stfs schreef: ↑vr 28 dec, 2018 01:45
.....
Hij heeft met gepast geweld de vork weer rechtgezet (in ieder geval recht genoeg om de resterende 3200 km van mijn reis af te maken). De derailleur was een standaard Shimano-model en hoewel hij in eerste instantie wou proberen die te repareren, was dat uiteindelijk niet meer mogelijk. Na wat zoeken vond hij in zijn winkel verschillende andere derailleurs die zouden passen.
.....
stfs,
Met een (kleine) Bahco kan je heel veel richten. De stelbare bekken werken als een weinig krachtige bankschroef, dat is duidelijk, maar je kan het bekje strak om het verbogen deel klemmen en daarna beetje bij beetje het verbogen deel weer richten (tussentijds steeds weer het bekje strak aandraaien.
Om iets meer hefboom te hebben heb ik bij mijn kleine (imitatie) Bahco een geovaliseerd stukje aluminium-buis, dar stukje buis past over het Bahco-handvat. Je kan daarmee net iets meer kracht zetten, en vooral ook iets genuanceerder werken.
Een verkreukelde derailleur weer in vorm krijgen is moeilijker ... maar een willekeurige vervanger helpt je al gauw verder (je zal eventueel niet alles zo kunnen schakelen als je gewend was, je komt wel weer vooruit).
Groeten BSM
PS Onze Bridgestones hebben nog heel primitief losse derailleur montage-plaatjes ... dat heeft nadelen, maar ook een heel duidelijk voordeel: het richten hiervan is heel makkelijk.