Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets opnieuw afmonteren, welke onderdelen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fiets opnieuw afmonteren, welke onderdelen?

Roomijsje schreef:
di 12 jun, 2018 07:55
sjefke schreef: Wat me opvalt is de keuze voor een Shimano ketting en niet voor een SRAM, Connex of KMC ketting die al twintig jaar met losse sluitschakels werken, met de hand open te maken of met stukje derailleurkabel als hulpmiddel. KMC kettingen leven ook nog eens langer. Eigen praktijk.
Dank voor de tip! :)
sjefke schreef: Een kleinste kettingblad van 38t is toch geen must? Je kunt op een boutcirkel van 104mm tot 32t en soms zelfs tot 30t. Wel een narrow-wide blad nemen.
Maak ik hierop uit dat ik een kleiner blad dan 38 zou kunnen monteren op de beoogde crank?

Verder heb ik je pagina over verzetten eens doorgelezen en ik lees daar:

"Shimano ATB cranks zijn met Shimano en Campa raceshifters te schakelen"

&

"Dirk V. (bedankt!) heeft aangetoond dat je met de Shimano 105 11v shifters en derailleurs ook een mtb-crank met 36/26t probleemloos kunt schakelen."

Maak ik hierop uit dat MTB voor derailleurs gewoon standaard compatible zijn met Shimano roadshifters? Uit mijn internet search kwam namenlijk naar voren dat dat niet het geval is....

Indien dat wel het geval is zou een upgrade naar 105 met 36/26 nog een optie kunnen zijn...
Ik heb eergisteren nog een fiets voor mijn zoon opgebouwd met Shitmano 105 10sp shifters met een oude LX mtb derailleur. Werkt feilloos.
Toch niet zo heel erg shiT, dus :wink:

Maar mooi, dat kan dus!
Travelmaster schreef:
di 12 jun, 2018 08:31
Toch niet zo heel erg shiT, dus :wink:

Maar mooi, dat kan dus!
Verdorie! Betrapt :lol:
gios schreef:
di 12 jun, 2018 08:21
Ik heb eergisteren nog een fiets voor mijn zoon opgebouwd met Shitmano 105 10sp shifters met een oude LX mtb derailleur. Werkt feilloos.
Is dat een voor of achter derailleur? Want ik heb hier 2x10 speed met Microshift road shifters en een Deore voorderailleur en dat werkt voor geen meter (is een experiment).

Het is gekend dat 10 speed road met achteraan een 9-speed (of oudere) MTB derailleur werkt. O.a Thorn monteert zijn fietsen zo af en volgens mij is dit de setup die Roomijsje nu heeft. Inge1 hier op het forum heeft ook zo'n setup, achteraan MTB derailleur vooraan road derailleur met road shifters.

@Roomijsje: MTB crank is een optie, maar waarom dan niet je huidige crank hergebruiken? Kan je ook een andere derailleur boven zetten. 10 speed cranks zijn over het algemeen wel te combineren met 11 speed derailleurs, er is helemaal niet zoveel evolutie in de spatiëring tussen tandwielen vooraan.
bdr schreef:
di 12 jun, 2018 09:15
gios schreef:
di 12 jun, 2018 08:21
Ik heb eergisteren nog een fiets voor mijn zoon opgebouwd met Shitmano 105 10sp shifters met een oude LX mtb derailleur. Werkt feilloos.
Is dat een voor of achter derailleur? Want ik heb hier 2x10 speed met Microshift road shifters en een Deore voorderailleur en dat werkt voor geen meter (is een experiment).

Het is gekend dat 10 speed road met achteraan een 9-speed (of oudere) MTB derailleur werkt. O.a Thorn monteert zijn fietsen zo af en volgens mij is dit de setup die Roomijsje nu heeft. Inge1 hier op het forum heeft ook zo'n setup, achteraan MTB derailleur vooraan road derailleur met road shifters.

@Roomijsje: MTB crank is een optie, maar waarom dan niet je huidige crank hergebruiken? Kan je ook een andere derailleur boven zetten. 10 speed cranks zijn over het algemeen wel te combineren met 11 speed derailleurs, er is helemaal niet zoveel evolutie in de spatiëring tussen tandwielen vooraan.
Sorry, ging over een voorderailleur.
Om het combineren van road en MTB onderdelen te voorkomen: je kan ook een Shimano mtb 1x11 aandrijflijn pakken en die combineren met een Microsoft 11 speed bar-end shifter (of thumbshifter). Deze shifter kan ook in frictie modus voor noodgevallen als de derailleur kuren vertoont. Remgrepen pak je van Trp zelf of ander merk.
Simpel en rukker-proof! :D
Roomijsje schreef: Tiagra shifters met 24/38 mtb voor en 11-34 achter.Tandwielen zijn allemaal een beetje versleten, wielen zijn aan vervanging toe, er zit een irritant rammeltje in 1 van de shifters...
Met alle respect: eigenlijk is dat een heel robuuste combinatie, met vrij standaard onderdelen zodat je makkelijk noodherstellingen kan doen. In jouw plaats zou ik de versleten tandwielen vervangen (als de voorste al echt versleten zijn tenminste) en de bron van dat rammeltje opzoeken. Een reserve kabel en barendshifter is zoals al gezegd een leuke backup: de shifter blijft immers in alle combinaties het meest kwetsbare punt.
Roomijsje schreef:
di 12 jun, 2018 07:55
sjefke schreef: Een kleinste kettingblad van 38t is toch geen must? Je kunt op een boutcirkel van 104mm tot 32t en soms zelfs tot 30t. Wel een narrow-wide blad nemen.
Maak ik hierop uit dat ik een kleiner blad dan 38 zou kunnen monteren op de beoogde crank?

Welke boutcirkel die Rival 1 crank heeft kan ik nergens vinden. Maar 104mm is het zeker niet, want dat is met 4 voudige spider. Mijn uitgangspunt is: je kiest de crank voor het kettingblad dat het gewenste verzet oplevert. Verzet is doel, kettingblad/crank is het middel. Ik denk overigens dat je voor kettingbladen voor Rival1 aangewezen bent op wat SRAM levert, o.a. vanwege de montage van een arm achter de crankarm. En dat is slechts 42t en 50t.

Verder heb ik je pagina over verzetten eens doorgelezen en ik lees daar:

"Shimano ATB cranks zijn met Shimano en Campa raceshifters te schakelen"

Dat is juist. uitzondering is Campa 11v. Die zijn alleen te combineren met de Campa cranks. De afstand tussen de 11v Campa kettingbladen is krapper geworden. En dat vergt derhalve een kleinere slag.

"Dirk V. (bedankt!) heeft aangetoond dat je met de Shimano 105 11v shifters en derailleurs ook een mtb-crank met 36/26t probleemloos kunt schakelen."

Maak ik hierop uit dat MTB voor derailleurs gewoon standaard compatible zijn met Shimano roadshifters? Uit mijn internet search kwam namenlijk naar voren dat dat niet het geval is....
Indien dat wel het geval is zou een upgrade naar 105 met 36/26 nog een optie kunnen zijn...

Niet helemaal goed geinterpreteerd. Dirk V. heeft op zijn racefiets een 105 groep. Voor en achterderailleur zijn ook 105, wegderailleurs dus, geen MTB-derailleurs. Geschakeld wordt met 11v raceshifters. Foto van deze mix is beschikbaar. Critisch punt bij een dergelijke mix is of de voorderailleur laag genoeg gemonteerd worden kan. De kooi van een wegderailleur is nogal lang. Shimano race- en mtb groepen zijn tot en met 9v wel compatibel. Vanaf 10v niet meer. Bij SRAM 10v kun je wel mixen tussen race en mtb materiaal, enz. enz. Het is een aparte wetenschap geworden.
Sonny schreef: Om het combineren van road en MTB onderdelen te voorkomen: je kan ook een Shimano mtb 1x11 aandrijflijn pakken en die combineren met een Microsoft 11 speed bar-end shifter (of thumbshifter). Deze shifter kan ook in frictie modus voor noodgevallen als de derailleur kuren vertoont. Remgrepen pak je van Trp zelf of ander merk.
Simpel en rukker-proof!
haha heb hier eens naar gekeken (neem aan dat je microshift bedoelt en niet microsoft) maar dat wordt toch wel een beetje gekunstel :?
EnriceV schreef: Met alle respect: eigenlijk is dat een heel robuuste combinatie, met vrij standaard onderdelen zodat je makkelijk noodherstellingen kan doen. In jouw plaats zou ik de versleten tandwielen vervangen (als de voorste al echt versleten zijn tenminste) en de bron van dat rammeltje opzoeken. Een reserve kabel en barendshifter is zoals al gezegd een leuke backup: de shifter blijft immers in alle combinaties het meest kwetsbare punt.
dit is op zich wel fijn om te horen. Heb met deze combinatie ook al aardig wat km's gemaakt! :D Dus misschien toch zo slecht nog niet om dit te behouden....

Uiteindelijk kwam Sjefke ook nog met een mooi persoonlijk bericht, waarin hij melde dat de spider van SRAM crank kan worden losgehaald en kan worden vervangen door een direct mount kettingblad, waarmee een kleinste kettingblad van 26 tandjes mogelijk zou worden. Nou is 26 veel te laag, maar een 36 ipv van 38 zou al veel soelaas kunnen bieden als ik weer eens een toch ga maken mét baggage.

Ik denk dus dat ik nu een keuze te maken heb tussen 1x11 (lekker eenvoudig) of het behouden van mijn huidige configuratie (24/38 - 11/34, veelzijdig).

Toch nog maar een nachtje over slapen :D

Nogmaals dank voor alle inbreng...
Roomijsje schreef:
wo 13 jun, 2018 06:35
haha heb hier eens naar gekeken (neem aan dat je microshift bedoelt en niet microsoft) maar dat wordt toch wel een beetje gekunstel :?
Ik bedoelde inderdaad Microshift. Ze maken mooi en goed materiaal (ik heb een derailleur van dit merk op een racefiets zitten). Bij Surly is een bar-end de oplossing om (op gelijkaardige fietsen) een mtb groep op een drop bar te krijgen. Ik heb een Gazelle racefiets met een 10 speed groep die ik heb uitgerust met shifters op de onderbuis. Gaat ook prima!
Groot bijkomend voordeel in jouw geval is het opsplitsen van schakel en remhendel zodat je makkelijker ter plekke een vervanger kan vinden.
Ik heb een setje microshift shifters besteld voor op de Koga van m'n vrouw, ben benieuwd.
ik ben ook wel benieuwd naar wat de mening over microshift is. Ze lijken met XLE http://www.microshift.com.tw/en/product ... tb/xle-11/ook wel een interessant bereik te hebben, maar er zijn eigenlijk nagenoeg geen reviews van te vinden... :roll:
Het feit dat Surly standaard Microshift shifters, cassettes etc monteert geeft mij wel vertrouwen....
Ik zou voor zo'n lange en gevarieerde reis eerder een triple overwegen dan een 1x11 oplossing. Een voorderailleur kan kapot, maar het is m.i. niet echt een kwetsbaar onderdeel. En als het toch stuk gaat kun je het er meestal zonder probleem afhalen, weggooien en toch doorfietsen. Dan houd je alsnog meerdere 1x11 systemen over. Bereik en backup is gewoon prettig. Met je huidige setup zou je prima uit moeten kunnen komen lijkt me. Slijtage zal wel een issue kunnen zijn op zo'n lange reis, dus het is handig als je bekend bent met de onderdelen en hoe ze te vervangen.
Jeuu schreef:
wo 13 jun, 2018 21:39
Een voorderailleur kan kapot, maar het is m.i. niet echt een kwetsbaar onderdeel. En als het toch stuk gaat kun je het er meestal zonder probleem afhalen, weggooien en toch doorfietsen. Dan houd je alsnog meerdere 1x11 systemen over.
Ha, die houden we er in!

(Als het nodig is kun je idd ook zonder voorderailleur wisselen van voorblad, wat in landen met grote bergen niet eens heel erg is. Zonder achterderailleur is veel vervelender.)
Ik snap mensen hun aversie tegen een triple niet, is leren schakelen teveel gevraagd? dat fabrikanten ons allemaal wat nieuws willen laten kopen snap ik, dat je gewoon nog een triple systeem kan kopen ziet niemand meer ofzo? als een goed dubbel systeem al ter discussie staat om vervangen te worden voor een 1x11? kettingen slijten tot en met, je blijft pompen met die rechter shifter om je cassette op te komen als het ineens steil omhoog gaat en je bereik is beperkt. En het argument dat die 'lastige voorderailleur' iedere keer na een paar weken weer aanloopt herken ik toch ook niet...
Ik herken het verlangen naar eenvoud wel, maar als er iets aan een fiets jarenlang probleemloos functioneert, dan is het naar mijn ervaring wel het voorderailleur. Op mijn Santos in 15 jaar tijd niets aan gedaan (afgezien van uiteraard kettingbladen vervangen), nu na 15 jaar de kabel vervangen omdat die op 1 plek bijna was doorgesleten.

Op 1 van mijn ligfietsen heb ik alleen een achterderailleur (1x9), dat is in Nederland (uitgezonderd limburg) en vergelijkbaar landschap prima, maar daar buiten niet meer. Snel kunnen schakelen met het voorblad is dan heel erg fijn. Met bagage, vermoeidheid, lange dagen, wil ik een zo groot mogelijk bereik hebben, erg prettig om te weten dat je nog èèntje lichter kan schakelen voor als het nog steiler wordt. Alleen die wetenschap al maakt klimmen mentaal veel fijner.
Shadow schreef: Ik snap mensen hun aversie tegen een triple niet, is leren schakelen teveel gevraagd? dat fabrikanten ons allemaal wat nieuws willen laten kopen snap ik, dat je gewoon nog een triple systeem kan kopen ziet niemand meer ofzo? als een goed dubbel systeem al ter discussie staat om vervangen te worden voor een 1x11? kettingen slijten tot en met, je blijft pompen met die rechter shifter om je cassette op te komen als het ineens steil omhoog gaat en je bereik is beperkt. En het argument dat die 'lastige voorderailleur' iedere keer na een paar weken weer aanloopt herken ik toch ook niet...
Ik heb zeker geen aversie tegen een triple :) . Het is alleen jammer dat er geen triples meer met sti shifters beschikbaar zijn :? Ik ben heel erg blij met mijn drop bars maar worstel eigenlijk al sinds ik de fiets heb met het vinden van een fijne versnellingsconfiguratie, want met de standaard tiagra groep die er op mijn fiets zat zou ik met baggage de berg niet opkomen...

De double die ik nu heb werkt prima (geen last van aanlopende derailleur :) ), maar als ik hetzelfde bereik zou kunnen behalen met een single waarom niet? Overigens merk ik dat ik zelf zelden behoefte heb aan de grote sprong die de voorderailleur biedt, met de name door de grote overlap die er tussen de versnellingen zit. Ik merk dat ik bij het terugschakelen met de voorderailleur vaak in één klap te licht zit. :? Dat blijven pompen met die rechter shifter vind ik dus zo'n nadeel nog niet :D
Als het ipv 11 speed ook 10 speed mag zijn is er wel een triple STI shifter verkrijgbaar. Maar als ik de beginpost goed lees is er een voorkeur voor een meer modieuze aandrijflijn.
Roomijsje schreef:
do 14 jun, 2018 10:46
Ik heb zeker geen aversie tegen een triple :) . Het is alleen jammer dat er geen triples meer met sti shifters beschikbaar zijn
http://www.microshift.com.tw/en/product/sb-r403k/

http://www.sunrace.com/en/products/detail/str91

https://www.mantel.com/shimano-ultegra- ... N0YXJ0MQ==

Nee geen triple meer te vinden met STI's...