Ook voor mensen die nu op fietsvakantie zijn wel leuk ja
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Gezien je positieve ervaringen, ben ik wel nieuwsgierig geworden in welke winkel je bent geholpen. Mocht je dit hier niet willen melden (mocht je heel erg anti reclame zijn) hoor ik het alsnog graag in een PB. Ik ben ook nog altijd in de markt voor een fiets en ook al weet ik al waar ik mijn fiets ga halen hoor ik altijd graag andere adressen waar je goed geholpen wordt.mightytheo schreef: ↑wo 28 feb, 2018 10:05In gedachten natuurlijk wel maar helaas ben ik in de standaard afmeting M 175 geproduceerd M.b.t. van 3-4 weken doel ik inderdaad op leuke fietstochten binnen Europa (zowel langs de kust als in de bergen).
Omdat het voorjaarsvakantie is en a.s. weekend de vakantie wandel en fiets beurs is heb ik gisteren maar eens besteed aan het uitproberen van wat fietsen bij een fietswinkel die meerdere merken trekking fietsen in haar assortiment heeft staan. Ik wilde namelijk een objectief oordeel over de fiets die uiteindelijk het beste bij me past. Mijn framemaat ligt ergens tussen de 52 en de 56 cm afhankelijk van het type fiets en geometrie.
Dat is me erg goed bevallen want ik ben eerst voorgelicht over de verschillen, daarna opgemeten op een pasframe en vervolgens zijn er een aantal fietsen geselecteerd die qua geometrie nog wat marge hebben voor latere bijstelling. Alle fietsen zijn getest door iedere keer ca.10km te fietsen of fietspaden, gravelpaden en bospaadjes.
- Daarbij kwam duidelijk door dat bredere banden absoluut mijn voorkeur hebben omdat ze zowel op fiets als gravelpaden heel prettig dempen.
- Verder vond ik de Rohloff naaf prettig schakelen maar werd al gewaarschuwd dat de 1e 7 versnellingen extra geluid maken. Vanaf de 8e versnelling is alles muisstil en in normale (niet bergen) omstandigheden zou dit geen issue moeten zijn. Pinion werd in mijn geval afgeraden vanwege het gewicht verschil.
- Het zadel vond ik bij alle fietsen overigens aan de harde kant (zelf met demping) dus misschien is het verstandig om mijn huidige leren en ingereden Brooks zadel op termijn over te zetten.
4 uur later ben ik met een goed gevoel naar huis gereden (waarschijnlijk mede veroorzaakt door de de frisse lucht van de fietstocht). Ik ben deskundig voorgelicht en mijn complimenten voor de winkel die me geholpen heeft en waardoor ik langzaam maar zeker begin te begrijpen wat voor mij belangrijk is.
- Dit was wel het wat duurdere segment fietsen en ik weet nog niet goed of ik in het het medium of in het high segment wil gaan zitten maar vond wel dat ik het in ieder geval een keer zelf moest uitproberen. Verder vraag ik mezelf af of reparaties en reserve onderdelen bij dit soort fietsen eenvoudig genoeg verkrijgbaar zijn (zelf meenemen?).
Het is dubbelop he Voor het prijsverschil tussen de Rohloff en de Pinion kan je investeren in nog lichtere kampeerspullen zodat je twee keer gewichtsvoordeel hebtrockhopper schreef: ↑wo 28 feb, 2018 17:21Ik ga zelf trouwens wel voor de pinion, ik vind het argument "gewichtsverschil" verwaarloosbaar op een vakantiefiets (en daarom dus een apart argument om het af te raden), maar de prijs is natuurlijk wel een puntje.
Ik vind het verschil tussen de 12 speed en rohloff echt verwaarloosbaar zowel qua gewicht als prijs, bij de 18 speed pinion is er nog wel ruimte voor discussie (groter verschil in gewicht en prijs), maar dan heb je ook een groter bereik en kleinere stapjes. Overigens vind ik beide systemen (rohloff en pinion) erg fijn werken. Dus je zal niet snel de fout in gaan welke versie je ook neemt.Fedor schreef: ↑wo 28 feb, 2018 17:43Het is dubbelop he Voor het prijsverschil tussen de Rohloff en de Pinion kan je investeren in nog lichtere kampeerspullen zodat je twee keer gewichtsvoordeel hebtrockhopper schreef: ↑wo 28 feb, 2018 17:21Ik ga zelf trouwens wel voor de pinion, ik vind het argument "gewichtsverschil" verwaarloosbaar op een vakantiefiets (en daarom dus een apart argument om het af te raden), maar de prijs is natuurlijk wel een puntje.
Maar op het totaalgewicht (fiets, rijder, uitrusting) maakt het niet veel uit natuurlijk
Zithouding is persoonlijk en kan altijd nog eningszins worden aangepast (al zijn de drie fietsen wel allemansvriendjes). Bepakkingsmogelijkheid zijn vooral theoretisch (geeft misschien stevigheid aan), 55 kilo meenemen is een hele toer, of je uitrusting moet uit bakstenen bestaan.mightytheo schreef: ↑vr 02 mar, 2018 19:16Volgens de testen op www zal het vooral in een andere zithouding en wat lichtere bepakking mogelijkheden zitten. Ik heb ook geen voorkeur voor riem of ketting omdat de laatste incl. kettingkast voor mijn gevoel geen slechtere keuze hoeft te zijn. Ook de zwarte kleur is geen issue voor mij (hou wel van een neutrale fiets).
Ik ga zeker geen 55kg meenemen maar wel mijn oude trekkerstent en slaapzak, wat extra kleren, paklijst spullen etc. Ik heb behoorlijk veel lichtgewicht gereisd dus de benodigde gewichtsbesparingen in de fietstassen gaan me waarschijnlijk nog wel lukken. Mijn eerste bergtocht wandeling was een zware ontnuchtering met 23kg bepakkingFedor schreef: ↑vr 02 mar, 2018 20:39Zithouding is persoonlijk en kan altijd nog eningszins worden aangepast (al zijn de drie fietsen wel allemansvriendjes). Bepakkingsmogelijkheid zijn vooral theoretisch (geeft misschien stevigheid aan), 55 kilo meenemen is een hele toer, of je uitrusting moet uit bakstenen bestaan.mightytheo schreef: ↑vr 02 mar, 2018 19:16Volgens de testen op www zal het vooral in een andere zithouding en wat lichtere bepakking mogelijkheden zitten. Ik heb ook geen voorkeur voor riem of ketting omdat de laatste incl. kettingkast voor mijn gevoel geen slechtere keuze hoeft te zijn. Ook de zwarte kleur is geen issue voor mij (hou wel van een neutrale fiets).
Hal 4, naast het mountainbike parcours. Onze tipi steekt boven de andere tentjes uit.
Ín de startpost vermeld je ook de Koga. Ik vroeg me af waarom deze uit je lijst verdwenen is.mightytheo schreef: ↑za 03 mar, 2018 19:46Ik doe vast een groot aantal fietsmerken tekort dus help me ook m.b.t. mogelijk tunnel denken