/
Zij het dat er altijd wel aan de wegen wordt gewerkt en alles continu verandert. Navigatiesystemen worden om de zoveel maanden geüpdate; om van de geldende maximumsnelheden gebruik te kunnen maken zou dat vrijwel realtime moeten zijn.
Ik had "Persbericht: snelheidsnorm bebouwde kom naar30 Km/" letterlijk overgenomen van de aankondiging van het persbericht van de RAI, zoals ik dievan de RAI in mijn mailbox ontvingt. De toevoeging "RAI wil" dekt de lading inderdaad beter. Merkwaardig dat de ANWB tegen is. Denk deze toeristenbond niet aan de belangen van fietsers en voetgangers?
Het valt me inderdaad steeds vaker op dat je op doordeweekse dagen op het Nederlandse platteland erg veel auto's voorbij ziet komen en slechts af en toe een fietser. Het lijkt wel of er voor ieder boodschapje waarvoor meer dan een km afgelegd moet worden, de auto wordt gepakt.
Ik vraag me af of het verstandig is om op dit forum een onderwerp zoals politiek aan een onderwerp als fietsen te koppelen. Ik denk dat een keuze voor veiligheid, milieu, eenvoud en consuminderen niet alleen politiek links is.Dit doet me een beetje denken aan vroeger, toen bepaalde mensen die tegen autorijden waren daarom maar in een 2cv reden. En aan mensen die tegen auto's zijn maar heel veel vliegen.keesswart schreef: ↑di 26 mar, 2019 17:50Het zou me niet verbazen als er een verband is met o.a. stemgedrag. Dat in overwegend links stemmende steden (zoals Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Groningen) steeds meer wordt gefietst, terwijl in overwegend rechtse gemeenten het vanzelfsprekend wordt gevonden om de auto te gebruiken.
Dat laatste zou ik ook graag willen. Zodra iemand echter een serieus betoog houdt over ‘veiligheid, milieu, eenvoud en consuminderen’ wordt die persoon in media als de Telegraaf, Elsevier, GeenStijl, PowNed etc. gelijk weggezet als een ‘milieugekkie’ en voor links uitgemaakt, wat in die kringen geen compliment is.rooss schreef: ↑di 26 mar, 2019 18:35Ik vraag me af of het verstandig is om op dit forum een onderwerp zoals politiek aan een onderwerp als fietsen te koppelen. Ik denk dat een keuze voor veiligheid, milieu, eenvoud en consuminderen niet alleen politiek links is.keesswart schreef: ↑di 26 mar, 2019 17:50Het zou me niet verbazen als er een verband is met o.a. stemgedrag. Dat in overwegend links stemmende steden (zoals Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Groningen) steeds meer wordt gefietst, terwijl in overwegend rechtse gemeenten het vanzelfsprekend wordt gevonden om de auto te gebruiken.
Tussen iemands mening en gedragDit doet me een beetje denken aan vroeger, toen bepaalde mensen die tegen autorijden waren daarom maar in een 2cv reden. En aan mensen die tegen auto's zijn maar heel veel vliegen.
Dat was het zeker geweest als de parkeerplekken op de boulevard waren opgedoekt en er ook een mooi fietspad was gekomen. Helaas kan er op de boulevard nu nog steeds volop geparkeerd worden.Bert van Sprang schreef: ↑di 26 mar, 2019 18:41Maar je hoeft in Katwijk niet meer tegen de geparkeerde auto's aan te kijken, ik vind het een fantastische oplossing.
Er is niks mis mee als je iets met plezier doet zolang niemand er last van heeft. Wat dat betreft verschilt autorijden niet van vlees eten of bier drinken. Bij overconsumptie wordt je er geen fijner mens van en wanneer je gaat vinden dat je altijd zo hard moet kunnen rijden als je wilt, je overal moet kunnen parkeren en er veel meer asfalt bij moet komen, dan begint het toch wel erg op een rechtse hobby te lijken.Het indelen van fietsers bij links en autorijders bij rechts plaatst mij voor een dilemma: waar hoor ik bij als ik het allebei met plezier doe?
Bert, ga je ons nu wijsmaken dat je niet wist dat de ANWB een van de pijlers van de autolobby is? Een dik jaar geleden was ik op een afscheidsborrel van Op Pad, dat jarenlang een bij velen geliefd tijdschrift voor fiets- en wandelvakanties was geweest (zie dit topic). Het werd uitgegeven door de ANWB. Enkele vaste medewerkers van Op Pad vertelden mij op die borrel dat zij binnen de ANWB altijd als buitenbeentjes werden bekeken, als een geitenwollensokkenclubje.bert sitters schreef: ↑di 26 mar, 2019 12:41Merkwaardig dat de ANWB tegen is. Denk deze toeristenbond niet aan de belangen van fietsers en voetgangers?
Nee.keesswart schreef: ↑di 26 mar, 2019 17:50Anderzijds zie ik met name in de studentensteden het fietsverkeer al jarenlang flink toenemen, maar ook op de buitenwegen aan de rand van de steden zie ik nog best veel fietsers.
Ik vraag me af of er een onderzoek bestaat dat mijn indruk bevestigt. Het zou me niet verbazen als er een verband is met o.a. stemgedrag.
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ni ... lland-.htmDat in overwegend links stemmende steden (zoals Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Groningen) steeds meer wordt gefietst, terwijl in overwegend rechtse gemeenten het vanzelfsprekend wordt gevonden om de auto te gebruiken.
Dit soort verwachtingen zijn toch een beetje te simpel en te polariserend vind ik. Dan doe je hetzelfde als de telegraaf en powned etc.
Dat was toen. Overigens was het betoog van Den Uyl dat iedere arbeider in staat moest zijn een eigen auto te kopen. Dit werd snel achterhaald door de energiecrisis met autovrije zondagen. "Ik rij honderd, als Den Uyl opdondert!"
Wat we hier zien, is een lokale situatie. Een grote stad, in dit geval Den Haag, waar 'linkse' en 'rechtse' stemmen elkaar in evenwicht lijken te houden en waar ook het fietsgebruik gestimuleerd wordt. Een landelijke trend kun je hier niet uit opmaken. Het zou ook een uitzondering op de regel kunnen zijn, maar dan wel een interessante.eindgebruiker schreef: ↑wo 27 mar, 2019 12:20Nee.keesswart schreef: ↑di 26 mar, 2019 17:50Anderzijds zie ik met name in de studentensteden het fietsverkeer al jarenlang flink toenemen, maar ook op de buitenwegen aan de rand van de steden zie ik nog best veel fietsers.
Ik vraag me af of er een onderzoek bestaat dat mijn indruk bevestigt. Het zou me niet verbazen als er een verband is met o.a. stemgedrag.
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ni ... lland-.htmDat in overwegend links stemmende steden (zoals Amsterdam, Utrecht, Nijmegen, Groningen) steeds meer wordt gefietst, terwijl in overwegend rechtse gemeenten het vanzelfsprekend wordt gevonden om de auto te gebruiken.
https://www.denhaag.nl/nl/in-de-stad/ve ... 5-2018.htm
Q.E.D.
Mijn fiets heeft geen snelheidsmeter... beboeten dus niet op snelheid, maar alleen bij in gevaar brengen? (Kapstok)Tom vds schreef: ↑di 26 mar, 2019 11:13Gevonden in artikel 62 RVV:
"Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden."
Dus in een zone moeten ook (alle) fietsers zich aan de max snelheid houden.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01
Groet,
Tom.