Additionally, paste this code immediately after the opening tag: TGV van Zuid-Frankrijk naar Nancy, als je Parijs wilt mijden - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

TGV van Zuid-Frankrijk naar Nancy, als je Parijs wilt mijden

fud0 schreef:
ma 30 apr, 2018 11:51
Kun je ook in de TER vanuit Charleroi (Be)naar Maubeuge (FR)of gaat de trein tot de franse grens (Erquelinnes) en dan weer 'terug' aub? weet iemand dat?
Kun je dus bv. in Charleroi of in Luik (Visé) al, een kaartje Maubeuge kopen? Via de website van NMBS nl. geeft hij het niet aan, alleen de laatst mogelijke plaats VOOR de grens is mogelijk in te voeren: Erquelinnes, ik zou dan bv. van Erquelinnes naar Jeumont (Fr) net over de grens kunnen fietsen en daar nog een kaartje evt. tot Maubeuge kunnen kopen of de afstand tot Maubeuge kunnen fietsen.
Er gaat een Belgische L-trein (boemel) van Charleroi naar Erquelinnes, het laatste Belgische station, maar er gaan daar géén treinen meer de grens over.
Op ruim 2 km is het eerste Franse station: Jeumont. Je kunt vanaf dat station een TER-trein nemen naar Maubeuge.
Je kunt op Belgische stations geen kaartjes kopen voor Jeumont naar Maubeuge. Je kunt vanaf Erguelinnes ook gemakkelijk fietsen naar Maubeuge. Is vanaf Erquelinnes 15 km. Er loopt een fietspad op de jaagpad langs de Samber. In Belgie heet dit en RAVeL en Frankrijk een Voie Verte. Op de grens staat een bord van de Eurovelo3: Parijs 250 km.
In Belgie heb je een fietskaartje nodig in de trein. In de Franse TER-treinen en een aantal Intercités niet.
Let in Frankrijk op de stakingsdagen: 3 dagen rijden en 2 dagen niet.
dank je wel :)

ik heb net idd. van treinreiswinkel begrepen dat de lijn Erquelinnes-Maubeuge is opgeheven, dat er bussen rijden, maar het is idd. zoals je zegt, als je de grens overgaat, een paar km fietsen maar, naar Jeumont en daar een kaartje koopt ben je in 15 min. met TER in Maubeuge. Er rijdt dus nog wel een trein alleen net niet het stukje grensovergang.

dank je wel, wat een tegenstrijdige informatie krijg 'je' nog steeds overal.
Ik heb ook begrepen dat de nachttrein Parijs- Austerlitz-Port bou misschien :roll: .. opgeheven wordt..allemaal vaag, geen idee of dat ook zo is en het doorgaat en wanneer ed. maar zo ja,
dan alleen nog via Toulouse TGV daar overnachten en dan verder met bv. TER naar Port bou.
fud0 schreef:
ma 30 apr, 2018 13:47
dank je wel :)

ik heb net idd. van treinreiswinkel begrepen dat de lijn Erquelinnes-Maubeuge is opgeheven, dat er bussen rijden, maar het is idd. zoals je zegt, als je de grens overgaat, een paar km fietsen maar, naar Jeumont en daar een kaartje koopt ben je in 15 min. met TER in Maubeuge. Er rijdt dus nog wel een trein alleen net niet het stukje grensovergang.

dank je wel, wat een tegenstrijdige informatie krijg 'je' nog steeds overal.
Ik heb ook begrepen dat de nachttrein Parijs- Austerlitz-Port bou misschien :roll: .. opgeheven wordt..allemaal vaag, geen idee of dat ook zo is en het doorgaat en wanneer ed. maar zo ja,
dan alleen nog via Toulouse TGV daar overnachten en dan verder met bv. TER naar Port bou.
De Nachtreinen verdwijnen steeds meer in Frankrijk: zie het kaartje in de link voor de lijnen in 2018
https://www.oui.sncf/ext/editorial/pdf/ ... s-2018.pdf
Verder worden er steeds meer Intercités-lijnen lichtgroen. Dit betekent verplicht reserveren voor de fiets à 10 Euro per traject.
De Franse trein kun je rechtstreeks en zonder reserveringskosten boeken via de Nederlandstalige web-site van de Franse Spoorwegen. Ook de nachttrein vanuit Parijs naar Portbou. Honden wel rekening met de stakingsactie van het Franse Spoorpersoneel.
fud0 schreef:
ma 30 apr, 2018 13:47
dank je wel :)

ik heb net idd. van treinreiswinkel begrepen dat de lijn Erquelinnes-Maubeuge is opgeheven, dat er bussen rijden, maar het is idd. zoals je zegt, als je de grens overgaat, een paar km fietsen maar, naar Jeumont en daar een kaartje koopt ben je in 15 min. met TER in Maubeuge. Er rijdt dus nog wel een trein alleen net niet het stukje grensovergang.

dank je wel, wat een tegenstrijdige informatie krijg 'je' nog steeds overal.
Ik heb ook begrepen dat de nachttrein Parijs- Austerlitz-Port bou misschien :roll: .. opgeheven wordt..allemaal vaag, geen idee of dat ook zo is en het doorgaat en wanneer ed. maar zo ja,
dan alleen nog via Toulouse TGV daar overnachten en dan verder met bv. TER naar Port bou.
Wij zijn vorig jaar van Maubeuge naar Quevy gefietst. Ook prima te doen, uurtje fietsen over rustige wegen.
ericplan schreef:
ma 30 apr, 2018 22:03
fud0 schreef:
ma 30 apr, 2018 13:47
dank je wel :)

ik heb net idd. van treinreiswinkel begrepen dat de lijn Erquelinnes-Maubeuge is opgeheven, dat er bussen rijden, maar het is idd. zoals je zegt, als je de grens overgaat, een paar km fietsen maar, naar Jeumont en daar een kaartje koopt ben je in 15 min. met TER in Maubeuge. Er rijdt dus nog wel een trein alleen net niet het stukje grensovergang.

dank je wel, wat een tegenstrijdige informatie krijg 'je' nog steeds overal.
Ik heb ook begrepen dat de nachttrein Parijs- Austerlitz-Port bou misschien :roll: .. opgeheven wordt..allemaal vaag, geen idee of dat ook zo is en het doorgaat en wanneer ed. maar zo ja,
dan alleen nog via Toulouse TGV daar overnachten en dan verder met bv. TER naar Port bou.
Wij zijn vorig jaar van Maubeuge naar Quevy gefietst. Ook prima te doen, uurtje fietsen over rustige wegen.
http://www.belgianrail.be/nl/klantendie ... D26D59.pdf spoorkaart België

Ok Quevy!, dat is iid. dan ook een eerste treinstation over de grens met Fr./België. Misschien ideaal om dan via Antwerpen te reizen. Voor mij zou dat evt. ook een optie zijn, maar via Erquelinnes, Charleroi, Namen, Luik, Maastricht is ook prima voor mij. Mooi dat het daar iig goed te fietsen is en welkome afwisseling als je van de éne trein op de andere trein moet overstappen en je hebt een lange reis nog tegemoet. (met hopelijk dan iets van mooi of iig droog weer )

via website https://nl.oui.sncf/nl/ valt er idd. prima te boeken en te betalen met oa. I-deal en kaartje zelf uit te printen in PDF of evt. op te laten sturen of op te slaan op smartphone? maar daarmee ben ik niet bekend.
In België vooralsnog alleen met creditcard te betalen en misschien in de toekomst met paypal heb ik begrepen.
Bij een automaat in België kun je met pin betalen, (zonder extra kosten) en evt. met contant (alleen muntstukken) tot een maximum van 35 euro.
In Frankrijk weet ik niet, vwb. contant betalen bij een automaat, maar je kunt daar vast ook met pin betalen zonder extra kosten ook.
Het boemeltje tussen station Quevy en Bergen (fr. Mons) rijdt niet op zaterdag en zondag.
fud0 schreef:
ma 30 apr, 2018 11:51
Kun je ook in de TER vanuit Charleroi (Be)naar Maubeuge (FR)of gaat de trein tot de franse grens (Erquelinnes) en dan weer 'terug' aub? weet iemand dat?
Kun je dus bv. in Charleroi of in Luik (Visé) al, een kaartje Maubeuge kopen? Via de website van NMBS nl. geeft hij het niet aan, alleen de laatst mogelijke plaats VOOR de grens is mogelijk in te voeren: Erquelinnes, ik zou dan bv. van Erquelinnes naar Jeumont (Fr) net over de grens kunnen fietsen en daar nog een kaartje evt. tot Maubeuge kunnen kopen of de afstand tot Maubeuge kunnen fietsen.
Ik heb het laatste stuk naar Maubeuge altijd gefietst, meestal vanaf Mons (minder overstappen), terug een heel enkele keer van Maubeuge naar Erquelinnes.
Reis je vaker in België dan is het niet nodig om een kaartje te kopen, je kopt dan een Railpass en hebt op die manier een strippenkaart voor 10 ritten in een jaar tijd.
Met zo'n Belgische Railpass moet je wel tien keer per jaar een treinreis doen in België. Deze pas is alleen geldig in België tot het laatste grensstation. Daar moet je dan een kaartje naar Nederland kopen. In Wezet (fr. Vise) heeft de automaat geen kaartjes naar Amsterdam. Moet je dus in Maastricht inchecken en zorgen dat je een fietskaartje hebt.
Niet iedereen woont in Amsterdam Bert ;)
Ivo Miesen schreef:
ma 07 mei, 2018 21:03
Niet iedereen woont in Amsterdam Bert ;)
En zeker niet in Maastricht, met België om de hoek.
Probleem van 10 keer moeten reizen in België in een jaar bij dat kaartje dat jij aanprijst geldt voor mensen uit de meeste delen van ons land.
Veel fietsers komen regelmatig een weekendje in België.
Daarnaast is een railpas niet op naam. Je kunt 'm dus met meerdere mensen gebruiken en ook doorverkopen.
Ivo Miesen schreef:
di 08 mei, 2018 10:37
Veel fietsers komen regelmatig een weekendje in België.
Daarnaast is een railpas niet op naam. Je kunt 'm dus met meerdere mensen gebruiken en ook doorverkopen.
Erg omslachtig. Verder kun je met die pas niet rechtstreeks vanuit Nederland en ook weer terug.
De Rail Pass is natuurlijk op binnenlands verkeer gericht. Bij meerdere bezoeken aan Belgiè per jaar heel handig. Voor jou niet, daarvoor zit je te ver achter de waterlinie. Voor veel anderen is het wel heel handig.
Grenskaartjes kun je aan de automaat in de grensstations kopen. Daar moet je gewoonlijk toch overstappen.
Ivo Miesen schreef:
di 08 mei, 2018 18:36
De Rail Pass is natuurlijk op binnenlands verkeer gericht. Bij meerdere bezoeken aan Belgiè per jaar heel handig. Voor jou niet, daarvoor zit je te ver achter de waterlinie. Voor veel anderen is het wel heel handig.
Grenskaartjes kun je aan de automaat in de grensstations kopen. Daar moet je gewoonlijk toch overstappen.
Het onderwerp van dit draadje is terug vanuit Frankrijk.
Betekent dat je twee keer op een grensstation moet uitstappen, terwijl er treinen zijn van Rijsel naar Antwerpen en Luxemburg naar Brussel naar Luik die gewoon doorrijden. En van Antwerpen, Brussel en Luik naar Nederland hoef je er aan de grens niet uit. Kost je minstens 2 uur en van Luxemburg naar Luik zelfs drie uur, want er gaat slechts een keer per twee uur een trein van Luxemburg naar Luik.
Ik ben nog nooit uitgestapt omdat ik een Rail pass heb. Je koopt gewoon uit de Belgische automaat een kaartje vanaf het laatste station voor de grens tot je Nederlandse overstapstation. Dit kun je op elk Belgisch station doen, je hoeft dus niet uit te stappen op het grensstation. Vanaf daar ga je gewoon verder met je NS kaart. (Aan Belgische loketten kun je overigens zonder bij te betalen ook je kaartje kopen.) Vaak wil de conducteur het kaartje je ook wel verkopen, zonder bijbetaling.
Op enkele lijnen (bijvoorbeeld Luik Maastricht) is je Belgische fietskaartje gewoon geldig tot je de Belgische trein verlaat.
Wellicht is het waard voor je om de Rail Pass eens uit te proberen.
Ivo Miesen schreef:
di 08 mei, 2018 19:24
Ik ben nog nooit uitgestapt omdat ik een Rail pass heb. Je koopt gewoon uit de Belgische automaat een kaartje vanaf het laatste station voor de grens tot je Nederlandse overstapstation. Dit kun je op elk Belgisch station doen, je hoeft dus niet uit te stappen op het grensstation. Vanaf daar ga je gewoon verder met je NS kaart. (Aan Belgische loketten kun je overigens zonder bij te betalen ook je kaartje kopen.) Vaak wil de conducteur het kaartje je ook wel verkopen, zonder bijbetaling.
Op enkele lijnen (bijvoorbeeld Luik Maastricht) is je Belgische fietskaartje gewoon geldig tot je de Belgische trein verlaat.
Wellicht is het waard voor je om de Rail Pass eens uit te proberen.
Uit te proberen is een germanisme, maar je zit er wel tien ritten aan vast. Ik kom uit Frankrijk, maar waar staat zo'n automaat? Niet in Rijsel!
Sommige dingen koop je op voorhand.