Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen langs verdwenen dorpen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen langs verdwenen dorpen

_Peter_ schreef:
vr 26 okt, 2018 23:06
Etzweiler
Het heet Tagebau Hambach: https://de.wikipedia.org/wiki/Tagebau_Hambach
Etzweiler is een van de verdwenen dorpen.
Bert van Sprang schreef:
za 27 okt, 2018 14:26
De ontgravingen tbv bruinkolen vernietigd vooral cultuurlandschap en er komt ander cultuurlandschap voor terug.
In het stuk op de Duitse Wikipedia lees ik toch dat er een enorm gat overblijft. Ik heb jaren geleden eens uitgerekend dat dat gat zo groot is dat je de Maas er een vol jaar in kunt laten stromen, inclusief een natte winter, voordat het vol is. Als je de Rijn er in laat stromen duur het een maand. Omdat zowel Maas als Rijn lager liggen dan de ingang van dit gat gaat dat niet gebeuren. Met de Roer duur het decennia.
Maar ik denk dat ook dat niet gaat gebeuren. Naarmate er meer zonne-energie en windmolens komen komt er ook een schreeuwende behoefte aan energie-opslag, vooral voor donkere windstille winterweken. Daar is dit gat erg geschikt voor. De bodem ligt namelijk op 300 meter onder zeeniveau en het omliggende land op +100. Het volume is daarbij enorm en dat maakt het geweldig geschikt voor een spaarbekkencentrale à la Coo-Trois-Ponts.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterkrac ... rois-Ponts
Ik moet eens wat rekensommen maken om uit te vinden hoeveel energie er in de Hambachgroeve opgeslagen kan worden.
Edit even later: ik denk dat een schatting dat zo'n Hambachcentrale 100x zo groot is als Coo-Trois-Ponts wel redelijk is. Dan heb je het over 600.000 MWh. Dat is een indrukwekkend getal maar niet voldoende voor de huidige manier van omgaan met energie vol te kunnen blijven houden met behulp van zon en wind.

Ik meen trouwens te weten dat deze groeve ooit nog 100 m dieper is geweest, dus 500 meter onder het maaiveld.
Er is vandaag wel flink protest van enkele duizenden activisten: https://www.1limburg.nl/activisten-beze ... t=topstory
In april 1973 maakte ik een fietstocht door het Duitse Harz. Ik kwam langs Schulenberg aan het stuwmeer Okerstausee. Het viel mij op dat het dorp er nogal modern uitzag. Ik ging wat eten in een restaurant bij de kerk. Daar hingen aan de wand veel foto's van het oude dorp Schulenberg, dat nu op de bodem van het stuwmeer ligt. Eerst gewoon met straatbeelden, daarna foto's van de ontruiming en sloop. Het heeft nogal indruk op mij gemaakt.

Ook zeer vermeldenswaardig is de baai de Dollard in het noordoosten van de provincie Groningen. Tot 1362 is er geen Dollard geweest. Tijdens de Marcellusvloed werden grote delen van het land weggeslagen. In de daaropvolgende 150 jaar ontstaat de Dollard en in de daarop volgende 300 jaren trekt de Dollard zich langzaam weer terug en wordt de Dollard ingepolderd tot hij zijn huidige omvang heeft gekregen. Het restant van de Dollard is een Waddengebied gebleven. Hier lagen eens plaatsen met de namen Oost-Finsterwolde, Torptsen, Zentorp, Stagedorp, Stocksterhorn, De Oosterhoek, Stockdorp, Hakkelsum, Jansum, Torum en Nesse. Torum was een grote marktplaats, waar ooit een grote Romaanse kruiskerk stond. Aan de Duitse kant zijn er ook wat dorpen weggevaagd. De weer ingepolderde landschappen rondom de Dollard kenmerken zich tegenwoordig door de rechte wegen en vlakke velden met weinig oude bebouwingen.

Vergeet ook de verdwenen dorpen ten noorden van Antwerpen niet. Berendrecht, Staboek, Zandvliet, Lillo, Oorderen, Oosterweel en Wilmarsdonk zijn verdwenen polderdorpen. In de jaren zestig moesten zij plaats maken voor de uitbreiding van de haven. Als je Antwerpen op Google satelliet goed bekijkt, zie je een hele rij forten in een halve kring rond de oostkant van Antwerpen, zoiets als bij ons de Stelling van Amsterdam. De noordelijke forten zijn hierbij ook verdwenen. Straks is het dorpje Doel aan de beurt. Ik bezit een foto van de mooie, witte stellingmolen „De Eenhoorn” van Lillo. Fraai gerestaureerd in 1964 en drie jaar later alweer gesloopt…. De kerktoren van het verdwenen dorp Wilmarsdonk (zie foto) bestaat nog, maar sterk vervallen en eenzaam tussen de opgestapelde zeecontainers….

Afbeelding
Ook hier een soort van persoonlijke ervaring van het straatbeeld of het dorp waar dit bij hoort, dat nu verdwenen is. Dit is een klas (vijf kinderen!), die met de leraar in mei 1965 tijdens een schoolreisje onderweg was van Maassluis (veerpont) naar Oostvoorne. Ik probeerde die weg in het toen nog ongerepte landschap op Google satelliet terug te zoeken, maar nu staan er alleen veel olietanks en raffinaderijen.... De jongen rechts ben ik, 14 jaar! Voor die tijd best spannend, mijn eerste keer mijn fiets per trein mee van Amsterdam CS naar Maassluis en mijn eerste fietstocht buiten mijn geboorteland Noord-Holland. We verbleven een week in Oostvoorne in een Nivon-huis. Met deze klasgenoten heb ik, 53 jaar later als oude schoolkameraden onder elkaar, nog steeds contact.

Afbeelding
Leon schreef:
za 27 okt, 2018 17:06
Maar ik denk dat ook dat niet gaat gebeuren. Naarmate er meer zonne-energie en windmolens komen komt er ook een schreeuwende behoefte aan energie-opslag, vooral voor donkere windstille winterweken. Daar is dit gat erg geschikt voor. De bodem ligt namelijk op 300 meter onder zeeniveau en het omliggende land op +100. Het volume is daarbij enorm en dat maakt het geweldig geschikt voor een spaarbekkencentrale à la Coo-Trois-Ponts.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterkrac ... rois-Ponts
Ik moet eens wat rekensommen maken om uit te vinden hoeveel energie er in de Hambachgroeve opgeslagen kan worden.
Edit even later: ik denk dat een schatting dat zo'n Hambachcentrale 100x zo groot is als Coo-Trois-Ponts wel redelijk is. Dan heb je het over 600.000 MWh. Dat is een indrukwekkend getal maar niet voldoende voor de huidige manier van omgaan met energie vol te kunnen blijven houden met behulp van zon en wind.
Zo'n spaarbekkencentrale is eigenlijk alleen maar een geldmolen (in de Alpen zijn er ook verschillende). Op het moment dat er vraag is wordt er energie opgewekt overdag=hoog tarief en 's nachts=dal tarief wordt het water weer teruggepompt, door de grote hoeveelheid energie die geleverd wordt is het nog net rendabel. Ik denk dat met aardwarmte meer rendement is te behalen, waar haal je alleen zoveel aarde vandaan om dat gat dicht te gooien, dat is namelijk allemaal opgestookt.

Het probleem met alternatieve vormen van energie schijnt nu te zijn dat mensen er niet minder van gaan gebruiken, wat dus niet zorgt voor een beter milieu.
De spaarbekkens worden vooral bij kerncentrales gebouwd, die hebben alleen een aan-uit knop. Ik ken er een tussen Kaunas en Elektrenai, het Kauno Marios. Daar wordt het gezien als een van de voorbeelden van Sovjet-mismanagement van het milieu.
_Peter_ schreef:
zo 28 okt, 2018 00:49
Zo'n spaarbekkencentrale is eigenlijk alleen maar een geldmolen (in de Alpen zijn er ook verschillende).

Ik denk dat met aardwarmte meer rendement is te behalen

Het probleem met alternatieve vormen van energie schijnt nu te zijn dat mensen er niet minder van gaan gebruiken, wat dus niet zorgt voor een beter milieu.
Geld is alleen het besturingssysteem van energie-opwekking en -verbruik; het is de (m.i. enige) motivatie voor bedrijven om iets te doen, het voegt technisch niets toe; je maakt er geen milli-ampere stroom mee. De overheid is daarbij de partij die de randvoorwaarden stelt. Probleem lijkt te zijn dat de overheid op een of andere manier ook gestuurd lijkt te worden door geld in plaats van hun kiezers of rationele argumenten die het belang van hun kiezers dienen.

Warmte is inderdaad ook één van de manieren om energie op te slaan. Probleem is dat de omzetting van electriciteit naar warmte en terug een erg inefficient proces is. Bij centrales die al beginnen met warmte heb je dat probleem op zich niet, maar dat zijn er niet veel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Energieop ... rgieopslag

Aardwarmte voor directe opwekking electriciteit wordt inderdaad ook toegepast: https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardwarmt ... mopwekking
Of het voldoende aantrekkelijk is om ook op heel grote schaal gebruikt te gaan worden zal net als alle vormen van energie een rekensom worden die uiteindelijk uitgedrukt wordt in het ene middel of efficiency uit te drukken: geld.

Dat het er alle schijn van heeft dat mensen verwachten alleen maar meer energie te gaan gebruiken is iets dat ik ook zie als een groot probleem. Dat kan namelijk niet, want als je alle energie die Nederland op dit moment gebruikt van windmolens en zonne-energie zou kunnen laten komen zou je nederland helemaal vol moeten zetten met windmolens én zonnepanelen, letterlijk.
Ik zag laatst nog de aankondiging van een VPRO-programma over energie dat uitging van een stelling 'wat als energie gratis was'. Het verbaasde me dat zelfs de VPRO niet meteen vermeldde dat energie nu eigenlijk vrijwel gratis is en dat dat juist het probleem is. Ik heb het programma verder niet gezien.
Ivo Miesen schreef:
zo 28 okt, 2018 07:32
De spaarbekkens worden vooral bij kerncentrales gebouwd
Klopt, maar dat neemt niet weg dat grote versies ervan geschikt zijn om meer stroom op te slaan. De spaarbekkens bij kerncentrales zijn vooral bedoeld om de peieken en dalen in dag en nacht op te vangen, maar veel te klein om voor langere periodes stroom op te slaan. Leg het stroomverbruik van een stad als Luik maar eens naast de capaciteit van de centrale bij Coo, dan zie je dat direct.
Dat er vrij snel behoefte is aan energie-opslag is evident. Ik geloof dat er in 2017 in België al een zonnige, frisse en winderige dag is geweest dat er meer wind- en zonnestroom was dan men kon verbruiken. Inmiddels staan er al veel meer windmolens in België. Ik telde er laatst tegen de 100 op zichtafstand van de top van een mijnsteenberg bij Genk.

Maar over verdwenen dorpen: hoeveel dorpen zijn er opgeslokt door de groei van de steden en tot wijk geworden? Die lijst is quasi eindeloos denk ik.
Leon schreef:
zo 28 okt, 2018 10:22
Maar over verdwenen dorpen: hoeveel dorpen zijn er opgeslokt door de groei van de steden en tot wijk geworden? Die lijst is quasi eindeloos denk ik.
Zoals Diemen, Sloterdijk, Kethel, Helpman, enzovoorts?