Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aanschaf vakantiefiets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aanschaf vakantiefiets?

Succes en veel plezier op de fiets & wandelbeurs! Mocht je in staat zijn foto's te maken, altijd welkom :)
Friso* schreef:
wo 28 feb, 2018 11:34
Succes en veel plezier op de fiets & wandelbeurs! Mocht je in staat zijn foto's te maken, altijd welkom :)
Ook voor mensen die nu op fietsvakantie zijn wel leuk ja ;-)
mightytheo schreef:
wo 28 feb, 2018 10:05
In gedachten natuurlijk wel maar helaas ben ik in de standaard afmeting M 175 geproduceerd ;-) M.b.t. van 3-4 weken doel ik inderdaad op leuke fietstochten binnen Europa (zowel langs de kust als in de bergen).

Omdat het voorjaarsvakantie is en a.s. weekend de vakantie wandel en fiets beurs is heb ik gisteren maar eens besteed aan het uitproberen van wat fietsen bij een fietswinkel die meerdere merken trekking fietsen in haar assortiment heeft staan. Ik wilde namelijk een objectief oordeel over de fiets die uiteindelijk het beste bij me past. Mijn framemaat ligt ergens tussen de 52 en de 56 cm afhankelijk van het type fiets en geometrie.

Dat is me erg goed bevallen want ik ben eerst voorgelicht over de verschillen, daarna opgemeten op een pasframe en vervolgens zijn er een aantal fietsen geselecteerd die qua geometrie nog wat marge hebben voor latere bijstelling. Alle fietsen zijn getest door iedere keer ca.10km te fietsen of fietspaden, gravelpaden en bospaadjes.
  • Daarbij kwam duidelijk door dat bredere banden absoluut mijn voorkeur hebben omdat ze zowel op fiets als gravelpaden heel prettig dempen.
  • Verder vond ik de Rohloff naaf prettig schakelen maar werd al gewaarschuwd dat de 1e 7 versnellingen extra geluid maken. Vanaf de 8e versnelling is alles muisstil en in normale (niet bergen) omstandigheden zou dit geen issue moeten zijn. Pinion werd in mijn geval afgeraden vanwege het gewicht verschil.
  • Het zadel vond ik bij alle fietsen overigens aan de harde kant (zelf met demping) dus misschien is het verstandig om mijn huidige leren en ingereden Brooks zadel op termijn over te zetten.
  • Dit was wel het wat duurdere segment fietsen en ik weet nog niet goed of ik in het het medium of in het high segment wil gaan zitten maar vond wel dat ik het in ieder geval een keer zelf moest uitproberen. Verder vraag ik mezelf af of reparaties en reserve onderdelen bij dit soort fietsen eenvoudig genoeg verkrijgbaar zijn (zelf meenemen?).
4 uur later ben ik met een goed gevoel naar huis gereden (waarschijnlijk mede veroorzaakt door de de frisse lucht van de fietstocht). Ik ben deskundig voorgelicht en mijn complimenten voor de winkel die me geholpen heeft en waardoor ik langzaam maar zeker begin te begrijpen wat voor mij belangrijk is.
Gezien je positieve ervaringen, ben ik wel nieuwsgierig geworden in welke winkel je bent geholpen. Mocht je dit hier niet willen melden (mocht je heel erg anti reclame zijn) hoor ik het alsnog graag in een PB. Ik ben ook nog altijd in de markt voor een fiets en ook al weet ik al waar ik mijn fiets ga halen hoor ik altijd graag andere adressen waar je goed geholpen wordt.

Verder zijn zadels inderdaad een lastig persoonlijk punt, waar je ook veel zal moeten testen als je echt een nieuw wilt, maar ik zou in jouw geval gewoon die brooks overzetten. Ik ga zelf trouwens wel voor de pinion, ik vind het argument "gewichtsverschil" verwaarloosbaar op een vakantiefiets (en daarom dus een apart argument om het af te raden), maar de prijs is natuurlijk wel een puntje. Hoeveel je zelf wilt uitgeven is natuurlijk iets dat je alleen zelf kan beslissen, maar je koopt een vakantiefiets meestal voor de komende 10 jaar (of langer) dus de insteek is iets anders dan bij "gewone" fietsen, die ik zelf in 5 jaar afschrijf.
rockhopper schreef:
wo 28 feb, 2018 17:21
Ik ga zelf trouwens wel voor de pinion, ik vind het argument "gewichtsverschil" verwaarloosbaar op een vakantiefiets (en daarom dus een apart argument om het af te raden), maar de prijs is natuurlijk wel een puntje.
Het is dubbelop he ;) Voor het prijsverschil tussen de Rohloff en de Pinion kan je investeren in nog lichtere kampeerspullen zodat je twee keer gewichtsvoordeel hebt :)

Maar op het totaalgewicht (fiets, rijder, uitrusting) maakt het niet veel uit natuurlijk ;)
Fedor schreef:
wo 28 feb, 2018 17:43
rockhopper schreef:
wo 28 feb, 2018 17:21
Ik ga zelf trouwens wel voor de pinion, ik vind het argument "gewichtsverschil" verwaarloosbaar op een vakantiefiets (en daarom dus een apart argument om het af te raden), maar de prijs is natuurlijk wel een puntje.
Het is dubbelop he ;) Voor het prijsverschil tussen de Rohloff en de Pinion kan je investeren in nog lichtere kampeerspullen zodat je twee keer gewichtsvoordeel hebt :)

Maar op het totaalgewicht (fiets, rijder, uitrusting) maakt het niet veel uit natuurlijk ;)
Ik vind het verschil tussen de 12 speed en rohloff echt verwaarloosbaar zowel qua gewicht als prijs, bij de 18 speed pinion is er nog wel ruimte voor discussie (groter verschil in gewicht en prijs), maar dan heb je ook een groter bereik en kleinere stapjes. Overigens vind ik beide systemen (rohloff en pinion) erg fijn werken. Dus je zal niet snel de fout in gaan welke versie je ook neemt.
Ik heb nog geen metingen gezien van de kleinere Pinion, maar de 18 speed heeft duidelijk een hogere interne weerstand dan de Rohloff naaf: http://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgra ... ltungen-3/
Zoals het er nu uitziet is mijn lijstje fietsen teruggebracht tot:

  • Idworx Easy Rohler
  • Idworx All Rohler of Santos Travelaster 3+
Alle fietsen heb ik inmiddels uitgeprobeerd waarbij de bredere banden wat fijner voelden qua rijgedrag maar waarbij de Easy Rohler qua fiets wel het beste bij mijn type vakantie lijkt te passen. Simpel, no-nonsens en veel vervangbare onderdelen. De Gaastra 4.14 heb ik nog niet kunnen uitproberen en ik ben ook wel benieuwd hoe dit zich verhoudt tot de Easy Rohler.

Volgens de testen op www zal het vooral in een andere zithouding en wat lichtere bepakking mogelijkheden zitten. Ik heb ook geen voorkeur voor riem of ketting omdat de laatste incl. kettingkast voor mijn gevoel geen slechtere keuze hoeft te zijn. Ook de zwarte kleur is geen issue voor mij (hou wel van een neutrale fiets).

Kortom, een mooie voorbereiding voor de aankomende beurs ;-)
Kan je die twee versies van idworx kopen voor €<3500?
mightytheo schreef:
vr 02 mar, 2018 19:16
Volgens de testen op www zal het vooral in een andere zithouding en wat lichtere bepakking mogelijkheden zitten. Ik heb ook geen voorkeur voor riem of ketting omdat de laatste incl. kettingkast voor mijn gevoel geen slechtere keuze hoeft te zijn. Ook de zwarte kleur is geen issue voor mij (hou wel van een neutrale fiets).
Zithouding is persoonlijk en kan altijd nog eningszins worden aangepast (al zijn de drie fietsen wel allemansvriendjes). Bepakkingsmogelijkheid zijn vooral theoretisch (geeft misschien stevigheid aan), 55 kilo meenemen is een hele toer, of je uitrusting moet uit bakstenen bestaan.
Friso* schreef:
vr 02 mar, 2018 20:25
Kan je die twee versies van idworx kopen voor €<3500?
Ja, dat wordt nog een uitdaging ;-) alternatief is een 2e hands fiets...
Kom effe langs op het tentenveld van de F&W-beurs, kan je de Gaastra life bewonderen
Fedor schreef:
vr 02 mar, 2018 20:39
mightytheo schreef:
vr 02 mar, 2018 19:16
Volgens de testen op www zal het vooral in een andere zithouding en wat lichtere bepakking mogelijkheden zitten. Ik heb ook geen voorkeur voor riem of ketting omdat de laatste incl. kettingkast voor mijn gevoel geen slechtere keuze hoeft te zijn. Ook de zwarte kleur is geen issue voor mij (hou wel van een neutrale fiets).
Zithouding is persoonlijk en kan altijd nog eningszins worden aangepast (al zijn de drie fietsen wel allemansvriendjes). Bepakkingsmogelijkheid zijn vooral theoretisch (geeft misschien stevigheid aan), 55 kilo meenemen is een hele toer, of je uitrusting moet uit bakstenen bestaan.
Ik ga zeker geen 55kg meenemen maar wel mijn oude trekkerstent en slaapzak, wat extra kleren, paklijst spullen etc. Ik heb behoorlijk veel lichtgewicht gereisd dus de benodigde gewichtsbesparingen in de fietstassen gaan me waarschijnlijk nog wel lukken. Mijn eerste bergtocht wandeling was een zware ontnuchtering met 23kg bepakking ;-)

Momenteel fiets ik momenteel voornamelijk met mijn mountainbike (3x per week, tevens vanwege reumatische klachten van wandelen overgestapt naar de fiets) en heb beperkte ervaring met het vakantiefietsen. Vandaar dat het me enorm aanspreekt om eens een wat langere reis te maken op de fiets. Tevens wordt het enorm gewaardeerd dat iedereen zo enthousiast is en me van goede adviezen voorziet.
Polling schreef:
vr 02 mar, 2018 21:11
Kom effe langs op het tentenveld van de F&W-beurs, kan je de Gaastra life bewonderen
Ga ik doen als ik het kan vinden ;-)
mightytheo schreef:
vr 02 mar, 2018 22:35
Polling schreef:
vr 02 mar, 2018 21:11
Kom effe langs op het tentenveld van de F&W-beurs, kan je de Gaastra life bewonderen
Ga ik doen als ik het kan vinden ;-)
Hal 4, naast het mountainbike parcours. Onze tipi steekt boven de andere tentjes uit.
Ik heb jullie wel gezien inderdaad, maar er was zoveel te doen en te zien dat ik tijd te kort kwam. Ik was zelf m'n tas vergeten zodat ik onderweg naar de jaarbeurs weer terug naar huis kon om alsnog met tas (en portemonnee/kaartjes) terug te gaan. Daardoor pas om 12u45 binnen en tot 17u gebleven. (daarna nog naar de bikemotion)
Het was wel behoorlijk druk, het is fijn om even snel wat dingen te testen en soms mee te luisteren met de vragen van anderen, maar ik waardeer de persoonlijke tijd en aandacht die je krijgt in een normale fietsenwinkel des te meer. Voor wat het waard is: idworx heeft ook een paar gaastra fytsen meegebracht en beschikbaar op het testparcour.
Dat is zeker interessant want ik ben erg benieuwd tussen de verschillen in de Gaastra 4.14 en de Easy Rohler Evo die op dit moment het meest lijken aan te sluiten bij mijn wensen. De Gaastra vanwege het budget en de Idxorx vanwege de extra's.

De Easy Rohler heb ik uitgeprobeerd en die fietste best relaxed qua houding maar ik merkte wel wat verschil met de All Rohler en de Santos Travelmaster 3+ qua banden (dat was net iets fijner op de gravelpaadjes). Op alle fietsen had ik al wel snel een hard zitvlak gevoel...

Ik doe vast een groot aantal fietsmerken tekort dus help me ook m.b.t. mogelijk tunnel denken ;-)
Als je de oranje easy rohler had snap ik je opmerking goed. Die had veel smallere banden. De Santossen en overige Idworx fietsen hadden volgens mij allemaal 50 tot 60 mm. brede banden. Ik merkte niet veel verschil in banden. Qua rijgedrag vond ik dit jaar opnieuw de Idworx easy- en allrohler rustiger rijden.
mightytheo schreef:
za 03 mar, 2018 19:46
Ik doe vast een groot aantal fietsmerken tekort dus help me ook m.b.t. mogelijk tunnel denken ;-)
Ín de startpost vermeld je ook de Koga. Ik vroeg me af waarom deze uit je lijst verdwenen is.
[/quote]Ín de startpost vermeld je ook de Koga. Ik vroeg me af waarom deze uit je lijst verdwenen is.
[/quote]

Goede vraag. Voornamelijk vanwege de iets te sportieve zithouding die waarschijnlijk moeilijk is te combineren met de fietstochten die ik met mijn vriendin maak.
Zithouding valt op de meeste modellen wel redelijk goed aan te passen door het stuur (vorm / hoogte / hoek) te veranderen. Net zoals het zadel dat je eigenlijk los van een model fiets moet testen. Het is een beetje lastig omdat er zoveel verschillende variabelen zijn. Mocht je overigens veel harder fietsen dan je vriendin, dan is dat gewoon een teken dat je waterdrager (en pakezel) moet worden. Neem extra 10kg mee en het onderlinge verschil is meteen stuk kleiner ;)