Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De beste fietslamp volgens de kenners? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De beste fietslamp volgens de kenners?

Axendo 80 is IMHO de beste lamp als je licht opbrengst, bundel en pecunias bekijkt. Hij is minstens zo goed als de juweeltjes van Son en de ietwat hit-and-miss B&M range (zit helaas veel troep tussen) en je houdt heel veel geld over. Een aanrader!

Die Herrmans zat standaard op onze fiets en heeft wat mij betreft een Kwalitatief Uiterst Teleurstellende lichtbundel en hebben wij daarom door de Axendos 80 vervangen.
hoogframe schreef:
zo 27 mei, 2018 12:41
de Axendo 80 kost zo'n 30 euro:
https://www.internet-bikes.com/177255-s ... led-zwart/
Alleen geschikt voor een elektrische fiets dus? Da's tegenwoordig (naast dynamo of batterijen/eigen accu) een derde mogelijkheid.
ik weet niet hoe het zit: de lamp staat in de rubriek 'voorlichten dynamo' en in de tekst staat 'Dit voorlicht van Spanninga sluit je aan op de accu van jouw fiets (bedrading niet meegeleverd).'
ik zou niet weten waarom een dynamo met 6V of een naafdynamo met 6V deze lamp niet en aangesloten op de accu van een Ebike deze lamp wel zou branden. Ik vind echter 30 euro best veel om het even uit te proberen...

( als ik wat rondkijk op www dan zie ik overigens dat alleen de 60 versie van deze Axendo-lampen de standlicht-functie heeft. standlicht lijkt me ook wat waard. )
Fedor schreef:
zo 27 mei, 2018 14:10
hoogframe schreef:
zo 27 mei, 2018 12:41
de Axendo 80 kost zo'n 30 euro:
https://www.internet-bikes.com/177255-s ... led-zwart/
Alleen geschikt voor een elektrische fiets dus? Da's tegenwoordig (naast dynamo of batterijen/eigen accu) een derde mogelijkheid.
De 80 was een paar jaar geleden ook als Dynamo optie, maar als ik nu bij Spanninga kijk houdt het op bij de 60. Die is nog steeds heel erg goed :lol:

http://www.spanninga.com/products/headlamps/axendo-60/

Hier is een tester die heel rigoreus test (en daarmee claims van fabrikanten onderuit haalt)

https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests ... ex_en.html

Opvallend genoeg is hij keihard over Supernova en B&M. Met Supernova heeft hij fors ruzie gekregen over claims van de fabrikant (hij is niet een makkelijk mens lijkt het^^).

@Hoogframe, standlicht is geen issue bij een ebike, daarom zit dat niet op de 80.
De beschrijvingen van internet-bikes moet je met een flinke korrel zout nemen. Er zijn verschillende versies van deze lamp voor e-bike, dynamo en met ingebouwde batterij variant. Ik heb de USB oplaadbare batterij variant. Ik gebruik hem minimum 3 maal per week op de laagste stand wanneer ik ‘s avonds terugkeer van mijn werk (19km na 22u). De lamp is nog niet uitgevallen, ik laad ze zowat 2 wekelijks op.
hoogframe schreef:
zo 27 mei, 2018 16:36
ik weet niet hoe het zit: de lamp staat in de rubriek 'voorlichten dynamo' en in de tekst staat 'Dit voorlicht van Spanninga sluit je aan op de accu van jouw fiets (bedrading niet meegeleverd).'
ik zou niet weten waarom een dynamo met 6V of een naafdynamo met 6V deze lamp niet en aangesloten op de accu van een Ebike deze lamp wel zou branden. Ik vind echter 30 euro best veel om het even uit te proberen...
De e-bike versie zitten geen gelijkrichtdioden in, alleen een spanningsregelaar / stroombron.
Ik heb een Axendo 60 dynamo versie in bestelling staan btw.
hoogframe schreef:
vr 25 mei, 2018 18:16
ik ben fan van deze lamp: hier te koop:
https://www.internet-bikes.com/75941-he ... cht-zwart/
Is dat warmwit of koudwit hoogframe?
warmwit of koudwit? geen idee.
als je hem laat vallen en hij breekt... heb je dan gebroken wit? :lol:
De meeste 'budget' lampen zijn koudwit doordat dat licht feller/intenser/helderder overkomt. Van de lamp in kwestie is zelfs op de site van de fabrikant niet te zien welke type led erin zit, dus het blijft een gokje.

Overigens zijn er ook fietslampen die wel gewoon neutraal zijn (niet warm of koud dus) zoals de fietslampen van fenix. Behoorlijk aan de prijs, maar ik vind ze zelf fijne accu lampen.
sigma
Ik gebruik een Busch & Muller Ixon IQ Premium kop/voorlamp; een geweldig ding want:
->veel licht
->4x AA batterijen dus extra setje(s) geven eenvoudig lange brandtijd. 4 AA's gaan ongeveer 5 uur mee op volle sterkte.
->door Duitse regelgeving in verticale richting beperkte lichtbundel zodat de lamp tegenliggers niet verblindt, en daar verlicht waar je het ook nodig hebt, daarbij is de lichtbundel lekker breed, dus ook zicht in de berm.
hoogframe schreef:
zo 27 mei, 2018 16:36
ik weet niet hoe het zit: de lamp staat in de rubriek 'voorlichten dynamo' en in de tekst staat 'Dit voorlicht van Spanninga sluit je aan op de accu van jouw fiets (bedrading niet meegeleverd).'
ik zou niet weten waarom een dynamo met 6V of een naafdynamo met 6V deze lamp niet en aangesloten op de accu van een Ebike deze lamp wel zou branden. Ik vind echter 30 euro best veel om het even uit te proberen...
In de beschrijving staat dat ie werkt op accu's van 6 tot 36V. Bij accu's kan je uitgaan van vaste gelijkspanning.
Dat geldt zeker niet voor dynamo's, die leveren wisselstroom en de spanning varieert met de belasting, dus enkel gelijkrichten is niet hetzelfde als accuspanning. Zal een heel andere interne led driver voor nodig zijn. Veel lampen hebben om die reden verschillende versies voor accu en dynamovoeding.

Ik denk dat ie hoogstws in de verkeerde rubriek is geplaatst door de internetwinkel, of de omschrijving klopt niet. Mss de moeite om een mail over te sturen voordat je 'm bestelt.
Een vraagje: ik ben op zoek naar een usb oplaadbare voorlamp om in de winter naar het werk te rijden. Een stuk van de route is volledig in de duisternis, het ding moet dus vooral het pad zichtbaar maken voor takken en dergelijke. Heeft er iemand een goede tip? Vorige winter reed ik met een hoofdlamp maar daar wil ik vanaf stappen, dat is toch wel vervelend op den duur.

Er zijn veel webshops en testen te vinden en overal beweert men dat de lampen gigantische lichtopbrengst hebben, maar ik verneem dit liever van iemand die er al ervaring mee heeft... Ik heb geen flauw idee hoeveel lumen nu eigenlijk 'genoeg' is.

Qua budget hoop ik toch rond de 50 a 60€ al iets degelijks te vinden
Ik zou dan kijken naar de Ixon Core 50 van Busch & Mueller of de Spanninga Axendo 60 usb. Persoonlijk geef ik echter veruit de voorkeur aan dynamo verlichting, al hangt daar natuurlijk wel een ander prijskaartje aan als je niet met een traditionele dynamo aan je band wilt werken.
Kijk goed naar de brandduur bij maximaal licht. Dat is veel minder dan wordt brandduur op de laagste stand, waarmee reclame wordt gemaakt. Hou er dan ook nog rekening mee dat je accu veel minder presteert als het koud is. Koop er een met een flinke accu.
Probeer ook nog te kijken naar het 'menu' van het lampje. Ik had een Leyzine, die pas fel ging, nadat ik alle onmogelijke knipperpatronen had doorlopen. Dat was waardeloos als je opeens wilde opschalen als je het volledige duister in reed. Ik vond het zelfs gevaarlijk, omdat je moest sturen, knopjes induwen en proberen te oriënteren.
Dat is inderdaad een goede tip, want het is inderdaad zo dat ik van een goed verlichte weg telkens ineens een donker 'gat' moet in rijden.

De Spanninga's lijken me iets interessanter en zijn toch een stuk lichter precies
Mijn zoon heeft op zijn mtb de dynamo versie van de Philips waarop die Spanninga lamp is gebaseerd. Vergeleken met het lichtbeeld van mijn Edelux 1 is het lichtbeeld van die Philips wat breder maar reikt het niet zo ver, en dat was beter voor zijn mtb, terwijl ik op mijn fiets blij ben met een lamp die wat verder reikt al gaat dat ten koste van de breedte van de bundel. Als ik de plaatjes op de B&M site bekijk lijkt die Ixon mooi ver te komen met een niet heel brede bundel. Maar echt goed kun je dit alleen maar in het echt vergelijken, helaas. Het zijn in elk geval allebei erg goede lampen met een heel mooie lichtverdeling. Ze zijn ook ongeveer even fel.
Die Spanninga lamp is wel bijna twee keer zo zwaar, en dat verklaart vermoedelijk ook de langere brandduur op volle sterkte (door een zwaardere accu). Wat is voor jou belangrijker: brandduur of licht gewicht?
Als die Spanninga gebaseerd is op de Philips dan komt het gewicht denk ik voornamelijk van de alumium behuizing en het koellichaam, de lamp zelf wordt gevoed door 4 via USB op te laden penlites, De Philips weegt met 321 gram en zonder batterijen 199 gram) daar komt dan nog wel een houder bij die je goed vast moet zettenwant de voorkant van de lamp is zwaarder dan de achterkant.
Op de normale stand heb je meer dan genoeg licht, meer dan bij de meeste andere fietslampen die wel aan staan.
Mijn rit naar het werk is 21km en daar doe ik ongeveer 50min over met een gewone fiets uiteraard. Het stuk door het duister is zo'n 13km lang dus op de felste stand moet het licht toch zeker een half uur meegaan. Ik denk niet dat dit een probleem zal zijn voor de meeste lampen. Overdag op het werk kan ik de lamp sowieso opladen.

Deze 2 interesseren mij ook wel:

https://www.bol.com/nl/p/sigma-buster-7 ... country=BE

https://www.bol.com/nl/p/lezyne-micro-d ... oductTitle
Als het gaat om een goede prijs/prestatie verhouding dan heb ik goede ervaring met de sigma usb lightster. Mijn kinderen gebruiken die ook, en er raakt wel eens iets zoek, dat is bij een lamp van rond de 30 euro nog overkomelijk. Ze fietsen op het platteland zonder lantaarnverlichting, daarvoor biedt de lamp ruim voldoende licht.
Op mijn ligfiets rijd ik wat harder, 25-30, dan is een nog wat sterkere lamp wel fijner, de sterkere versie, ik gebruik daarvoor de sigma speedster.