Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aandrijfriem probleem IKEA fiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aandrijfriem probleem IKEA fiets

Ik lees al langer klachten over brekende riemen van Conti bij slechts een paar duizend km in gebruik. Als men nog een suggestie wilt voor de topictitel zou ik vermelden over welke riem het gaat.
Waarom kunnen die aandrijfriemen niet gemaakt worden van dezelfde supersterke kwaliteit als distributieriemen van auto's? Die van mijn Dacia Logan is pas vervangen na 175.000 kilometer! :wink:
TIJDELIJK UIT PRODUCTIE | IKEA is niet de enige die problemen ervaren heeft met de riem van ContiTech. Ook fabrikanten als Gazelle, Trek, CUBE en Kruitbosch hadden modellen met ContiTech riemen afgemonteerd. Een aantal is overgestapt naar een andere leverancier.
Lewe van Contitech stelt dat ContiTech een consciëntieuze producent met verantwoordelijkheidsgevoel is. “Uit veiligheidsoverweging hebben we daarom besloten de 8mm riem voorlopig uit productie te nemen. Om onze betrouwbaarheid op de lange termijn te waarborgen gaan we nog meer kwaliteitstesten uitvoeren, die voldoen aan de huidige marktobservaties. Dit stelt ons in de gelegenheid onszelf nog meer te beschermen tegen toekomstig verkeerd gebruik.

https://nieuwsfiets.nu/2018/05/26/produ ... ctie-ikea/
Martin E. van Doornik schreef:
za 02 jun, 2018 19:33
Waarom kunnen die aandrijfriemen niet gemaakt worden van dezelfde supersterke kwaliteit als distributieriemen van auto's? Die van mijn Dacia Logan is pas vervangen na 175.000 kilometer! :wink:
Die lopen waarschijnlijk (lees: vast en zeker) zo stroef dat je fietsplezier snel bedorven zal worden.
Martin E. van Doornik schreef:
za 02 jun, 2018 19:33
Waarom kunnen die aandrijfriemen niet gemaakt worden van dezelfde supersterke kwaliteit als distributieriemen van auto's? Die van mijn Dacia Logan is pas vervangen na 175.000 kilometer! :wink:
:roll: Hoelang heeft het geduurd voor we fietsverlichting hadden die lang heel bleef? :D :lol:

Groet,
Tom.
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat ContTech inderdaad de 8 mm riemen uit de handel heeft genomen en dat de gedachte was om met 13 mm riemen terug te komen maar kan dat even niet terug vinden.

Ter vergelijking: Gates CDC riemen zijn 10.6 mm breed, de CDX zijn breder.
Als je dat interessant vind dan moet je even goed naar de datum kijken waarop dat artikel gepost is; 29 mei 2018, toen de problemen al lang wereld kundig gemaakt waren door ikea en conti zelf. Als meneer Sint Sponsurus het in 2016 echt zo’n drama vond dat Ikea spullen verkocht die hij (terecht!) als ondermaats had getest in 2015, had ie nu geen plasje hoeven doen over iets dat toch al op straat ligt, maw trappen naar iemand die al op de grond ligt.
Lol :D

Tel eens hoe vaak S****s genoemd wordt door de Sint. Dat merk gaat helemaal riemaandrijving en moet en zal verdedigd worden hier op het forum.

Toen ik mij voor het eerst begaf op dit forum was mijn nick nog S****sJan. Intussen heb ik mijn bekomst wel gehad.

Het zijn nog steeds goede fietsen hoor, maar wat een sneue bedoening is dit!
Ik vind het artikel van Sint Christophorus juist wel erg informatief.
Hij geeft ook aan dat de twee type banden van Gates niet even betrouwbaar zijn. Zit daar een Santos-belang achter?
Laat hem dat eens bewijzen.

S****s beweerd wel dat de SDS beter is, maar Gates en Pinion zitten op een ander spoor. Met als gevolg dat S****s vooralsnog ook CDX levert op hun Pinions. Zoveel stelt dat standpunt van S****s dus niet voor. Ondanks alle poeha leveren zij ook maar gewoon wat er op de markt te krijgen is.
Ik vond het artikel van Sint Christophorus ook wel interessant.
Ik las het niet als pro Santos.
Ik las het meer het verhaal van de pionier en het verhaal van een volger, die een andere keuze heeft gemaakt.

Wat is er overigens gebeurd ?
S****sJan ging in het verleden nog al eens met felle bewoordingen in de verdediging als de naam Santos in een negatief daglicht werd gezet.
oh jee. Het S - woord is weer gevallen. Voor dit volledig uit de hand loopt, kunnen we gewoon bij het topic blijven??
JanS schreef:
zo 03 jun, 2018 20:49
Laat hem dat eens bewijzen.
....
Als het de grote fabrikant Continental al niet lukt om de manco's van hun riem goed in te schatten, hoe zou een eenling als Christophorus dat dan kunnen? Aandrijfriemen zijn één van de kerncompetenties van Continental.
Bewijzen kun je zoiets helemaal niet. Kennelijk is, ondanks de proefversies, het samenstel fietsontwerp - pullies - riem en waarschijnlijk ook het gebruik te onvoorspelbaar om tot een 100% betrouwbare riem te komen.
Ik ben heel blij dat iemand die veel verschillende merken en fietsen ziet, met allerlei aandrijvingen, zijn indrukken op durft te schrijven. Ik verwacht geen bewijs, wel een eerlijke mening.

Jouw antwoord dat Santos (waarom die sterretjes?) fietsen met beide Gates riemen levert, geeft mij de indruk dat Christophorus juist niet een spreekpop van Santos is.

Jammer dat die innovatieve Ikea fietsen nu waarschijnlijk allemaal retour winkel gaan waar iedereen zijn aankoopbedrag terugkrijgt. Ikea zal vast Continental wel aanspreken op de kosten.
Ik hoop dat tevreden Ikea-fietsers hun fiets gewoon houden. Ik herinner me van de laatste 10 jaar dat ik twee keer mijn ketting stukgetrapt heb. Eén keer op een heel steil klimmetje in Noord Engeland en één keer op een MTB-route in de buurt. Gelukkig kun je een gebroken ketting met een kettingpons en een reserve sluitschakel weer snel repareren. Met een gebroken riem ben je verder van huis. Dat bezwaar geldt voor alle riemen.
Nu heb ik in mijn leven aardig wat gefietst, richting een halve eeuw, ben soms best lomp voor mijn fietsen, een aantal van mijn fietsen hebben nooit olie op hun ketting gehad, maar afgezien van een paar derailleurschakelstommiteiten bedroeg het aantal gebroken stalen kettingen nul. Ook heb ook best wat samen met, soms tientallen, tijdens middelbare schooltijd een paar honderd, anderen gefietst en ook daar bedroeg het aantal kettingbreuken nul.
Als dan op een suffe ikeafiets zonder bochtenmakende derailleur 11 van de 6000 riemen breken nog voordat die dingen een paar jaar oud zijn dan is er volgens mij getalsmatig toch echt wat mis. Als iedereen in nederland zo'n fiets had dan braken er dus, even vermenigvuldigen, meer dan 30000 en dan ben ik heel voorzichtig in mijn schatting want de sterkste kerels m/v hebben nu geen ikeafiets plus de gemiddelde leeftijd van een fiets op straat is veel groter.
Leon schreef:
zo 03 jun, 2018 22:38
Als dan op een suffe ikeafiets zonder bochtenmakende derailleur 11 van de 6000 riemen breken nog voordat die dingen een paar jaar oud zijn dan is er volgens mij getalsmatig toch echt wat mis. Als iedereen in nederland zo'n fiets had dan braken er dus, even vermenigvuldigen, meer dan 30000 en dan ben ik heel voorzichtig in mijn schatting want de sterkste kerels m/v hebben nu geen ikeafiets plus de gemiddelde leeftijd van een fiets op straat is veel groter.
Stel dat er 2000 fietsenmakers zijn in NL, dan zou elke fm per jaar 15 gebroken kettingen zien langskomen. Lijkt me toch niet onwaarschijnlijk?
Just Koen schreef:
ma 04 jun, 2018 00:33
Leon schreef:
zo 03 jun, 2018 22:38
Als dan op een suffe ikeafiets zonder bochtenmakende derailleur 11 van de 6000 riemen breken nog voordat die dingen een paar jaar oud zijn dan is er volgens mij getalsmatig toch echt wat mis. Als iedereen in nederland zo'n fiets had dan braken er dus, even vermenigvuldigen, meer dan 30000 en dan ben ik heel voorzichtig in mijn schatting want de sterkste kerels m/v hebben nu geen ikeafiets plus de gemiddelde leeftijd van een fiets op straat is veel groter.
Stel dat er 2000 fietsenmakers zijn in NL, dan zou elke fm per jaar 15 gebroken kettingen zien langskomen. Lijkt me toch niet onwaarschijnlijk?
Hoogst interessant, maar je hebt daar kennelijk geen gegevens van.

Merk op dat ook de gebroken kettingen die een fietsenmaker ziet, vermoedelijk in de meeste gevallen veroorzaakt zullen zijn door verkeerd schakelen met een derailleur, al is dat afhaneklijk van de specialisatie van de fietsenmaker. (En daarnaast door verkeerd ponsen, verkeerd de sluitschakel monteren etc.)
Misschien dat een van de hier aanwezige fietsenmakers eens zijn ervaringen kan delen?
[/quote]Hoogst interessant, maar je hebt daar kennelijk geen gegevens van.
...
Misschien dat een van de hier aanwezige fietsenmakers eens zijn ervaringen kan delen?
[/quote]

Met 25 jaar ervaring als fietsenmaker kan ik zeggen dat ik gemiddeld meer dan 15 gebroken kettingen per jaar in de werkplaats zag passeren. In Nederland zijn er meer dan 2000 fietsenmakers. De rest is extrapolatie. Wetenschappelijk onderbouwd? Niet echt. Ben ik hier nu als Gates disributeur Continental aan het verdedigen? Oeps.
Just Koen schreef:
ma 04 jun, 2018 09:52
Met 25 jaar ervaring als fietsenmaker kan ik zeggen dat ik gemiddeld meer dan 15 gebroken kettingen per jaar in de werkplaats zag passeren. In Nederland zijn er meer dan 2000 fietsenmakers. De rest is extrapolatie. Wetenschappelijk onderbouwd? Niet echt. Ben ik hier nu als Gates disributeur Continental aan het verdedigen? Oeps.
Dan je voor het delen. Kun je ook iets over zeggen over het type kettingen dat vaak brak, het type fiets, ouderdom of iets van oorzaken?

(Ik heb altijd begrepen dat het delen van ervaringen het doel is van dit forum, een van de grondrechten van onze maatschappij en de basis van alle wetenschap dus ik denk niet dat je je daarvoor moet schamen. Smaad en laster zijn volgens mij echt heel iets anders.)
[/quote]Dan je voor het delen. Kun je ook iets over zeggen over het type kettingen dat vaak brak, het type fiets, ouderdom of iets van oorzaken?
[/quote]

Euh, ik vrees dat ik geen database heb aangelegd van de dingen waar je extra info over vraagt. Je hebt zelf al enkele redenen van oorzaak opgegeven. Ter aanvulling: verkeerde montage in het algemeen, gebrekkig onderhoud, materiaalfout, constructiefout, ontwerpfout. Merken/types: het zou me niet verbazen dat ik de meeste merken en types al heb weten breken. Door een of meerdere van voornoemde redenen.
Jij weet net zo goed als ik dat er een acount manager bij Gates besluit goedkopere grondstoffen te gaan gebruiken voor een beetje meer marge, je hetzelfde probleem bij Gates hebt.

(hetzelfde gebeurde nl met de distributiekettingen bij diverse autofabrikanten)