door
Wim » ma 05 dec, 2005 16:58
Beste Whisky,
Er worden in Engeland gewoon heel veel goede fietsen gebouwd die voor wereldfietsers erg de moeite waard zijn. Er is bovendien veel keus, van lichte snelle 28 inch fietsen tot zware 26 inch werkpaarden. Er zijn grote aanbieders als Thorn en Dawes, maar ook veel kleine bouwers. Het bezwaar van Ivo en mij was niet dat er in Nederland geen goede fietsen gebouwd worden, maar dat juist die variatie zo klein is: de grote aanbieders leveren niet veel anders dan 28 inch hybrides.
Engeland is overigens niet het enige land met een grotere industriele traditie: Duitsland heeft dat ook, en ook daar komen dus veel mooie speciale fietsen (inclusief prachtige met de hand op maat gebouwde exemplaren) vandaan, om van onderdelen als SON en Rohloff naven, of Magura remmen en Ortlieb tassen maar te zwijgen. Nederland is een groot fietsland, maar ik kan geen enkel onderdeel verzinnen dat zich kan meten met de netgenoemde voorbeelden.
Je analyse van de sociale plaats van het fietsen in de Engelse samenleving raakt kant noch wal: het is absoluut geen deel van de leefstijl van de Engelse chique. Die rijdt paard, of terreinwagen. Als ze kamperen doen ze dat in een caravan, en bijna nooit in een tent. Maar het liefst huren ze een huis in Toscane. Kamperen is in Engeland voor arme sloebers, of sportieve zonderlingen (waarvan er gelukkig ook genoeg zijn: zie The Rough Stuff Fellowship). Zelf vind ik een sociologische analyse van zulke verschillen tussen landen erg spannend, omdat je jezelf er ineens ook door een andere bril mee kunt bekijken. Engeland zit echter wat ingewikkelder in elkaar dan de populaire stereotypen.
Wim