Je draait het met je (best vervelende) opmerking richting senioren helaas helemaal om. Het was namelijk juist de vraag van OP om een fiets te vinden die tegelijk veel bagage kan en licht en snel is. Dat kan gewoon niet allemaal tegelijk. Je kunt best 30 kilo aan een wielrenfiets hangen en blij blijven doen dat lekker rijdt, maar ik wist tijdens mijn eerste fietsvakantie ook al dat dat niet zo was. Andersom een fiets gebruiken, een zware fiets als je eigenlijk een licht wilt, heb ik ook veel gedaan en doe ik nog, gewoon omdat ik een fiets wil die ook op slecht wegdek kan. (Ik ben net terug van een tochtje door Droog Haspengouw, waaronder Gellik-Visé over de betonweggetjes.)math schreef: ↑zo 30 sep, 2018 14:31Het idee dat je niet je dagelijkse gebruik en de tocht in Noorwegen met één fiets kunt combineren, is typisch iets van verwende senioren die al van alles hebben uitgeprobeerd en nu met hun krachten moeten woekeren. Alles went, ook rijden op een slappe fiets met veel baggage of op een stijf frame zonder baggage.
Het idee om met een aanhanger je 30 kg materiaal te vervoeren, vind ik wel de moeite waard. Leen eens voor een weekje een BOB trailer. Je rijdt er na een halve dag zonder omkijken mee rond. Je klanten zullen het prachtig vinden en dat is vast ook goed voor de business case.
Dat de vele typen fietsen waarvan er elk één voor een gebruiksdoel nodig zou zijn in de praktijk wat overdreven kunnen zijn ben ik het wel van harte mee eens. Mijn T-400 moet tegelijk dienen als wegracer, mbt, gravelracer, afdalingsfiets, klimgeit, vakantiefiets en fiets-om-mee-voor-de-dag-te-komen-met-het-idee-dat-is-best-wel-een-aparte-fiets-maar-niet-echt-mooi-toch?-fiets.
Als ik een hele mooie fets nodig heb zou ik Ivo Miesen zijn fiets moeten lenen, maar ik weet dat hij dat zeker niet doet.