Leuk, precies wat ik bedoel. Dat je verrast wordt door de schoonheid van techniek. En vooral als die techniek dan eigenlijk eenvoudiger is dan je had verwacht en je kan zien dat er denkwerk bij aan te pas is gekomen om het te ontwerpen en er dus ook denkwerk aan te pas moet komen om het te begrijpen.hoogframe schreef: ↑di 21 aug, 2018 08:36
gisteren heb ik een startmotor (van een motorfiets) voor 80% gedemonteerd. via een forum en enkele youtube-filmpjes werd me de werking duidelijk: eerst laat wat stroom een tandwiel opschuiven en direct daarna draait de elektromotor rond. dit brengt je verbrandingsmotor op gang. zodra de stroom weg is, schuift het tandwiel terug en stopt de elektromotor: de startmotor is in ruststand. ook zo'n stukje techniek dat ons dagelijks helpt en dat eerst en soort 'black box' voor me was. fijn!
Iets dergelijks heb ik ooit ook eens gehad met een brommertje met 2 versnellingen. Ik had een versnellingsbak verwacht, maar het bleken gewoon 2 gekoppelde centrifugaalkoppelingen te zijn zoals je die ook bij een kettingzaag tegenkomt. Slim ontworpen.