door
Georg » do 04 jan, 2018 20:45
Poeh, wat een vragen.
Ik denk dat puur op kosten bekeken het niet hebben van een auto goedkoper is, en dan fiets & OV als alternatief. Spoor-kosten kunnen aardig ingeschat worden, waar auto-kosten enorm uiteen kunnen lopen, afhankelijk van het type auto, het gebruik, etc. Het voordeligst is, maar dat is een flinke open deur, een heel kleine en lichte auto op benzine. Maar, daar kun je weer geen caravan mee trekken, en geen gezin mee vervoeren, om maar eens wat mogelijke argumenten te noemen. Auto's huren kan ook uiteraard, zeker in deze handige 'internet'-tijd. Een auto levert ontegenzeggelijk de meeste (internationale) verplaatsingmogelijkheden/functionaliteit voor het geld, zeker ook met meer mensen aan boord.
Mijn eigen situatie is niet heel doorsnee, qua auto; ik heb een 27 jaar oude Volvo estate, dus de afschrijving is precies 0,- Het ding is niet héél licht, dat kost zo'n 800 euro per jaar aan MRB, een goedkope WA verkering tegenwoordig (stijgt hard met al die smartphone-aanrijdingen tegenwoordig) is zo'n 250 euro. Onderhoud is aan oude auto's relatief voordelig vanwege veel werkruimte voor de monteur, en veel tweedehands onderdelen voorraad (in mijn ervaring uitstekend alternatief voor nieuw), maar toch over-all gezien beloopt dat toch wel zo'n 800 euro per jaar. De kostbare tankinhoud (Euro 95) neemt zij in hoeveelheden van gemiddeld 1 liter op 10/11 kilometer tot zich.
Kortom; de meeste autobezitters zullen aanmerkelijk hogere kosten hebben dan ik, of ongeveer evenveel in het geval van een kleinere zuinige auto.Veel goedkoper, of misschien moet ik zeggen minder duur gaat het niet, op vier wielen.