Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsen naar koln - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsen naar koln

_Peter_ schreef:
vr 30 nov, 2018 19:30
mobilette schreef:
vr 30 nov, 2018 11:32
dag,
we fietsen vanuit belgie (maaseik) naar koln ,de track heb ik al grotendeels klaar maar door het stadwald in koln(junkersdorf geeft de kaart allemaal paden aan ,mijn vraag is daar al iemand geweest,zijn deze van verharde ondergrond? wij logeren in de jugendherberge koln-riehl.
dit ter info.
Pak google.maps er even bij en zet fietsen aan, je kan dan zien of jouw route wel of niet over fietspaden (ook bospaden zijn vaak hard genoeg om over te fietsen is mijn ervaring) gaat of dat je de weg met ander verkeer moet delen. Daarnaast is is streetview in een groot deel van Keulen beschikbaar.
Als je nog een routeplanner zoekt is http://radservice.radroutenplaner.nrw.d ... ationType= deze misschien iets, je kan begin en eindpunt natuurlijk zelf aanpassen.
 
Hmmm ... ik weet niet hoe Google-Maps in Duitsland met de fiets-routes werkt .... maar in Frankrijk kan het maar zo zo zijn dat Google-Maps je over grindwegen of nog erger stuurt -- in de limiet betreft het bospaden waar kort tevoren een bosbouw tractor overheen gekomen is (en dat was dan ook het enige wiel-voertuig dat redelijkerwijze op zo'n pad vooruit komt).

BSM
Google werkt niet met fietsroutes (zou wel handig zijn trouwens), het laat enkel zien waar er voor fietsers net als in NL fietspaden en of befietsbare paden zijn, dan wel fietssuggestie stroken. Hoe dat in Frankrijk is weet ik niet.
_Peter_ schreef:
vr 30 nov, 2018 21:57
Google werkt niet met fietsroutes (zou wel handig zijn trouwens), het laat enkel zien waar er voor fietsers net als in NL fietspaden en of befietsbare paden zijn, dan wel fietssuggestie stroken. Hoe dat in Frankrijk is weet ik niet.
 
Hoe dat in Frankrijk is weet IK wel.
Misschien scheelt het van regio tot regio, maar in de Vogezen kan je letterlijk "het bos" ingestuurd worden.
In ruil kan je gewoon thuis van achter het scherm wel weer je wandeling plannen, bijna ieder pad staat erop.

Naar verluid gebruik Google allerlei GPS-plaats-bepalingen, allerlei mensen die met hun samrtphone rondlopen of rondfietsen en (on)bedoeld Google voeden met info.*
Die "fietspaden" zijn denkelijk het product van de ATB/MTB fietsers en wellicht ook de MTB-ers die met zware e-ondersteuning via de meest dolle paden op en neer roetsjen. Soms zijn er echt keien-paden bij die op een normale fiets ondoenlijk zijn en die zelfs te voet zwaar zijn, van die keien-paden die door bosbouw auto's jaarrond stukgereden zijn.

Of te wel: Soms is het gebruik van Google-Maps verraderlijk.
  * Iemand met een Tesla kreeg van Google de suggestie om een echt smal weggetje te rijden terwijl de iets grotere weg beslist veel sneller was, en ook voordeliger in accu-gebruik, en qua afstand gelijk ... De Tesla-man zei dat Mr Google daar zelf achter zit: ze missen dan info over dat kleine weggetje en het makkelijkst stuur je er dan een auto overheen, en liefst een auto die allerlei ritgegevens realtime terugstuurt naar het "hoofdkantoor". Ook hier geldt weer: als iets gratis is bij jij het product.

BSM
Bridgestone SM schreef:
vr 30 nov, 2018 17:07
Leon schreef:
vr 30 nov, 2018 16:53
Bridgestone SM schreef:
vr 30 nov, 2018 11:18
Gewoon met de fietskleren aan naar de douche, en in een stevige plastic zak de droge kleren ... is dat misschien een oplossing ?
Dat is precies wat ik bedoel. De - plastic - ortliebtas is uitstekend om tijdens het douchen de was te doen. Je kunt er ook, als de warmwaterhoeveelheid bijvoorbeeld door muntjes beperkt wordt, warm water mee uit de douche meenemen om de was op een andere plek te doen. Er zijn nl. veel campings waar de douche de enige plek is met warm water.
 
Ik bedoelde andersom, maar ik houd ook niet van muntjes-douches-campings.
Ik doe in geval van zo'n warme douche (zonder muntjes) de was gewoon onder de douche.
O ja, een ortlieb-teiltje is een prima atribuut voor wie kanvas-fietstassen heeft, is ook heel nuttig voor wanneer je geen douches hebt en zuinig met meegenomen water jezelf en de was moet doen.
Verder zijn Franse begraafplaatsen ook prima qua wasgelegenheid, vooral als de waterleiding over een aardige lengte bovengronds langs de muur loopt. Misschien is het niet Legionella-proof, maar er komt soms water uit dat warmer als gezond is. Het muurtje en/of het toegangshek is ook prima voor een eerste droging.

BSM
Zijn er in Keulen Franse begraafplaatsen?
Je hebt in Duitsland goede fietskaarten van de Duitse fietsersbond ADFC. Hierop kun je zien of het een fietspad is of een gedeelde weg. Ook slechte paden staan als dusdanig aangegeven.
Deze kaarten zijn o.a. te koop bij de Fietsvakantiewinkel: www.fietsvakantiewinkel.nl
Ik ben zelf nooit naar Keulen gefietst. Online heb ik hier in de buurt, tot Aken en in de Ardennen, inmiddels goede ervaringen met brouter, een Duitse website.
Via deze link zie je ook meteen de Opencyclemap, en de fietsknooppunten die gewoon tot Keulen doorgaan:
http://brouter.de/brouter-web/#map=11/5 ... 0(Thunderf.)
Door dat park kun je dus inderdaad fietsen.

P.s. misschien springt de link ook bij jou automatisch terug naar Openstreetmap. Dan moet je rechtsboven in de lagen de andere kaart kiezen.

Linksboven kun je in plaats van Trekking, Original ook de versie ..ignore-cr kiezzen.
De eerste leidt je gaat over officiële fietsroutes, de tweede negeert cycle routes.

Gebruiksaanwijzing: begin klikken, eind klikken, escape, tussengedeeltes slepen, download.
Ik fiets minstens 1x per jaar naar Keulen en dan rijden we meestal de route Nijmegen-Goch-Kevelaer-Straelen-Wachtendonk-Kempen-Willich-Neuss-Dormagen-Keulen. Vanuit Maaseik heb je hier niet veel aan natuurlijk, maar voor de volledigheid.
_Peter_ schreef:
vr 30 nov, 2018 21:57
Google werkt niet met fietsroutes (zou wel handig zijn trouwens), het laat enkel zien waar er voor fietsers net als in NL fietspaden en of befietsbare paden zijn, dan wel fietssuggestie stroken. Hoe dat in Frankrijk is weet ik niet.
Google Maps is simpelweg onbruikbaar om een fietsroute te plannen. In Duitsland of Italië word je vaak genoeg een levensgevaarlijke 100 km-weg op gestuurd terwijl Opencyclemap laat zien dat er ook een prima fietsroute in de buurt loopt. Duitsland heeft een uitstekend fietsroutenetwerk dat op Opencyclemap en de kaarten die Bert Sitters hierboven aanbeveelt prima staat aangegeven. De fietsbewegwijzering ter plekke is iper deelstaat geregeld en is meestal ook primadeluxe..
peter de rijk schreef:
za 01 dec, 2018 20:17
_Peter_ schreef:
vr 30 nov, 2018 21:57
Google werkt niet met fietsroutes (zou wel handig zijn trouwens), het laat enkel zien waar er voor fietsers net als in NL fietspaden en of befietsbare paden zijn, dan wel fietssuggestie stroken. Hoe dat in Frankrijk is weet ik niet.
Google Maps is simpelweg onbruikbaar om een fietsroute te plannen. In Duitsland of Italië word je vaak genoeg een levensgevaarlijke 100 km-weg op gestuurd terwijl Opencyclemap laat zien dat er ook een prima fietsroute in de buurt loopt. Duitsland heeft een uitstekend fietsroutenetwerk dat op Opencyclemap en de kaarten die Bert Sitters hierboven aanbeveelt prima staat aangegeven. De fietsbewegwijzering ter plekke is iper deelstaat geregeld en is meestal ook primadeluxe..
Blijkbaar is het niet voor iedereen duidelijk, maar ik wilde hier dus aangeven dat als je al een route hebt gepland, en je je afvraagt hoe dat er uitziet, je Google kan gebruiken of wat jij bedacht had ook wel een goed idee is.
Daarnaast Is de de bewegwijzering in D misschien wel uitstekend, als je niet weet waar een bordje je naar toe stuurt (en dat wil nog wel eens het geval zijn, niet allemaal geven ze de volgende plaats aan) kan het maar zo zijn dat je of een rondje rijdt, of enorm om gaat rijden. En de kaarten van de ADFC (ik heb ze bijna allemaal overigens) zijn na een paar jaar jammer genoeg niet meer te gebruiken (versleten, of achterhaald).
Gelukkig heeft bijna elke deelstaat tegenwoordig een goede fietsrouteplanner, zoals die van radservice.radroutenplaner.nrw.de
Google maps op 'loop' modus vind ik voor Nederland dan weer af en toe een goede aanvulling.. Niet fiets-modus, die is erg beperkt. En in Duitsland is er vaak geen streetview dus ook minder bruikbaar. Zie mijn eerdere post erover
mobilette schreef:
vr 30 nov, 2018 11:32
we fietsen vanuit belgie (maaseik) naar koln ,de track heb ik al grotendeels klaar maar door het stadwald in koln(junkersdorf geeft de kaart allemaal paden aan ,mijn vraag is daar al iemand geweest,zijn deze van verharde ondergrond? wij logeren in de jugendherberge koln-riehl.
Ook als niemand die dit topic leest er ooit is geweest kan je uitvinden of de paden verhard zijn met behulp van een goede kaart en de kennis wat de kleurtjes en vorm van de weg betekend.

Zo zijn een verharde weg en een "onverharde" weg in openstreetmap duidelijk verschillend, zo ziet het er in de buurt van Maaseik uit:

Afbeelding

Wat betreft "onverhard" zijn er ook nog gradaties, zie tracktype. Over een doorgetrokken bruine streep kan je prima fietsen en de weg die links naast het woordje Wurfelderweg naar beneden gaat ook.

Verder kan ook cycling.waymarkedtrails.org handig zijn, loopt er een fietsroute door het stadwald? Zo ja dan is dat bijna altijd een goede keuze.

Maaseik-Koln is ruim 100 km, twee dagen?
Ik ben afgelopen 4 jaar driemaal naar Keulen gefietst vanaf utrecht in de volgende volgorde:
1: Reitsma route naar Rome
2: Reitsma route naar Rome asfalt-alternatief
3: Rhein radweg

Toen ik 1 en 2 heb gefietst was ik erg blij met het stuk langs de rijn, dus dacht ik "dan fiets ik nu helemaal langs de rijn" (3) maar ik vond er echt niks aan die Rhein radweg zeg maar "boven" Remagen veel te stads. Ik raad dan ook iedereen optie 1 en 2 aan.
egopro schreef:
wo 19 dec, 2018 10:02
ik vond er echt niks aan die Rhein radweg zeg maar "boven" Remagen veel te stads. Ik raad dan ook iedereen optie 1 en 2 aan.
Dat blijft natuurlijk persoonlijk. Zelf vind ik het bijvoorbeeld juist leuk het leven langs een rivier in alle facetten te zien en daar horen dan ook een havengebied als in Duisburg of stadstrajecten met boulevards en moderne architectuur zoals in Düsseldorf bij. Maar als je dat helemaal niks vindt, biedt een route langs de Roer zoals van Reitsma tot aan Remagen inderdaad veel meer rust en natuur.
Ik vond dat ik relatief weinig de Rijn heb gezien tussen Arnhem en Keulen. Ik fietste toen over de rechter oever. Veel dijken om inhammen, binnenmeren etc. Stedelijk gebied vind ik niet erg, maar wel als je op zo een Duits fietspad komt langs een brede autoweg met veel verkeerslichten, supermarkten, meubelzaken en tankstations. Die hebben allemaal uitritten waarvoor aftitjes en opritjes zijn gemaakt in het verhoogde fietspad. Je gaat steeds omhoog en naar beneden.

Vanaf Keulen tot Mainz is het prachtig en fiets je er wel direct langs. Misschien is het voor TS een idee om een stukje door te fietsen.
groverr schreef:
vr 21 dec, 2018 08:47
Vanaf Keulen tot Mainz is het prachtig en fiets je er wel direct langs. Misschien is het voor TS een idee om een stukje door te fietsen.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn en om de een of andere reden vind ik het schitterend om langs de Lorrelei te fietsen, (misschien dat ik verleid word door de Sirenen) dat stuk is zo ontzettend mooi.
egopro schreef:
vr 21 dec, 2018 10:37
groverr schreef:
vr 21 dec, 2018 08:47
Vanaf Keulen tot Mainz is het prachtig en fiets je er wel direct langs. Misschien is het voor TS een idee om een stukje door te fietsen.
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn en om de een of andere reden vind ik het schitterend om langs de Lorrelei te fietsen, (misschien dat ik verleid word door de Sirenen) dat stuk is zo ontzettend mooi.
Dat is inderdaad een heel mooi stuk, ik was er dit jaar ook weer langs gereden per velomobiel, zie mijn filmpje.
Ipv Mainz pakken we altijd vanaf Bingen de Weinstraße richting het zuiden, dat is ook bijzonder mooi, hier een ouder filmpje daarvan, vanaf 3:27.