Wat leuk dat je je ervaringen terugkoppelt. Daar heeft iedereen iets aan!
quote=Matty
>Ik ben gaan leven van wat de natuur en de winkels mij aanboden, een hele bevrijding.
Frankrijk is qua voeding geen armzalig land hè?
>Koffie halen bij de buurman kampeerder (vooral die met die campers).
ha, daarom zijn die campers zo groot. Ze moeten ook koffie voor fietsers meesjouwen.
>Wat betreft de huurfiets: Santos Travel Lite
> Banden 50mm, gewoon vol remmen met de voorrem in een afdaling zonder
> slippen, met beide remmen is het net een motor, je komt niet in de slip,
Je kunt als je overdrijft welover de kop, maar met bagage alleen achter gaat dat niet erg snel.
Met dikke wegbanden afdalen is ook voor mij een van de favoriete bezigheden. Ik zou het uren achter elkaar kunnen doen...
>Echter, het rechte mountainbikestuur met van die opzetstukken aan de zijkant
> heb ik niet aan kunnen wennen, pijn in onderrug omdat ik teveel krom
> zat omdat ik niet voldoende voorover kon buigen.
Dat is het nadeel van een huurfiets. Hij is toch niet helemaal aan je aangepast.
> Frame is mij te zwaar, 16kg in totaal voor de fiets kan toch lichter met andere materialen voor die prijs!
Tsja, dat is inderdaad niet heel licht voor een fiets die "Light" heet. Maar dat gewicht zit echt niet in het frame. Het zou me verbazen als frame + vork van deze fiets samen meer dan drie kilo zouden wegen. Ik zou nog steeds wel eens willen weten wat frames van Santosfietsen en andere merken nu echt wegen. Meestal kappen fabrikanten het af bij "dat is afrhankelijk van ...".
Er is al eens een draadje over geweest:
viewtopic.php?f=10&t=14430&start=20
Enne: zet voor de grap eens een achterwiel van zo'n fiets, derailleurversie, met stevige vakantieband, op de weegschaal.
>Zadel was van SQ-lab 604 (een oudere versie). Wat een waardeloos ding,
Ik blijf er per definite bij dat een zadel iets persoonlijks is en dat dat tamelijk onafhankelijk is van de prijs of pretentie van zo'n zadel. Dat zadel is best een duur, maar dat zegt dus helemaal niets. Ook weer een nadeel van een huurfiets, tenzij je die voor vertrek ombouwt inderdaad.
>Kortom als ik een travelfiets ga kopen, ga ik voor een soort lichte randonneur
> met racefietsstuur met schijfremmen, ketting en derailleur
Volgens mij zit dat tamelijk dicht bij wat in het algemeen een randonneur wordt genoemd.
>waarbij ik mogelijk zelf maatregelen ga nemen om de zijdelingse stabiliteit te verbeteren.
Ik kan je uit ervaring aanraden om te kiezen voor eenframe dat stevig genoeg is om een stabiel rijgedrag op te leveren en er niet van uit te gaan dat je het later kunt oplossen. Anderzijds zijn de stijfheidseisen met de bagage die je van plan bent mee te nemen niet erg hoog. De allerslapste fiets die ik had, en die was slap, reed met alleen achtertassen toch wel rechtuit zonder zwabberen. Alleen met voortassen erbij ging het mis.