Dag mede-fietsers,
Toevallig kwam ik hier (weer) eens langs
(ik keek eigenlijk naar wat er aan Bridgestone's tweedehands werd aangeboden*).
En toevallig kwam ik onlangs een oude foto tegen die ik gedigitaliseerd had ... dus daarom hier mij eerste bericht:
Mijn allereerste vakantiefiets - Een zwarte Gazelle met een 3-speed Sturmey-Archer naaf (oorspronkelijk had de fiets een Gazelle 3-speed naaf) trommelremmen en als extra voor en achter velgremmen en een verchroomd-draadstalen bagagerek voorop (zo-eentje met verende klem waar een draadstalen mandje op geklemd kon).
- Le Treport
Met die fiets, belast met 4 canvas Slee-fietstassen, een pseudo-leger-pukkel voorop en de tent op de bagagedrager (fiets + bagage woog toen meer als ikzelf) reed ik in 1976 in 9 dagen van Utrecht naar Zuid-Bretagne.
(Daarna ook weer terug, via een hoekje Noord-Bretagne, en ook een uitstapje richting het puntje van Normandië -- deze toevoeging is m.i. essentieel; de fietsers die slechts eenmalig enkele reis fietsen moet je de kost niet moeten geven.)
Dit alles in de beroemde zomer van 1976 - ik was toen 20. Onderweg kampeerde ik "wild" achteraf gezien had ik net zo goed geen tent meegenomen, iedere ochtend hoe vroeg ook, kon ik de tent droog oprollen.
- Noord-Bretagne
Vier jaar later kocht ik een Bridgestone (eentje van het toen overjarige type met echijfrem). Je zag toentertijd inmiddels meer vakantiefietsers maar eigenlijk steeds op te lichte fietsen (type tour/race van toen), en die fietsen waren eigenlijk altijd veel te licht, je kon er minder bagage op meenemen als ik normaal in mijn rugzak deed (meer kon ook wel maar dat ging dan gepaard met spaakbreuk of erger). Vanwege de "ellende" die ik hoorde en zag bij de te lichte vakantefietsen hield ik vast aan mijn onhandig degelijke Gazelle ... totdat een vriendin verteld dat ze haar te licht gebleken mixt-frame KogaMiyata ging inruilen tegen een Bridgestone ... degelijk, schijfrem ... een randonneur avant la lettre.
O ja, met die nieuwe Bridgestone reed ik weer naar Bretagne ... en ik merkte ... ik was geen 20 meer (dat is in het Frans een "vaste" uitdrukking). Belangrijk was ook dat het weer een stuk minder was in 1980, tegenwind en regen (en vuursteen-steenslag die bij regen in de band sneed alsof iemand zijn zakmes had uitgeproveerd).
Sindsdien rijdt ik dus op Bridgestones, in 1985 kocht mijn toen nog redelijk prille wederhelft ook een Bridgestone, en gelukkig liet ze zich overtuigen een heren-frame te verkiezen, dus sindsdien rijden we Bridgestones.
De Bridgestones zijn inmiddels wel iets aangepast: het belangrijkste zijn wel de 48 spaaks tandem-wielen (waarop de Dinex rem weer gemonteerd kon worden). Het aantal versnellingen ging ook van 10 naar uiteindelijk 24, en voor alle zekerheid is er ook een derde rem (want met volle bepakking een steile helling af wil je best hard gaan en dus wil je ook altijd kunnen remmen).
Ik kijk nog graag naar waar anderen op rijden, maar eigenlijk zie ik nooit een fiets waarvan ik direct roep: doe die maar voor mij ...
Het heeft ook wel wat, een fiets van meer dan 30 jaar oud, en daarbij is zo'n partieel RVS fietsframe ook heel mooi (in mijn ogen). In ieder geval is het ook een heel stabiel frame gebleken, ook onder zware lasten, ook bij hoge snelheden (helling af) en bij ander misbruik.
- * Ik keek nu weer eens naar tweedehandse Bridgestones om dat ik twee weken geleden omver werd gereden, dwz in de mangel genomen door iemand die ineens zo strak rechts voorsorteerde dat er tussen haar auto en de geparkeerde auto's net genoeg ruimte was voor twee autospiegels (maar dus niet voor een fietser).
De Bridgestone leek ongeschonden maar bij nader inzien wilde ie alsmaar rechtsaf, de fietsenmaker ontraadde het richten van de voorvork, het risico van breuk op een ongemakkelijk moment leek hem te groot. Dus moest er één van mijn voorraad-Bridgestones aan geloven ... daarmee is mijn voorraad reserve-voorvorken stevig geslonken,en dus is er weer plek voor een loper of een sloper.