xtj schreef:Ik wordt niet echt wijzer van je link, maar kijk eens naar deze, het is een test van een tijdje geleden, maar is nog steeds actueel:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?s
ff klikken op de foto en je kan de test lezen.
Wel een paar rare uitspraken:
"... je eerst het busje goed moet schudden, zodat de olie en het oplosmiddel goed zijn gemengd...", alsof olie en verdampend oplosmidden spontaan ontmengen.
"...de waxen die bij de nieuwste generatie dunne olie aanwezig zijn...", zover ik weet heb je waxsmeermiddelen en olieachtige smeermiddelen en moet je die niet door elkaar gebruiken, dan hecht de wax nergens aan en werkt het niet.
"Petroleum en diesel zijn geen 100% ontvetter en verdampen snel", alsof het vervelend voor de ketting is om 100% ontvet te worden en alsof diesel snel verdampt.
"Om nu nieuwe olie bij het inwendige te krijgen is moeilijk", geloof je het? Leg eens voor de grap 2 glazen plaatjes op elkaar en leg een druppeltje olie op het randje bij de spleet en beweeg desnoods een beetje zoals een ketting de hele tijd doet.
"Verschonende oliën", handig voor de baby?...
En: hoe hebben ze bepaald hoe lang een smerende werking duurt?
En erger: waar staan de resultaten waar het allemaal om zou gaan, de gemeten kettingslijtage?
Ik ben bang dat deze test berust op een paarhonderd kilometer per smeermiddel en dat ze vervolgens een slag in de lucht hebben geslagen.
Een site die uitgebreide uitleg geeft over kettingsmeermiddelen is
http://www.supremeblack.nl, al lukt het me niet om een ketting zo lang mee ta laten gaan als deze man beweert. Een groter nadeel is dat waxmiddelen niet langdurig geschikt zijn bij nattigheid. Als je fiets 's ochtends nat is, is er geen mogelijkheid om de ketting gesmeerd te krijgen.
Wax is wel ideaal voor de mooiweerfiets en nog meer voor de MTB-er die door stof en zand gaat.
Groeten,
Leon