Hoi,
afgelopen week heb ik toch maar een haaksleutel aangeschaft en vervolgens heb ik het lager schoongemaakt en van vers kogellagervet voorzien. Het bleek dat het linker lager uitgedroogd was. Het rechter lager daar zat nog wat vet in. Voor zover ik kon zien leken de cups en conussen nog in redelijke toestand hoewel ik dat niet uitgebreid bekeken heb.
Na montage draait het duidelijk soepeler, d.w.z. zonder ketting draait de as zo'n drieentwintig keer rond als je een zwiep geeft. Voorheen was dat hooguit zes keer. Zodra je de ketting er op legt merk je het verschil veel minder dus of deze onderhoudsactie ook tijdens het fietsen merkbaar is betwijfel ik. Maar om toch alle onderdelen zo lang mogelijk te kunnen gebruiken ("abnutzen" in het Duits) leek mij dit geen overdreven ingreep.
Het instellen van de speling vond ik niet zo lastig, ik heb het zo afgesteld dat er net geen speling in zit terwijl de as nog soepel draait.
Ik heb nog wel wat vraagtekens bij de afdichting van de lagers - kan er makkelijk vocht en viezigheid naar binnen komen?
Zodra de trapas lagers versleten zijn zal ik er een moderne cartridge in zetten, het type dat op de as staat heb ik alvast genoteerd.
afgelopen week heb ik toch maar een haaksleutel aangeschaft en vervolgens heb ik het lager schoongemaakt en van vers kogellagervet voorzien. Het bleek dat het linker lager uitgedroogd was. Het rechter lager daar zat nog wat vet in. Voor zover ik kon zien leken de cups en conussen nog in redelijke toestand hoewel ik dat niet uitgebreid bekeken heb.
Na montage draait het duidelijk soepeler, d.w.z. zonder ketting draait de as zo'n drieentwintig keer rond als je een zwiep geeft. Voorheen was dat hooguit zes keer. Zodra je de ketting er op legt merk je het verschil veel minder dus of deze onderhoudsactie ook tijdens het fietsen merkbaar is betwijfel ik. Maar om toch alle onderdelen zo lang mogelijk te kunnen gebruiken ("abnutzen" in het Duits) leek mij dit geen overdreven ingreep.
Het instellen van de speling vond ik niet zo lastig, ik heb het zo afgesteld dat er net geen speling in zit terwijl de as nog soepel draait.
Ik heb nog wel wat vraagtekens bij de afdichting van de lagers - kan er makkelijk vocht en viezigheid naar binnen komen?
Zodra de trapas lagers versleten zijn zal ik er een moderne cartridge in zetten, het type dat op de as staat heb ik alvast genoteerd.