Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Extre 30x valt soms uit, en meestal op dezelfde plek - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Extre 30x valt soms uit, en meestal op dezelfde plek

Ik haal met mijn oude GPSMap 60CSX dacht ik vergelijkbaar verbruik, 16 uur op een setje goede (2,3Ah) NiMH penlights. Ding staat voor het gemak altijd aan behalve als ik wat langer pauzeer.
Frank schreef:
za 06 okt, 2018 11:56
Zolang houdt mijn Oregon 700 het niet vol, maar een uur of vijf á zes max. Hoe groot is de invloed van de temperatuur? Ik fiets niet genoeg uren achter elkaar om dat te merken.
De meeste invloed waar je zelf controle over hebt is hoe en wat je weergeeft.
De meest economische stand is alleen cijfers (tripcomputer) in beeld en de achtergrond verlichting uit.
Een kaart maakt het verbruik al hoger, immers zal deze ververst en opnieuw ingetekend moeten worden, met een actieve route (waar herberekening nodig kan zijn) wordt het verbruik nog hoger en uiteraard de grootste slurper is de achtergrond verlichting. Zet deze op max 20% maar liever nog gewoon uit.

De nieuwe generaties oregon worden per generatie minder zuinig en gaan minder lang mee, mijn 450 werkt het langst, gevolgd door mijn 600 en de 750 die ik nu heb gaat inderdaad maar een uur of 6 tot 8 mee.
Voor mij geen groot probleem omdat ik er een forumslader naast gebruik, maar voor ik die had moest ik bij een dagtocht minimaal één keer wisselen van accu.
Achtergrondverlichting idd altijd uit. Ik heb wel altijd kaart met positiecursor in beeld. Erg handig als je snel moet weten of je even verderop nou moet afslaan of niet.
Zullen we weer even terug gaan naar het originele topic?
(misschien kan het onderwerp over stroomverbruik in een nieuw draadje doorgaan want daar is het interessant genoeg voor ;-))

Mijn 60CX viel vroeger ook vaak zo maar uit, daarna viel het me op dat dat altijd op de zelfde soort plekken was namelijk bij het passeren van een kaartgrens, dus van één deelkaart naar de volgende deelkaart; andere 60CX eigenaren hadden er ook last van; en met de optie simulatierijden van een track konden we het zelfs thuis nabootsen. We hebben het toen als een probleem/bug bij Garmin gemeld en die heeft inderdaad een fix gedaan. Bij de eerst volgende update was het probleem verdwenenen.

Kan goed zijn dat dit een heel ander probleem is maar kijk even of het gebeurt bij de passeren van een kaartgrens...

Maarten (die ziet te denken over de aanschaf van een 30X ;-))
Het gaat hier niet om een kaartgrens.
Ik heb de kaart geupdate en een stukje gefietst - goddelijk weer.
En in de stad bij de kop van de brug, pats, uit...
Volgende keer eens proberen helemaal zonder kaart.

Smitty: info van mij:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 80#p308580
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 88#p310988
Leon schreef:
za 06 okt, 2018 16:09
Het gaat hier niet om een kaartgrens.
Ik heb de kaart geupdate en een stukje gefietst - goddelijk weer.
En in de stad bij de kop van de brug, pats, uit...
Volgende keer eens proberen helemaal zonder kaart.

Smitty: info van mij:
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 80#p308580
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/view ... 88#p310988
Dit schreeuwt bijna om een dubbeltest, met 2 fietsen en 2 verschillende etrexen op het zelfde moment de brug over.
Je kan ook eens kaart uit hele andere bron installeren. Ipv OSM, garmins eigen kaarten, ofzo.
Vervelende van die kaarten van Garmin is dat je ervoor moet betalen, en dat is dan wel een dure test als blijkt dat die hetzelfde euvel hebben.
Wat je nog kan proberen is alleen met de ingebouwde kaart gaan fietsen, dus geen sd-kaartje er in en zien wat er gebeurd. De enige keren dat bij mij de GPS uitviel was als de batterijen door een oneffenheid in het wegdek losschoten. Wat ook wel gebeurde is dat de sd-kaart los schoot (Etrex30) dus dat de kaart wegviel, de rest werkte nog wel.
Ik ben daarnet een stukje gaan fietsen naar de gevreesde plek en ben alles bij elkaar 6x langs de webcam aldaar gefietst:
2x Met het micro-SD-kaartje er uit, dan heb je dus een track op een grijs scherm: valt niet uit.
2x Met het kaartje er weer in maar alleen de bij het apparaat geleverde kaart ingeschakeld: valt niet uit.
2x Met, zoals eerder, alleen de OFM ingeschakeld: het apparaat valt NIET uit.

Misschien heeft deze 'reset' gewerkt? Ik ben benieuwd. Ik kom er komende ween vast weer een paar keer langs.
In februari ging er het randonneursbrevet Rheinbraun over de Servaasbrug. Van 21 deelnemers kan ik de tracks over elkaar leggen via strava. Bij geen enkele van de 21 zie ik tekenen van een uitvallende GPS. Bij een gemiddeld randonneurspeloton rijdt 30-50% met een etrex 30 of etrex 30x.
Ivo Miesen schreef:
zo 07 okt, 2018 16:45
In februari ging er het randonneursbrevet Rheinbraun over de Servaasbrug. Van 21 deelnemers kan ik de tracks over elkaar leggen via strava. Bij geen enkele van de 21 zie ik tekenen van een uitvallende GPS. Bij een gemiddeld randonneurspeloton rijdt 30-50% met een etrex 30 of etrex 30x.
Tja Leon, big data analytics wijst uit dat jouw probleem niet bestaat. Welkom in de toekomst 8)
Mijn GPS62 valt ook af en toe uit. Volgens mij zijn deze apparaten gevoelig voor de elektromagnetische straling van zenders. Mobilofoon installaties of andere zenders die je onderweg tegenkomt. In industriegebieden of steden heb ik er vaker last van dan in de buitengebieden. Soort en merk batterijen en/of geheugenkaartjes hebben m.i. geen invloed.
Ik ben er inmiddels drie keer geweest. De eerste twee keer viel hij niet uit. Misschien zette ik de kaart op het scherm wat laat aan.
Vandaag kwam ik er als deel van een tocht weer langs en pats kaboem, uit.
Toch maar eens een berichtje sturen naar ofm.
Leon schreef:Toch maar eens een berichtje sturen naar ofm.
Je mag best een berichtje aan mij sturen maar ik kan er helaas weinig aan doen. :(
Ik wist wel dat je al meelas :D
Waaraan kan het volgens jou liggen?
Leon schreef:
do 11 okt, 2018 20:38
Ik wist wel dat je al meelas :D
Waaraan kan het volgens jou liggen?
Geen flauw idee, kan een weeffout zijn in de programmeercodes van mkgmap waarmee ik de kaart maak. Deze software is niet van Garmin want die geeft de code niet vrij. Nog lastiger is dat de ene Garmin nergens last van heeft bij die brug (bv die van Ivo) en de jouwe crasht. En de ene kaart lijkt blijkbaar gevoeliger voor crashes dan de andere kaart. Probeer maar eens wat andere OSM kaarten, gebruik de standaard Garmin kaart, of verkoop je Garmin en ga over op een smartphone.
De tovenaar schreef:
do 11 okt, 2018 21:34
..., of verkoop je Garmin en ga over op een smartphone.
:shock:
Wat je ook nog kan proberen is de firmware versie te up- of downgraden.
De nieuwste versies vind je op de garmin site, oudere op http://gawisp.com/perry/etrex/eTrex_10_20_30/
Of je toestel terug naar de winkel brengen. Als er nog garantie op zit zou je een nieuw exemplaar kunnen krijgen en het zou zomaar kunnen dat die daar dan niet meer uitvalt (maar op andere plekken wel :twisted: ). Bij garmin weet je immers maar nooit.
Ronald van der Perk schreef:
wo 10 okt, 2018 12:27
Mijn GPS62 valt ook af en toe uit. Volgens mij zijn deze apparaten gevoelig voor de elektromagnetische straling van zenders. Mobilofoon installaties of andere zenders die je onderweg tegenkomt. In industriegebieden of steden heb ik er vaker last van dan in de buitengebieden. Soort en merk batterijen en/of geheugenkaartjes hebben m.i. geen invloed.
Door sterke FM zenders kan je GPS idd wegvallen. Zie hier een testje van PeeWee:
https://youtu.be/unyJl2gT8Wg
Ik sluit niet uit dat dit ook crashes kan veroorzaken. Heb het ook eens meegemaakt bij detectiepoortjes van een museum.