door
_Peter_ » do 01 feb, 2018 17:53
Leon schreef: ↑do 01 feb, 2018 09:54
_Peter_ schreef: ↑wo 31 jan, 2018 22:00
Die monostay achtervork maakt het geheel volgens mij juist steviger dan de wat iel aandoende staande achtervorken bij andere 2-wielers.
Die redenering volgend zou mijn Avaghon dramatisch slecht moeten zijn. De praktijk heeft echter uitgewezen dat deze fiets ook met 40 kilo bagage nog als op rails rijdt. (Nb. met de Tubus Flty-drager die er hier op zit heb ik het niet geprobeerd, wel met een standaard Tubus Cargo)
Ik kan je redenering dan ook niet volgen. De "poten" van de Eiffeltoren staan volgens mij ver uit elkaar om deze lichte constructie toch stevig te maken. Als het één lange rechte staaf was geweest was hij volgens mij in ca. 25 seconden omgevallen.
Ik ben blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest.
De reden dat Avaghon voor die constructie heeft gekozen zit hem naar alle waarschijnlijkheid (naast dat het opvalt) ook in het feit dat de staande achtervork nu op 6 plaatsen aan de rest van het frame vastzit ipv 4, zoals bij een klassieke fiets vaak het geval is. (Bij een gazelle is bij mij tot 2 keer toe het frame vervangen juist vanwege het loslaten van 1 van de staande achtervorkpoten aan de zadelpenlug) Ook aan de dwarse verbindingen is te zien dat ze bij Avaghon duidelijk kaas hebben gegeten van hoe je een fiets stevig maakt door 2 bruggen (mannetjes) te plaatsen ipv 1, ook hier weer om de vervorming van de poten zo veel mogelijk te beperken als je remt.
De reden dat die berg staal in Parijs zo stevig staat komt door de grote hoeveelheid 3-hoeken die er in te vinden zijn. (dus er is rekening gehouden met de beperking van het materiaal, net als ze dat bij Avaghon hebben gedaan (en ook de grote frames van Vittorio))
Door die wishbone achtervork op de Santos heeft de staande achtervork een wat grotere diameter wat met (mogelijk) minder materiaal toch voor een stijvere constructie zorgt dan dat bij een "traditionele" fiets het geval is, dunnere buizen (in diameter) zijn niet per definitie ook sterker. De gebogen buis zou zelfs zijn eigen brakebooster kunnen zijn.
Voor Santos is het ook nog eens goedkoper te laten produceren, 3 lassen in plaats van 4 (of 10) dus ook minder vermoeid en vervormd materiaal wat zeker bij aluminium toch altijd weer lastig blijkt te zijn.
een boel aannames ik weet het, ik hoop dat het wat duidelijker is nu Leon (en anderen)