Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waar smeer jij je ketting mee? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Waar smeer jij je ketting mee?

Iemand ervaring op langere duur met pedro's ICE WAX ik gebruik dit op een roestvrije ketting en het product bevalt me voorlopig best. Rij wel met ligfiets dus een ketting is gelijk aan driekettingen.

Hoi John,

Waarschijnlijk zullen er velen nu moeten lachen met mijn antwoord over het smeren van een ketting. Ik gebruik gewone zwarte grafietolie die voor sleutelgaten wordt gebruikt. Thuis heb ik zo een oude bus van 2 l. en daar doe ik het mee. Op reis vul ik er een piepklein plasticbusje mee (grootte van de filmrodoosjes) en zo ben ik er voor maanden goed mee voor op reis. Deze olie is wel zwart en maakt gemakkelijk je fiets vuil maar het is heel goedkoop en ik ben er best tevreden mee. Er zullen wel betere oplossingen bestaan maar deze is eenvoudig en goedkoop.

Groetjes,

Ria

ria schreef:Hoi John,

Ik gebruik gewone zwarte grafietolie die voor sleutelgaten wordt gebruikt.
Ria


Ik geloof in dat spul van je, Ik zou wel van je willen weten welk merk je gebruikt.(Misschien Molybdeendisulfide MoS2 of Molykote?

Ik ben zowiezo voorstander van alles op basis van koostof grafiet PFTE Teflon enzo.
Vooral omdat de meeste wondermiddeltjes deze ook bevatten.

Je kent de filmpjes in de jaren 80-90 van amazing Mike nog wel; Die had dan een motorblok in ijs die die dan met die wonderolie liet draaien en vervolgens zonder. Het id er achter was altijd dat de koolstof zich daar hecht waar de druk het hoogst wordt. Oftewel in de lagers en in de oneffenheden van de zuigerwanden.

Aangezien we niet te maken hebben met hoge temperaturen en hoge toerentallen hoeft de olie echt niet zo speciaal te zijn, het enige is blijven smeren vooral in de regen.

Voor de echte techneuten is dit lijstje interessant:
http://www.m-gineering.nl/olie.htm

Groet,
Tjeerd

xtj schreef:.. merk je gebruikt.(Misschien Molybdeendisulfide MoS2 of Molykote?
Ik ben zowiezo voorstander van alles op basis van koostof grafiet PFTE Teflon enzo.
Aangezien we niet te maken hebben met hoge temperaturen en hoge toerentallen hoeft de olie echt niet zo speciaal te zijn, het enige is blijven smeren vooral in de regen.
Hoi Tjeerd,
Even ter info:
Molybdeendisulfide is geen merk maar een toevoeging van de stof MoS2.
Met koolstof en grafiet wordt in de smeermiddelenwereld meestal hetzelfde bedoeld: grafiet.
Idem Teflon en PTFE, Teflon is de merknaam van de toevoeging Polytetrafluoretheen (in het Engels: Polytetrafluoroethylene)
Dat we niet te maken hebben met hoge toerentallen is HELAAS zo. De plek waar een ketting gesmeerd moet worden wordt namelijk best zwaar belast, en wat erger is: de vormen passen niet netjes op elkaar door de scheefstaande ketting en de de steeds verschillend slijtende tandjes. Nog erger is dat troep en regen vaak vrij spel hebben. Dat maakt het smeren van een ketting in vergellijking met bv een versnellingsbak van een auto bij voorbaat al een verloren zaak: een auto rijdt zo'n honderd keer zo ver zonder onderhoud aan de versnellingsbak. Keerzijde, en reden van dit alles, is wel dat een fiets honderd keer zo licht is als een auto.

Om even terug te komen op Pedro's: kijk eens in deze link: http://tinyurl.com/yd84om
In het algemeen komt het er op neer dat alle wax-smeermiddelen dezelfde voor- en nadelen hebben. De een zal wellicht wel beter zijn dan de andere.

Groeten,
Leon

Leon schreef:
Om even terug te komen op Pedro's: kijk eens in deze link: http://tinyurl.com/yd84om
In het algemeen komt het er op neer dat alle wax-smeermiddelen dezelfde voor- en nadelen hebben. De een zal wellicht wel beter zijn dan de andere.

Groeten,
Leon
Ik wordt niet echt wijzer van je link, maar kijk eens naar deze, het is een test van een tijdje geleden, maar is nog steeds actueel:

http://www.bikeboosting.nl/index.php?s

ff klikken op de foto en je kan de test lezen.

Tjeerd

PS deze auteur Ernie Frieke schreef oa voor Fiets, Mountainb Bike Plus, MTB Sport, All Terrain Bike Magazine en MTB Update. Zie hier zijn CV:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=2,0,0,1,0,0

Ik heb de laatste jaren ook flink geexperimenteerd met ketting olie:

Weldtite teflon dry
Weldtite wet
Santos kettingwax
Rohloff lubmatic automatisch kettingsmeersysteem

Uiteindelijk blijkt dat de kettingslijtage (0,7% na 2500 km) bij alle gebruikte middelen nagenoeg gelijk was.

Nu gebruik ik dus het middel welke ik het fijnste vind werken.

Marco

xtj schreef:Ik wordt niet echt wijzer van je link, maar kijk eens naar deze, het is een test van een tijdje geleden, maar is nog steeds actueel:
http://www.bikeboosting.nl/index.php?s
ff klikken op de foto en je kan de test lezen.
Wel een paar rare uitspraken:

"... je eerst het busje goed moet schudden, zodat de olie en het oplosmiddel goed zijn gemengd...", alsof olie en verdampend oplosmidden spontaan ontmengen.

"...de waxen die bij de nieuwste generatie dunne olie aanwezig zijn...", zover ik weet heb je waxsmeermiddelen en olieachtige smeermiddelen en moet je die niet door elkaar gebruiken, dan hecht de wax nergens aan en werkt het niet.

"Petroleum en diesel zijn geen 100% ontvetter en verdampen snel", alsof het vervelend voor de ketting is om 100% ontvet te worden en alsof diesel snel verdampt.

"Om nu nieuwe olie bij het inwendige te krijgen is moeilijk", geloof je het? Leg eens voor de grap 2 glazen plaatjes op elkaar en leg een druppeltje olie op het randje bij de spleet en beweeg desnoods een beetje zoals een ketting de hele tijd doet.

"Verschonende oliën", handig voor de baby?...

En: hoe hebben ze bepaald hoe lang een smerende werking duurt?
En erger: waar staan de resultaten waar het allemaal om zou gaan, de gemeten kettingslijtage?
Ik ben bang dat deze test berust op een paarhonderd kilometer per smeermiddel en dat ze vervolgens een slag in de lucht hebben geslagen.

Een site die uitgebreide uitleg geeft over kettingsmeermiddelen is http://www.supremeblack.nl, al lukt het me niet om een ketting zo lang mee ta laten gaan als deze man beweert. Een groter nadeel is dat waxmiddelen niet langdurig geschikt zijn bij nattigheid. Als je fiets 's ochtends nat is, is er geen mogelijkheid om de ketting gesmeerd te krijgen.
Wax is wel ideaal voor de mooiweerfiets en nog meer voor de MTB-er die door stof en zand gaat.

Groeten,
Leon

Ok Leon ik heb je verhaal van SB gelezen.

Dus in SB zit Gepolariseerd grafiet. Leuk, interessant, de prijs is right, en het is spul waar ik in geloof.

Ik snap alleen niet waarom je mijn goeroe zo in twijfel trekt. Heb je zijn CV al eens gelezen?

Verder wat is nu je voorkeur Pedro's of Supreme Black?

Had je deze link nog gelezen;
http://www.mtbsport.nl/forum/forum_post ... KW=supreme -

Maar nu weer ff naar de basis, Is dit goed voor de vakantie fietser?
Het lijkt er wel op.
De vraag is alleen hoe houd dit spul zich in de regen?
Verder is het dagelijks smeren bij SB van levensbelag daar het vrij snel van de ketting slijt, omdat het niet plakt. Dit is natuurlijk ook een groot voordeel. Ivm het weinige vuil wat in je overbrenging blijft hangen.

Groet Tjeerd

xtj schreef: De vraag is alleen hoe houd dit spul zich in de regen?
Mijn voorzichtige indruk is dat de regeneigenschappen verbeterd zijn ten opzichte van de versie van een jaar terug

Een ander ''probleempje'' is misschien het fijt dat SB niet met olie mengt. Als je het fles je kwijt raakt wat dan? Nieuwe ketting kopen? Of kan je het toch mixen in geval van nood?

TJeerd

xtj schreef:Een ander ''probleempje'' is misschien het fijt dat SB niet met olie mengt. Als je het fles je kwijt raakt wat dan? Nieuwe ketting kopen? Of kan je het toch mixen in geval van nood?

TJeerd
je moet de ketting weer schoonmaken & ontvetten voor je er weer SB op kunt plakken

m-gineering schreef:
xtj schreef:Een ander ''probleempje'' is misschien het fijt dat SB niet met olie mengt. Als je het fles je kwijt raakt wat dan? Nieuwe ketting kopen? Of kan je het toch mixen in geval van nood?

TJeerd
je moet de ketting weer schoonmaken & ontvetten voor je er weer SB op kunt plakken

Dat begrijp ik Marten, Maar wat als je onderweg je flesje kwijt bent?

TJ

xtj schreef:
m-gineering schreef:
xtj schreef:Een ander ''probleempje'' is misschien het fijt dat SB niet met olie mengt. Als je het fles je kwijt raakt wat dan? Nieuwe ketting kopen? Of kan je het toch mixen in geval van nood?

TJeerd
je moet de ketting weer schoonmaken & ontvetten voor je er weer SB op kunt plakken

Dat begrijp ik Marten, Maar wat als je onderweg je flesje kwijt bent?

TJ
A: Nieuw flesje kopen? (DHL levert overal)

B: Nieuwe ketting kopen, met gangbaar spul smeren, andere ketting onderin de tas mee naar huis nemen tot je daar weer SB kan kopen?

C: Reserve flesje SB bij je hebben wat niet kwijt is geraakt, en daar mee gaan smeren?.

D: Zorgen dat je je spullen niet kwijtraakt door zorgvuldig en geconcentreerd je spullen in te pakken als je weer op pad gaat?

Kortom er is altijd wel een oplossing.

Die Prolink chain lube lijkt mij net iets voor zo'n luie (wat betreft onderhoud) fietser als ik. Weet toevallig iemand of er hier in Amsterdam een winkel is waar ik het kan kopen?


Gerd

m-gineering schreef:
xtj schreef:De vraag is alleen hoe houd dit spul zich in de regen?
Mijn voorzichtige indruk is dat de regeneigenschappen verbeterd zijn ten opzichte van de versie van een jaar terug
Ik kon dat aan de hand van het gebruik van het flesje "verbeterd SB" dat ik gekregen had van de maker niet opmaken.
Als je je flesje wax onderweg kwijt bent is smeren met olie geen probleem want de olie kruipt er wel tussendoor. Andersom gaat juist niet: wax hecht niet aan een olievette ketting.
Leon

Ik fiets elke dag onder alle omstandigheden (droog, regen, sneeuw, pekel etc). Na 6.500 - 7.000 km. zijn ketting en tandwielen echt versleten is mijn ervaring.

Ik gebruik nooit dure smeermiddelen. Zonde van het geld. Tot voor 2 jaar verkochten ze bij de HEMA een reinigings- en smeermiddel ineen. Heb ik ca. 10 jaar gebruikt. Perfect spul!

Af en toe schoonmaken (met een (afbreekbare) kettingreinigeren ) en zo weinig mogelijk smeermiddelen gebruiken is mijn advies.

Edwin

m-gineering schreef:
Mijn voorzichtige indruk is dat de regeneigenschappen verbeterd zijn ten opzichte van de versie van een jaar terug
Kun je nog iets meer over die "voorzichtige indrukken" vertellen?

Haike schreef:
m-gineering schreef:
Mijn voorzichtige indruk is dat de regeneigenschappen verbeterd zijn ten opzichte van de versie van een jaar terug
Kun je nog iets meer over die "voorzichtige indrukken" vertellen?
Ik pleur het soms op de ketting van de bakfiets*) (Hmm, eigenlijk zou ik de fiets weer eens moeten schoonmaken) en de ketting maakt een gesmeerde indruk. Voor mijn gevoel (hoezo dubbel blind, statistisch significant, gecontroleerde omstandigheden etc) begon de oudere samenstelling dan eerder te piepen.

*) tip: een dikke laag bladeren, een schuin liggende boomwortel en een dikke Fast Fred zijn geen goede combinatie ;)

Jaahaa, dit topic een nieuw leven inblazen:

Welk smeermiddel kan ik hetbeste gebruiken als ik onverhard op IJsland ga fietsen? Immers: veel regen, maar ook veel (scherp) zand. Wax kan niet tegen regen begrijp ik uit dit forum en ander spul trekt zand aan.

Wie o wie heeft het antwoord?