Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kan deze framemaat nog? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kan deze framemaat nog?

Mme eens Leon. Maar ik heb bij mijzelf gemerkt dat het lichaam best veel aankan en dat de ideale fiets niet altijd nodig is. Goed luisteren naar je lichaam en als het niet gaat de flexibiliteit hebben om ter plekje een oplossing te vinden.
We zijn wat fietsen gaan passen en de maat die ze hem aanraadden was 62 :shock:
Maar een 60 zat voor mijn vriend het best. Dus daar zoeken we nu nog een mooi tweedehands fietsje voor.
Het ene 60 cm frame is het andere niet. Het is al eerder genoemd, je kunt beter de stack en reach bepalen. Dat zijn universele maten. Of anders de lengte van de bovenbuis, bij een aflopende bovenbuis pak je de effectieve bovenbuis lengte. Even googlen en je komt de termen, met uitleg, tegen.
Sonny schreef:
vr 25 mei, 2018 23:17
Het ene 60 cm frame is het andere niet. Het is al eerder genoemd, je kunt beter de stack en reach bepalen. Dat zijn universele maten. Of anders de lengte van de bovenbuis, bij een aflopende bovenbuis pak je de effectieve bovenbuis lengte. Even googlen en je komt de termen, met uitleg, tegen.
Ok, dat begrijp ik. Ik vind een framemaat toch handig om een uitgangspunt te hebben. Wij kijken alleen tweedehands, dus kunnen niet op voorhand meten.
We gaan morgen kijken naar een fiets, en dan zal ik de stack en reach eens meten. Ik weet enkel nog niet wat doen met hetgeen gemeten is.
Op onderstaande website lees ik dat die stack en reach afmetingen tegenwoordig staan in de geometrietabel.en dat is dan gelinkt aan een maat van de fiets. Dat kan bij elke fiets anders zijn.
Maar om dan de juiste stack reach afmetingen te weten voor mijn vriend, hoe kom je dat te weten?
http://www.retul.nl/stack-en-reach/
Hetlevenismooi schreef:
za 26 mei, 2018 10:56
Ok, dat begrijp ik. Ik vind een framemaat toch handig om een uitgangspunt te hebben. Wij kijken alleen tweedehands, dus kunnen niet op voorhand meten.
We gaan morgen kijken naar een fiets, en dan zal ik de stack en reach eens meten. Ik weet enkel nog niet wat doen met hetgeen gemeten is.
Ondanks dat het naar verluid met Stack and Reach allemaal heel eenvoudig zou zijn, heb ik ook nog geen idee.
Daarom is de virtuele lengte toch wel iets handiger. Het is de horizontaal gemeten afstand tussen zit- en stuurbuis, van hart buis tot hart buis. Voor iemand van 185 cm is een lengte van 60 cm vrij normaal. 62 cm is een lange fiets. 56 al een kleine. Maar uiteindelijk moet je afstellen en passen.
Ok, dat doe ik dan zoals ik in de handleiding zag die je postte, Leon.
We zullen wel een ongeveer goede fietsmaat bekomen
met wat we nu weten.

Bedankt allemaal voor de tips!
Deze fiets gaan we bekijken voor mijn vriend.
Lijkt mij wel geschikt voor een beginners low budget vakantiefiets voor een tocht naar Italië en terug, mits er niets danig mis mee is.
En n ander stuur erop. Of ben ik mis?

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... b9c5b7a618
Met zo'n stuur kan iedereen wel overweg. De fiets ziet er op de foto goed uit voor dat bedrag, maar het zou niet vreemd zijn als de draaiende delen versleten zijn. Het zadel moet nodig opgespannen worden, maar als dat nog nooit gebeurd is lukt dat.
IMG_20180527_121957181_HDR.jpg
De nieuwe aankoop! Stuur staat hoog maar dat heeft hij graag, omdat hij liefst rechtop wil fietsen. Maar dit soort stuur lijkt me met klimmen niet handig. Het stuur is zo een ronder naar achteren buigend stuur.
Zou het handig zijn voor bij het klimmen om er zoiets op te monteren? (De naar voren uitstekende dingen)
inner-barend-300x200.jpg
inner-barend-300x200.jpg (11.77 KiB) 1871 keer bekeken
15ot6py.jpg
IMG_20180526_131326070.jpg
Nog vraagje over klikpedalen.
Ik heb nog een setje klikpedalen type: PD-M324 gekregen van een vriend. Mijn klikpedalen op de schoenen hebben nr SM-SM51

Probleem: De schoenen klikken gemakkelijk in en uit andere psd pedalen die ik heb. Maar bij deze zitten ze bij aanpassen weerstand of te vast, of te los.

Kan het zijn dat dit niet de juiste plaatjes zijn voor deze pedalen?
Het systeem van de pedalen lijkt nochtans erg op dat van de andere pedalen.
De reden waarom ik liever deze meeneem, is omdat ze aan 1 kant gewone pedaal zijn.
Edit. Weg svp :D
Als je het pedaal van achteren bekijkt, dus vanaf onder de hak van de schoen, zie je een schroefje waarmee je de klemspanning kunt instellen. Gewoon eens proberen, maar wel opletten.
De normale volgorde is eerst wennen aan de pedalen, dan strakker zetten.
Ik heb ze zelf nooit strakker gezet.
Het is raadzaam het mechanisme af en toe een drupje olie te geven. De klemming moet plaatsvinden op betrouwbare veerspanning, niet op onbetrouwbare wrijving. Als je los wilt moet het immers los gaan.
Hetlevenismooi schreef:
zo 27 mei, 2018 12:28
De nieuwe aankoop! Stuur staat hoog maar dat heeft hij graag, omdat hij liefst rechtop wil fietsen. Maar dit soort stuur lijkt me met klimmen niet handig. Het stuur is zo een ronder naar achteren buigend stuur.
Zou het handig zijn voor bij het klimmen om er zoiets op te monteren? (De naar voren uitstekende dingen)
Met het huidige stuur niet. Staan dan et ver naar buiten zodat je ze niet goed beet kan pakken. En met de perkte breedte kan je geen kracht zetten Dan beter echte barends die goed naar binnen buigen (als die al bestaan).

Zou wel goed nagaan of de hoogte van het stuur (pen steekt wel heel ver uit) geen negatieve invloed heeft op de degelijkheid, vooral bij klimmen. Dan misschien beter een andere stuurpen monteren om dezelfde stuurhoogte te krijgen.
Met deze houding rijd je gewoon minder snel, of het nou lekker zit of niet. Ik zou idd eens kijken op die stuurpen of hij er wel zo ver uit mag...
Zou een vlinderstuur een oplossing zijn? Dat kan hij rechtop zetten voor een rechte houding, en ook de onderste bar vastnemen voor sportievere houding.
@Leon ik heb al aan dat schroefje gedraaid om losser of vaster te zetten, maar de weerstand krijg ik niet goed.
Zal eens proberen met wat olie
Misschien zo'n stuur? Is goed verstelbaar en biedt meerdere grijpmogelijkheden.

https://www.rosebikes.nl/ergotec-ergote ... tuur-99349
Hetlevenismooi schreef:
zo 27 mei, 2018 21:20
Zou een vlinderstuur een oplossing zijn? Dat kan hij rechtop zetten voor een rechte houding, en ook de onderste bar vastnemen voor sportievere houding.
@Leon ik heb al aan dat schroefje gedraaid om losser of vaster te zetten, maar de weerstand krijg ik niet goed.
De oplossing is gewoon z’n stuur wat laten zakken en evt stuurpen met meer lengte naar voren toe nemen, goeie barends of evt een multiposition stuur ( geen vlinder oid ) kom je echt frisser aan is mijn ervaring, zo rechtop zitten zorgt eigenlijk voor meer problemen dan wat meer voorover.
Shadow schreef:
zo 27 mei, 2018 23:36
Hetlevenismooi schreef:
zo 27 mei, 2018 21:20
De oplossing is gewoon z’n stuur wat laten zakken en evt stuurpen met meer lengte naar voren toe nemen, goeie barends of evt een multiposition stuur ( geen vlinder oid ) kom je echt frisser aan is mijn ervaring, zo rechtop zitten zorgt eigenlijk voor meer problemen dan wat meer voorover.
Klopt. Zeg maar tegen je vriend dat iedereen hier op WF zegt dat ie wat voorover moet gaan zitten. Minder luchtweerstand, minder pijn aan je reet... :wink:
Oja en dat stuur. Een klassieke racebocht is zeg maar helemaal mijn ding, maar tegenwoordig fiets ik ook vaak met een stuur met aardig wat backsweep. Erg comfortabel. Zoiets: https://www.rosebikes.nl/ergotec-trekki ... gen--26742
Shadow schreef:
zo 27 mei, 2018 17:59
Met deze houding rijd je gewoon minder snel, of het nou lekker zit of niet. Ik zou idd eens kijken op die stuurpen of hij er wel zo ver uit mag...
Vaak staan er streepjes op met de tekst "Mini Insert" erbij.
Fedor schreef:
zo 27 mei, 2018 21:31
Misschien zo'n stuur? Is goed verstelbaar en biedt meerdere grijpmogelijkheden.
https://www.rosebikes.nl/ergotec-ergote ... tuur-99349
Zoiets lijkt me nodeloos gecompliceerd en daarbij qua prijs absoluut niet passen bij de aankoop waar het hier over gaat.