Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ode aan de terugtraprem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ode aan de terugtraprem

hoogframe schreef:
di 21 aug, 2018 08:36

gisteren heb ik een startmotor (van een motorfiets) voor 80% gedemonteerd. via een forum en enkele youtube-filmpjes werd me de werking duidelijk: eerst laat wat stroom een tandwiel opschuiven en direct daarna draait de elektromotor rond. dit brengt je verbrandingsmotor op gang. zodra de stroom weg is, schuift het tandwiel terug en stopt de elektromotor: de startmotor is in ruststand. ook zo'n stukje techniek dat ons dagelijks helpt en dat eerst en soort 'black box' voor me was. fijn! 8)
Leuk, precies wat ik bedoel. Dat je verrast wordt door de schoonheid van techniek. En vooral als die techniek dan eigenlijk eenvoudiger is dan je had verwacht en je kan zien dat er denkwerk bij aan te pas is gekomen om het te ontwerpen en er dus ook denkwerk aan te pas moet komen om het te begrijpen.

Iets dergelijks heb ik ooit ook eens gehad met een brommertje met 2 versnellingen. Ik had een versnellingsbak verwacht, maar het bleken gewoon 2 gekoppelde centrifugaalkoppelingen te zijn zoals je die ook bij een kettingzaag tegenkomt. Slim ontworpen.
Ik heb eens een Sturmey Archer drieversnellingsnaaf opengemaakt omdat hij toch naar het oud ijzer gjng en me verbaasd over het kleine aantal onderdelen dat uiteindelijk de versnellingsbak vormt.
[urlhttps://www.youtube.com/watch?v=wNF38oB6IYk][/url]


Mooi filmpje met doorsnede van hoe terugtraprem werkt. En voor mij nu ook duidelijker waarom het Coasterbrake heet op z'n engels , in z'n 'vrij', koerst 'ie.. als een kustvaarder? :roll: :)

Helemaal te demonteren en makkelijk weer op te bouwen met evt. vervangen onderdelen; evenzo als bij een derailleurnaaf en 3 versnellingsnaaf, ideaal!

Dat heb ik niet bij een Rohloff-naaf,ik zou niet weten hoe ik die moet repareren of hoe hij werkt en ook niet met de modernere 4- 8 versnellingsnaven bv.