De oplossing zou zijn als iedereen identiteit in zich zelf gaan zoeken en niet zou willen laten afmeten door een voertuig. Gewoon bewust worden van de keuze tussen eigen gemak en alle nadelen voor iedereen
Ik was al bang dat er van alles bijgehaald zou worden (zoals afwegingen, politiek, brandstofprijzen, etc).
Sluit me aan bij het stukje van Bert Sitters.
Het gaat toch in 1e instantie om een stuk bewustwording, mentaliteit, principes en identiteit ?
Waarom moet iedereen meelopen in de welvaartsmars, ondertussen als excuus rondroepend dat je het toch niet tegen kunt houden ?
De wereld van de omgekeerde bewijslast:
Waarom moet iemand die niet auto rijdt zich gaan verdedigen ?
De niet-autorijder moet eerder gaan uitleggen (als ie dat nodig vindt) waarom hij dat niet doet (of waarom hij ertegen is), dan degene die elke dag het gaspedaal indrukt.
Nog een voorbeeld uit de praktijk: als je tegen (massaal) vleeseten bent, krijg je vaak als antwoord terug: "jij hebt toch ook schoenen van leer....."
En vervolgens mag de niet-vleeseter zich gaan verdedigen (als ie dat nodig vindt). Omgekeerd: de elke-dag-vlees-eter roept gewoon: "ik betaal er toch voor, stel je niet zo aan......"
Dat er ontzettend veel dierenlevens worden verspild, wordt niet over nagedacht. Maar o wee als er eens ergens een ramp(je) gebeurt waar mensenlevens op het spel staan. Dan is alles in rep en roer.
Media en gelddonaties.
De mens denkt dat hij de eigenaar van deze planeet is.
De mens ziet zichzelf gescheiden van en verheven boven "de natuur".
"Een weekendje bivakkeren in de natuur..."
Uiteindelijk is toch alles natuur?
Ook al het beton en blik.
Mijns insziens gaat het voornamelijk om een stuk bewustwording (en opvoeding)
Eigen gedachten.
Eigen handelingen.
Natuurlijk is iedereen binnen bepaalde grenzen vrij om te doen of te laten wat hij of zij goeddunkt. Echter het autogebruik en de daarmee gepaard gaande wereld/gevolgen zijn vandaagdedag naar mijn mening niet zodanig dat iedereen maar naar eigen goeddunken er gebruik van moet/kan maken.
Er zijn ook mensen die er direct of indirect schade van ondervinden.
En overdaad/massaliteit is nooit goed/gezond
Ik zou liever zien dat in plaats van de voor- en nadelen van autorijden, er eens gepraat zou worden over de
esthetiek en mentaliteit.
Helaas wordt in de politiek voornamelijk gepraat over geld en het op een verkeerde manier proberen op te lossen van een probleem (in plaats van het elimineren van het probleem).
Gewoon heel simpel: een beschaafd mens doet toch ook niet aan criminaliteit, betaalt zijn rekeningen, blijft beleefd, denkt aan zijn omgeving, is zich bewust van zichzelf en zijn omgeving, etc, etc.
Waarom kan dat blik dan ook niet in normale proporties en in een beschaafde vorm gegoten worden ?
Antwoord: eigen belang.
Als je af en toe de troep op straat of langs de berm ziet vraag je je toch ook af: waarom doet iemand dat niet netjes in een vuilnisbak ?
Of ben ik de enige ?
Helaas lijkt het er op dat er teveel mensen blijkbaar de instelling hebben:
Na mij de zondvloed. Als ik maar een lekker en gemakkelijk leven heb.
Een andere generatie lost het wel op. Of niet.
Het valt me wel op dat mensen die regelmatig lopen en/of fietsen zich veel bewuster zijn van hun omgeving, natuur, rommel, schoonheid, kleine dingen.
Als je Nederland beschouwd als een stadstaat als b.v. Singapore,
is het hier verassend groen en rustig.
Deze gedachte is voor mij een schrale troost.
Nederland is inderdaad een ontzettend groen land.
Laten we dat zo houden en ook stimuleren.
Er zijn genoeg wandel/fietspaden.
Voor elk wat wils.
Toch overheerst naar mijn mening het "autootje"
Zo moeilijk moet het toch niet zijn om het lopen en fietsen te stimuleren?
Als je mensen laat inzien dat er nog een andere wereld is dan snelwegen en rondwegen, gaan ze af en toe wel nadenken.
Ik zou zeggen:
BLIJVEN FIETSEN EN HET GOEDE VOORBEELD GEVEN!!!
Groet,
Rena
Gelukkig heb ik al redelijk wat mensen aan het fietsen gekregen.
Dat kun je doen door verhalen te vertellen, foto's te laten zien, routes te mailen.
Als ze zien dat je door het fietsen heel snel een bruine tint hebt, vinden ze het nog mooier.
Daarom zijn fietsbeurzen, dialezingen en websites heel stimulerend.
Iedereen: ga zo door !
http://www.wereldfietser.nl/mos/index.p ... &Itemid=55
Resumerend:
Fietsen is iets moois.
Op eigen kracht.
Het geeft je een soort trots.
Je ervaart elk detail van het weer en het landschap.
Het is goed voor je lichaam en geest.
Als er niet teveel herrie in de buurt is, kun je alles "leegmaken"
Of je kan juist ontspannen nadenken over wat je zoal meemaakt.
De tijd lijkt af en toe stil te staan.
Je kan elke weggetje in slaan.
Je mag zelfs Trappist drinken en weer verder fietsen.
Ga zo maar door.
En dat probeer ik regelmatig door te geven aan anderen.
En vragen als: hoe kom je dan op tijd weer thuis of word je dan niet moe of ga je dan niet zweten....................bijzaak !
Als je de geschiedenis van de mens er op na slaat, zul je meestal wel zien
dat degenen die voor dromer of irrealist werden uitgemaakt juist de mooiste of meest baanbrekende dingen voor elkaar gekregen hebben.
Ik geef toe: autovervoer is noodzakelijk.
Niet iedereen verkeert in zodanige gezondheid om fietskilometers te maken. Transport van goederen en aanverwante artikelen blijft ook nodig (alhoewel vroeger ging er meer via de scheepvaart), soms zijn de afstanden te groot voor de fiets (er is ook een trein).
Toch kan het verbruik teruggedrongen worden, zodat de files, hectiek en ergernis minder worden. Kinderen kunnen veiliger buiten spelen.
Huisdieren hoeven niet constant binnengehouden te worden.
Skaters kunnen zich meer uitleven.
En waarom niet meer bomen planten ?
Hoe meer je weet, hoe minder je weet.
Vechten tegen onze automobiele maatschappij is een Don Quishot achtige bezigheid. Zinlozer tijdverdrijf is er niet.
Als je echt zo'n hekel heb aan auto's, dan kan je beter een route in jou omgeving zoeken, waar je lekker auto vrij kan fietsen,
en gooi hem op internet, b.v. deze site!
Morgenmiddag ga ik mijn befaamde fietsroute nog maar eens doen.
Naar de Achelse Kluis (abdij in Belgie) heen en weer. Ongeveer 60 km.
Eindhoven Centraal Station NS - Vestdijk - Geldropseweg - Ford fabriek - Otto Veniusweg - Jan van Eyckgracht - Rik Woutersweg - Rielsedijk - Riel - knooppunt 27 - 76 - 79 - 52 - 53 - 56 - 36 - 217 Achelse Kluis - 33 Schaft - 32 Malpie - 02 - 55 - 53 - 52 - 79 - 27 - Eindhoven Centrum
(ingeval van interesse kan ik kaarten mailen)
Zie ook:
http://www.fietsenindekempen.nl
Start is in Eindhoven.
Eerst 5 km fietsen richting Geldrop om op de hei te komen.
(Valt mee....5 km om in autovrij land te komen)
Dan over allerlei bospaadjes (en een paar keer via via via duct over de snelweg) naar de Leenderheide.
Vervolgens via kronkelpaadjes (bos+heide) naar de Achelse Kluis (precies op grens Nederland en Belgie).
In het daar aanwezige winkeltje koop ik een paar speciale Belgische abdij-biertjes.
Deze worden genuttigd niet op het terras van de abdij maar 400 meter verder aan een rustig meertje. Bomen aan achterzijde zorgen er voor dat andere fietsers en wandelaars mij niet zien.
Bovendien lig in ik de zon in het hoge gras/riet.
T-shirt kan daar sowieso uit.
Ik pak een boekje over fietsen in Catalonie (Spanje) en groet regelmatig een voorbijkomende libelle. Ook de alom aanwezige kikkers en vogels krijgen de nodige aandacht.
De lege flesjes bier dump ik netjes in een vuilnisbak en rijd weer richting Achelse Kluis. Vlak voor de abdij sla ik rechtsaf. De weg gaat naar Borkel en Schaft. Net buiten het dorpje sla ik rechtsaf. Bordje "Malpie" naar rechts.
Malpie is een vogelnatuurgebied.
Na een aantal kilometers kom ik langs de Venbergse Watermolen.
Ik kan hier een goede trappist aan het water drinken op het grote terras,
maar dat laat ik vandaag maar schieten. Een paar honderd meter verder sla ik rechtsaf (volgens mij knooppuntbordje 55).
Nu gaan er weer een hoop kilometers door bos+hei komen.
Als ik weer dichter bij Eindhoven kom, kan ik nog besluiten om iets te drinken op het terras van "de Hut van Mie Pils" (men heeft ook een website). Ligt in het bos. Snelweg vlakbij. Beste trappist van de omgeving.
Ook hier laat ik verstek gaan.
Ik rijd verder door richting Eindhoven.
Langs sportparken en langs de Genneper Watermolen.
Nu nog 5 km naar huis.
Thuisgekomen ben ik voldaan.
Ik stap de tuin in en kijk waar de katten mee bezig zijn.
Een pak yokidrink zal de dorst moeten lessen.
Niet vergeten deze keer een fotocamera mee te nemen, want er zijn al veel herfstkleuren, paddestoelen, spinnewebben en mooie lichtinvallen tussen de bomen gesignaleerd.
Eigenlijk zou ik onderweg ook wel meer boomstammetjes willen meenemen.
Staat mooi in de tuin. Als bijzettafeltje of uitkijktoren voor een kat.
Maar dan heb ik waarschijnlijk een auto nodig.
Nog een mooie fietsroute:
Onlangs de ANWB fietsroute "Brede Duinen Route" gedaan.
Ongeveer 45 km, maar waar nodig kan hij uitgebreid of ingekort worden.
Je kan starten in Bergen aan Zee (Noord Holland, 25 km ten noorden van Haarlem). Volg de bordjes. Je komt in het duinengebied van Schoorle.
Zeer afwisselende route. Duinen, bos, water, akkers.
Aanrader.
Andere aan te raden fietsroutes in de Lagelanden:
Land van Maas en Waal.
Over de dijken.
Zaltbommel, Culemborg, Everdingen, Wijk bij Duurstede, Tiel, Nijmegen.
Ook voor skaters zeer aangenaam.
Ik dacht altijd dat fietsers van het romantische type waren, maar is dat eigenlijk wel zo ?
En dan nu iets met geluid:
http://www.kicken.com/funnyfiles2/www.k ... -fiets.swf