Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frankentrek - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Frankentrek

Leon schreef:
za 06 okt, 2018 16:49
bdr schreef:
za 06 okt, 2018 16:22
dat past maar juist...
IMG_1665.jpg
Wat gebeurt er als je kracht zet?
Bij mij zou dit niet lang goed gaan.
Geen probleem, de achtertrein en bottom bracket zijn redelijk stijf op deze fiets, stijver dan mijn Batavus.
Voor iedereen denkt dat ik alleen maar aan fietsen zit te prutsen, dat is niet zo. Er wordt nog heel wat afgefietst ondertussen (woon-werk 19km enkel) en er komen ook nog wel wat weekend-tochtjes bij. De "maiden voyage" van de Frankentrek in versie 3.0 gebeurde begin juli. We gingen een midweek-weekend naar ecocamping.be (slimme nederlander die die domeinnaam gekaapt heeft!) en dat is natuurlijk ideaal om de Frankentrek te testen door daarheen te rijden terwijl mijn vrouw mij met de auto achterna kwam. Daarenboven kon ik zo eindelijk eens te weten komen hoever ik kon fietsen, ik keer normaal gezien altijd naar huis terug omdat het te laat wordt, niet omdat ik moe ben.

Redelijk typisch was ik om 1u 's nachts nog aan de fiets aan het sleutelen was. Ik had de Gravelgrinder banden tubeless gelegd maar die wilden duidelijk niet meewerken. Eén van de twee ging alsmaar direct plat, de andere verloor langzaam zijn druk. Langzaam afgaan kon ik nog begrijpen: de latexmelk sijpelde door de flanken van de banden. Die Gravelgrinder Race banden zijn niet gemaakt voor tubeless -- het blijft een knutselfiets ;-). Maar het snelle afgaan begreep ik niet, pas later heb ik gemerkt dat van één van de twee Milkit-ventielen een nylon ring ontbrak, wat deze ventielen en de bijbehorende booster tot de stomste fietsgeldverspillingen ooit maakt.

Uiteindelijk toch maar binnenbanden gelegd, om 1u 's nachts dus. Ik moet er misschien bij vertellen dat ik geen verlichting heb in mijn fietsenkot, ik werk met een halogeen bouwlamp op statief buiten en een zaklamp binnen. Waarschijnlijk ben ik het nylon ringetje in het gras kwijt geraakt.

Toch om 8u 's morgens vertrokken. Het eerste stuk naar Leuven twijfelde ik of het een goed plan was om 42mm banden op zo'n lang stuk asfalt te gebruiken, mijn GP 4000SII's reden toch iets beter. Maar éénmaal Leuven voorbij richting Tienen was die twijfel al snel verdwenen, deze banden zijn toch wel een stuk comfortabeler op kasseien, werven en ander typisch Belgisch wegdek. Op de lange ravel van Hoegaerden naar Namen had ik het een beetje moeiljk, precies of ergens iets sleepte. Pas voor Namen begreep ik dat ik heel de tijd vals plat had gereden, de afdaling naar Namen was snel ;-)

Na Namen begon ik de route te volgen die Google maps mij had voorgerekend in fietsmodus. Voorheen volgde ik de Garmin routering van OFM met optie "tolwegen vermijden", maar na Namen maakte die zo'n omwegen dat ik voor de snellere Google variant had gekozen. Dit was een pijnlijke misrekening; de fietsroute van Google ging eerst verschillende km's over een 4-vaks baan waar je 90 mag, om af en toe parallel aan deze baan te gaan rijden op MTB paden. Uiteindelijk ben ik op het gevoel weg beginnen rijden van deze grote baan om nadien de eTrex 20x terug de weg laten zoeken (zonder "tolwegen vermijden" omdat dat teveel omweg was) toen ik ver genoeg van deze drukke verkeersas verwijderd was.

Het stuk na Namen was frustrerend: ik had bij mijn "planning" wel ietwat rekening gehouden met de afstand maar niet met de hoogtemeters, en na Namen was het echt de hele tijd op en neer. Ik herinner mij vooral de klim voor Saint-Hubert als moordend, maar misschien was het niet slim om aan de voet van deze klim uitgebreid te eten. Gelukkig was het ergste na Saint-Hubert voorbij, en zaten er nog wat leuke afdalingen of vals plat in de juiste richting in de laatste kilometers.

In ieder geval, om 21u was ik ter plaatse. Best netjes voor 204km en 2766m klimmen (Garmin-track cijfers, maar toch)...

Bijlagen

'goed bezig'!
er gaan dingen 'fout', tja... al doende leert men!!
Bedankt hoogframe. Een prijs voor schoonheid zou ik niet gewonnen hebben want de laatst 50km van die rit was ik echt aan het harken. Normaal geef ik op mijn GPS de velden "Tijd" en "Snelheid" weer, maar dat heb ik op dat laatste stuk veranderd naar "Tijd" en "Afstand tot bestemming" omdat "Snelheid" te deprimerend was. Bij Afstand kon ik tenminste aftellen, ik was altijd heel blij als er nog eens een tiental versprong.

Overigens was het een warme dag, ik ben 5 keer gestopt om te eten en heb in totaal 0,7l koffie en 4,5l water gedronken en in Saint-Hubert nog een halve liter Cola gekocht.

Mijn keuze voor dikke banden was geheel gewaarborgd want in Wallonië is het wegdek bij tijd en wijlen toch echt verschrikkelijk. Ik herinner me een lang stuk uitgevreten beton dat de textuur had van een eiderdoos met eieren, onwaarschijnlijk.

Verder verbazingwekkend weinig technisch problemen want in pure knutselfiets-traditie klopt er weer vanalles niet. Ik weet niet of iemand het gezien had op de foto, maar de derailleurs die ik tweedehands gekocht heb bleken na montage 11 speed te zijn, geen 10 speed. Aangezien 11 speed Shimano road shifters een grotere cable pull per versnelling hebben dan 10 speed heb ik met de 10 speed Microshift brifters te kleine stappen en kan de derailleur niet alle kransjes bedienen. In de praktijk kan ik 9 van de 10 kransjes schakelen en zit er ergens 1 stand tussen die half-en-half schakelt dwz wel-niet wel-niet wel-niet afwisselend. De te mijden versnelling zullen we maar zeggen ;-)

Ik had voor deze tocht een 10speed 11-34 cassette gemonteerd en dat beviel me zeer. Waar de 46T met een 12-23 cassette wat groot is, is het nu eigenlijk perfect. Voor mij iets om te onthouden, bij zo'n "steile" cassette (11-34) worden de versnellingen gemiddeld genomen 30% kleiner dan een "vlakke" cassette (12-23). Het 30T kamwiel is nog wel te groot, ik heb veel in 30T/34T gereden en zou liefst nog wat kleiner hebben gehad.

Er wordt hier veel gezegd over de betrouwbaarheid van naafversnellingen en versnellingsbakken à la Pinion maar ik ben eigenlijk toch wel onder de indruk van de vergevingsgezindheid van een derailleursysteem. OK, 't is zeker niet perfect zoals de 10 speed Deore XT op mijn andere fiets maar is het wel nog bruikbaar. Overigens, met 11 speed derailleurs en een 11 speed body op de naaf kan je al wel raden waar versie 4.0 naar toe gaat... De waslijnen aan de Microshift brifters zitten toch in de weg voor een stuurtas...

Ik heb aan die lange rit wel 2 dagen geheel verkrampte handen overgehouden, zo erg dat ik ternauwernood mijn veters kon strikken. Ik wijt dat aan te weinig oefening en te verkrampt zitten met "gelockte" armen.

We hebben ginds in de Ardennen nog wat rondgefietst, maar er is één korte rit die me in het bijzonder bij blijft: ik heb om 9u 's avonds nog even de groene wandeling rond de camping afgefietst, 12km bij ondergaande zon, voor een groot stuk onverhard. Puur genieten, verschillende hazen, 2 vossen en 3 herten gezien, en voor mij de beste rit van de zomer. Hierbij is het concept "gravelbike" voor mij gevalideerd.


lkeine kaart.png
Leuk om te lezen, zo evolueerd je fiets naar je toe!