Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorbereiding Sinai - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Voorbereiding Sinai

130 berichten

Hee woestijnbioloog,

Ik ben het absoluut eens met Carolien: Jordanïe, Kings Highway zijn zoveel mooier en bij het zien van de foto's denk ik aan onze foto's en krijg ik waanzinnige zin om daar weer te fietsen! Wadi Mujib op de Kings Highway vond ik persoonlijk ook erg gaaf om te fietsen! Lekker veel haarspeldbocht-werk en een fenomenaal uitzicht.

Lekker doen dus als je tijd hebt!

Ik zou ook niet veel meer dan 100 a 110 a 120 km per dag fietsen, dat zijn mooie stukjes daar!

Heleen

wij fietsten rond de 100 km. soms meer soms minder. hangt er ook een beetje vanaf wat je verder gaat doen. Combineer je fietsen met site seeing of niet.

Hoi!

Ik ga meestal meer voor natuur/landschap (zie beroep) maar zeker in Jordanie wil ik natuurlijk graag Petra bezichtigen. En in Egypte het Katherinaklooster want als ik dan toch in Jordanie fiets kan ik er net zo goed een weekje Sinai aan vastplakken. Kan ik mooi vergelijken :-)

Is voor Petra 2 dagen genoeg? Wadi Rum wil ik dan ook zeker zien want dat ligt haast op de route. En voor het Katherinaklooster reken ik ook twee dagen.

En dan met het vliegtuig terug van Sharm el Sheik.

Is dat in drie weken te doen of wordt het dan wielrennen?
Ik heb een opgevoerde Fahrradmanufaktur t-400 Rohloff. Een degelijke pakezel maar zeker niet snel, alleen al vanwege de Schwalbe XR banden.
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=398


Groetjes,
Marc

a joh das goed te doen, als je kijkt wat wij gedaan hebben! Petra 2 dagen is zeker genoeg, ik heb het niet zo op oude stenen, wij hebben petra in een halve dag gedaan. S'ochtends erheen gefietst en s'middags daar rond gekeken, zelfs nog helemaal de berg op gerent achter Freek aan.
Maar natuur? tja veel leven heb ik niet gezien, weinig planten maar nog minder (enge) beesten. Ik heb 1000 poten gezien en de rest was eigendom van een of andere arbier in de vorm van kip schaap of ezel of geit. Wel veel dode beesten geroken langs de kant van de weg. maar sinai is nog saaier das echt alleen maar geel strandzand (dat stuk naar cairo heb ik het dan over) naar st. katerina is het rode/grijze/zwarte rotsen en strand zand.
Met iedere vakantiefiets moet het kunnen. Als je ermee door europa kunt trekken kan het ook door het midden oosten. Ik reed op een hybride van batvus van 200 euri van het internet die er inmiddels ruim 5000 km op heeft zitten. Allemaal asvalt frankrijk kwaliteit. Behalve toen ze aan de weg aan het werken waren in de sinai. zie foto's.

Welke reizen heb je achter de rug?

p.s. die vallei bij dana (zie foto) schijnt vol leven te zitten

Hoi!

In de woestijn rond Sharm el Sheik was er nog volop leven. Ben daar met een duikvakantie geweest en ben de enige die ook Egypte boven water gezien heeft. Ik heb daar een dagje alleen rondgebanjerd. De anderen wilde persee nog een laatse keer duiken, alsof alles onderwater de laatse dag anders is als de eerste dag...
De woestijn is daar vol met leven maar heel klein en verstopt. Dus op de knieen: Niet voor Allah maar om al die kleine prutbeestjes/plantjes te zoeken :) Zit je midden in de woestijn op je knieen en ja wel hoor, komt er gelijk een Egyptenaar met z'n Quad aangescheurd. Die lui zijn echt overal. Shalam, you lost? No, just enjoying the desert. Hij weer: You lost? You ill? I bring you to sharm, only 30 pounds, no problem. Noooo I'm enjoying the desert you towelhead!. Dat ging dus 10 minuten zo door totdat hij het opgaf.
Die snappen gewoon niet dat je daar voor de lol rondloopt.

De meeste vakanties tot nu toe zijn backpack vakanties geweest (Pyrineen, Oostenrijk, Schotland, Engeland, Ierland en nog meer landjes). Verder maak ik haast ieder weekend toeren. Dus zaterdag 100km heen en zondag dan weer terug. Mijn enige langere fietstocht was van Nederland naar de Ardennen dus ervaring met langere fietstoeren heb ik niet. Wel veel kampeerervaring natuurlijk.

Als ik het Blog lees lijkt het erop dat er erg snel werd gefietst met vervolgens veel rustdagen met buikloop/diaree en zo. Klopt dat? Ik doe het dan liever wat rustiger aan :)

Groetjes,
Marc

Ja dat klopt wij hadden een beetje haast. maar ik ben bang dat je die buik problemen niet kunt ontlopen hoe hard of langzaam je fietst. Wij hebben niet gekampeerd, nou ja alleen heeeel duur in wadi rum maar goed daar hebben we het niet meer over. Ja dus dat weet je al van het finding nemo gebeuren onderwater. Laat je door mij niet tegen houden als jij op je knieen door de woestijn wilt! ha......
Wel een uitdaging dat je nog nooit op fietsvakantie bent geweest en dan meteen naar het midden-oosten.
Ben jij van plan te gaan kamperen? Wij waren het misschien van plan maar hebben het niet gedaan. Geen zin om besprongen te worden en douchen is ook wel fijn en bovendien waren de kosten niet zo hoog en hadden wij het druk.

Tsjonge, wat een mooie plaatjes :)

We hebben eigenlijk maar 3x last gehad van de gezondheid; 1x Carolien en 2x ik zelf. Eerset keer gewoon dorogefietst (van Damascus in Syrie naar Bosra, met diarree, gewoon doorrijden en af en toe de greppel in duiken).
In Aqaba wel wat koortsig geweest, maar daar toch moeten wachten op de boot (dat kost nog wel wat moeite om daar een juiste boot te vinden die vertrekt naar Nuweiba...).
In dahab ook een dag rust gehad, maar ook doord e harde wind.
Gezien de tijd die je hebt, zou je evt. op Amman heen kunnen vliegen, en dan over de Desert Sea Highway naar het zuiden, via Kerak naar Petra, Wadi Rum, Aqaba en Katharinaklooster op en neer en dan met vleigtuig vanaf Sharm el Sheikh terug naar huis. Als je zo'n 100 km/dag fietst is dat prima te doen.
In Jordanie kun je last hebben van stenengooiende kinderen. GEwoon teruggooien helpt vaak wel.
Verder kan ik iedereen deze tocht aanraden, werkelijk schitterend (zoals je kunt zien aan de foto's die Carolien geplaatst heeft).

Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!

Freek

Hey Freek ik ben ook 2 keer ziek geweest hoor! die laatste was dan wel een bliksem ziekte maar herriner jij die arts nog en zijn infus plannen? Volgens mij ben ik in Homs en in dahab ziek geweest. hmmm en in Iran zitten geen arabieren zeker! ha.... soms vergeet jij dingen Freek en das niet zo handig! :lol:

Ha Carolien,

ja, klopt, je hebt gelijk.... jij bent ook 2x ziek geweest ja, met het infuus en de spoedarts in dahab. Maar je was ook weer zo snel opgeknapt....
Homs wist ik nog wel, toen stonden wij de band te verwisselen op weg naar Beirut...

Hoe is 't nu met je? Niet meer ziek? :roll:

Maar echt, Iraniërs schijnen geen arabieren te zijn, heb ik van horen zeggen... Maar de kans wordt wel steeds groter dat ik/wij daar naartoe gaan.... ga je nog mee??? Kun je mij helpen onthouden wat ik allemaal vergeet... Lekker stukkie fietsen, natuur, cultuur, en natuurlijk de maibroemie!!!?? Als ik de foto's weer zie die jij hier geplaatst hebt, krijg ik zo weer de kriebels om weg te gaan!!! Vooral die van de Kings'Highway en Wadi rum zijn prachtig... :D

hoi freek, wat whiskey hier aan heeft weet ik ook niet. (w: die dokter heeft alleen maar gedreigt met een infus)
Ik weet het niet hoor, geen idee hoe ik dat ga betalen (misschien kan ik een hypotheek nemen op m'n printer) en ik heb het toch niet zo op die vrouw onvriendelijke landen. Gaat Jim mee? wanneer ga je? kan ik daar zwemmen of alleen maar zand happen.
Je kan toch wat mabroemie meeterug nemen?

oef, dit wordt nu wel een klein beetje off topic....
Vanavond spreek ik Jim, volgens mij wil hij wel mee naar Iran, net zoals Abel.
Tijd? ergens begin april denk ik; misschien eind maart, dan is het nog niet zo warm.

nou ja misschien is het wat voor whikey! veel woestijn in iran denk ik en dat vindt hij leuk, schijnt. Maarja dan zit je zonder vrowelijke component en wie moet er dan moederen?

Hoi!

Iran bewaar ik denk ik maar voor later, eerst maar het nabije oosten... Als me dat bevalt dan is die hoek mijn volgende doel dus wie weet :)

Als eerste meerweekse toer is fietsen in het middenoosten misschien niet geheel voor de hand liggend maar is fietsen in het middenoosten nu zo anders is als hier in de heuvels? Ze spreken een beetje anders en het is wat droger daar maar verder... Ervaring doe ik onderweg hopelijk op.
Mijn eerste grote trektocht was ook erg zwaar met weinig ervaring. Dat was in Schotland. Volle bepakking, voor een week eten mee want geen mens te bekennen en lopen maar. En het was fantastisch.

Hoe staat het met de lieve stenengooiertjes? Ik heb er al vaak over gelezen en het was een van de redenen om Jordanie onder Egypte op mijn verlanglijst te plaatsen.
Is er een manier om er aan te ontkomen of is het een kindertijdverdrijf waarbij je je neer moet leggen? Ik bedoel, ze hebben alleen maar stenen om mee te spelen daar in die zandbak :roll: Tips?

Ik wil inderdaad op Amman vliegen. Turkisch Airlines vliegt daarop vanaf München voor 300E. Dan de Dode zee bezoeken, vandaar naar Petra, Wadi Rum en dan via Aqaba en de Sinai naar Sharm el Sheik.

Hoe is de weg naar Wadi Rum?

En hoe is het met eten onderweg? Is er iedere dag wel een eettentje of supertje te vinden of moet je van te voren de route doorplannen en voorraden water en eten meenemen?

De medisch voorzieningen zijn als ik het Blog gelezen heb erg primitief.
Ik heb niet zo'n zin aan een slang in mijn arm, hoogstens een Shisha in mijn mond. Wat moet er zoal aan reisapotheek meegesleept worden? Antidiaree snap ik maar zijn er nog andere dingen waar je niet 123 aan denkt of daar überhaupt niet te krijgen zijn? Wat hadden jullie allemaal mee?

Groetjes,
Marc

Ik heb me niet zo gestoord aan de stenengooiers, Freek heeft een rots naar zich toegegooid gehad. Maar het was veel minder erg als in al die verhalen die je hoord. Helm ophouden en gewoon terug gooien kan jij ook lachen.
De cultuur is anders en ik vond de omstandigheden toch wel echt anders. Het viel me wellis waar erg mee, maar ik had 1 of meerdere mannen bij me en dat had ik om meerdere reden toch niet willen missen.

Lijkt me een goede route.

Slangen? Ik heb ze niet gezien en als jij niet iedere steen omdraait en op je knieen door het zand gaat kruipen zal het best meevallen! (ik ben als de dood voor slangen en ben er niet eens bang voor geweest)

De weg naar rum is prachtig, aan het eind van het dorp stopt ie en dan kun je niet meer fietsen.

Ik had het meeste medische spul bij me. Heb erg veel plezier gehad van m'n antibiotica en m'n thermometer (kun je zien of je koorts hebt en dan dus besluiten de antibiotica te nemen.) naam van de antibiotica moet ik ff voor je opzoeken. Je kan dat daar makkelijk krijgen schijnt (de mannen hebben het voor me gekocht in libanon bij de apotheek en in egypte ook)
verder had ik wel een klein setje naalden bij me, maar vraag me af of ik ze nodig had gehad.

Eten is prima, winkeltjes en tentjes genoeg. veel kip. ik kon geen kip meer zien op het laatst. In cairo boden ze me heel lief hun specialiteit kip aan waarna ik verschrikt uit riep NEE NIET WEER KIP! Wij hebben verder alles gegeten, daarom waren we misschien eens ziek.

Hoi!

Bedankt voor alle info!

Ja, als een vrouw is het daar toch anders maar daar zal ik geen last van hebben. Maarja, als blonde man alleen... :wink:

Fijn om te horen dat je niet zo veel mee hoeft te slepen, dan heb ik wat plaats voor een kilotje stenen om terug te gooien.
Ik communiseer liever anders maarja, je moet je aanpassen aan de cultuur :)
Ik ben erg geintresseerd in die medicijnen. Hadden jullie nog van die zouttabletten en zo mee?

Groetjes,
Marc

zouttabletten??? Ik had een flesje met druppeltjes mee om water te 'zuiveren' 1x bijna gebruikt maar niet nodig gehad altijd flessen kunnen krijgen.
ciproxin heet het of Ciprofloxacin 250 mg of anders hangt er maar net van af van welke producent. maar de werkzame stof is ciprofloxacin hydrochloride monohydrate. De thermometer heb je om te zien of je koorts hebt, zo ja dan kan je het gebruiken. LEES wel eerst de gebruiksaanwijzing en kuur afmaken. Je moet je extra goed insmeren als je het gebruikt want je wordt extra gevoelig voor de zon.

Hoi,

Met zouttabletten bedoel ik tabletten die je oplost in water om verloren zouten door al je gezweet weer aan te vullen.
Waterzuiveringsdruppels heb ik ook altijd bij me hoewel ik die haast nooit gebruik vanwege de onwijs vieze zwembadsmaak dat het water krijgt..
Maar gelukkig hebben ze daar dus petflessen. Hoeveel water verbruik je daar zo per dag? Zo'n 8 liter?

Marc

gotgotgot je hebt wel heel prezieze vragen, duitsegruntlichkeit tjonge.
Ja we hadden Ors. Ik gebruikte het iedere dag mengde het bij met een smaakje in m'n bidon. Ik had wel wat sportdrank werkt ook erg goed maar is zwaar dus ik had er niet zoveel van bij. Freek heeft het alleen gebruikt toen ie ziek was maar hij had iets afschuwelijks met rijst en banaan, daar werd ik dan weer pas echt ziek van. Ik had die kleine zakje care plus met citroen smaak, helemaal niet vervelend zeker als je er wat aanmaaklimonadepoeder bij doet. zijn zakjes die je er kunt krijgen in alle smaken erg chemisch van kleur maja je moet wat!

Naast ORS om zout/suiker tekort en vocht aan te vullen zijn ook duivesuiker of dextro tabletten wel handig en lekker. Altijd makkelijk voor wanneer je er even doorheen zit.
Aan medicijnen verder pincet, pleisters, gaasje etc. meenemen. Diacure voor als je met de bus/vliegtuig moet en de diarree stopt niet; paracetamol voor als de koorts niet wil zakken.

Verder voldoende zonnebrand, after sun en wanneer je lippen snel verbranden (zoals bij mij) ook daar wat tegen meenemen.

Wat losse steentjes in de achterzak zijn altijd handig, tegen kinderen en honden. Bij de laatste categorie werkt een dazer ook; bij de eerste categorie helaas niet. Bij katten weer wel :)

Succes en als je nog meer vragen hebt, horen we ze wel!

JA! die dazer was geweldig! wat heb ik gelachen toen met al die katten bij het ontbijt. behalve die ene dove dan!