Een leuke truuk ... de truuk met het touw.
Deze truuk had ik graag eerder gekend .... standaard heeft een Bridgestone een 27x1 1/4 velg en dat is een maat die weinig gestandardiseerd is ... bij gebrek aan beter kan je met (on)gepast geweld ook een gewonere 622 band om de 630 velg worstelen ... met de touw-truuk was dat vast en zeker makkelijker gegaan.
Verder is het heel belangrijk de binnenband nooit geheel leeg te monteren maar juist met de maximaal toelaatbare hoeveelheid lucht, dwz maximaal binnen de grenzen van het buitenband rond de velg leggen, dus zoveel waarbij de binnenband net een eigen vorm krijgt. Met net zoveel lucht dat de binnenband rond is leg je de binnenband veel mooier in de buitenband en bovendien is de kans op beklemd raken echt enorm veel kleiner. Don't ask me how I know
En dan wat betreft de binnenbanden-maat: de grootste binnenband die nog net niet in de weg zit is de beste.
Een dunnere binnenband past ook, en met wat lucht merk je er niks van ... totdat er sprake is van indringers ... een te dunne binnenband gaat eerder lek en lekt dan ook zo dat je heel snel plat staat.
Bij een "wereld-fiets" speelt dan ook nog dat een "te kleine" binnenband eerder tot een klapband leidt -- de verhalen van door remmen oververhitte velgen en de klapbanden zijn zodanig dat je dit niet aan den lijve wil proberen, niet at home en nog minder niet elders.