Beste lezers,Bel schreef: ↑ma 04 feb, 2019 09:50Daar zou een verkoper (achteraf) bij mij niet mee aan hoeven komen. De veel duurdere travel lite werd destijds, en wellicht nu nog, geadviseerd als alternatief voor de travelmaster 2.8. Onder de travel lite konden wel banden van 50mm worden gemonteerd. Maar wat blijkt....in de 2.8 kan het ook. Met spatborden, zonder spatborden, met aanpassingen, wel of niet mooi.
Ontwerpmarge what so ever.....je mag toch van een dealer verwachten dat deze van dergelijke zaken op de hoogte is.
Of een band van 50mm wel of niet past in een frame is vooral een kwestie van hoeveel vrije ruimte je tussen de spatborden of frame en de band nog redelijk of wenselijk vindt. Mijn ervaring is dat technisch gezien er in onze fietsen altijd een bredere band past dan wij maximaal adviseren. Het gevolg hiervan is dan wel dat de bandvrijheid minimaal wordt en deze hierdoor, beetje afhankelijk van de gemonteerde band, sneller kan aanlopen als je bv over een onverhard pad rijdt.
Daarom hanteren we bij Santos een zekere marge zodat bij de maximale aangegeven bandbreedte deze vrije ruimte voldoende is voor de meeste omstandigheden. Bij regen en modder zal dit overigens vaak weer te weinig blijken te zijn als de modder aankoekt.
Kortom; maximale bandbreedte aangeven op basis van wat er nog net tussen past is praktisch gezien vaak niet wenselijk. Wat je dan wel aanhoud is het gevolg van wat die persoon /dat bedrijf redelijk vindt wat je aan ruimte over moet houden. En dat wederom is niet exact te definieren. Daarom hanteren wij verschillende normen afhankelijk van het type fiets.
En; banden met dezelfde maatvoering op de zijkant hebben bij montage op de zelfde velgen toch vaak andere echte breedtes (Schwalbe vaak wat smaller dan bv dezelfde maat Conti).
En ook; een bredere binnenmaat van de velg zorgt er voor dat een buitenband ietsje breder wordt.
groet, Robbert