Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst - mis ik nog iets? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Paklijst - mis ik nog iets?

Ik zou wel voor vóór- en achtertassen gaan. Misschien dat alles thuis keurig in twee achtertassen past, maar onderweg is dat altijd anders. Bijvoorbeeld omdat je nat moet oppakken, of omdat je boodschappen moet doen (voor avondeten en ontbijt), die mee moeten naar je wildkampeerplek.
Ik ben van de lichtgewichtafdeling: boodschappen passen altijd nog op de bagagedrager en het thuislaten van voortassen (en drager!) scheelt veel gewicht en luchtweerstand en het is makkelijker manouvreren.
Hoi Frederieke, mis nog set nieuwe remblokjes op je paklijst.
Hangt beetje van je huidige blokjes en rijstijl af, maar dat kan aardig snel slijten.
Kiek schreef:Een fleecelaken zak zegt inderdaad dat je er 15 graden mee wind. Ik kan uit ervaring vertellen dat de praktijk heel anders is. Heb er mee geslapen bij een nacht temperatuur van -3 graden in combinatie met een slaapzak die normaal tot circa 4 graden voldoet. Sliep met kleren aan en met een kruikje (metalen sing-flesje in sok). Heb het nog nooit zo koud gehad als toen.
Ik heb nu een dunne dons inlaat slaapzak. PHD of Cumulus verkopen die onder andere. Zijn heel licht en de combinatie van twee slaapzakken geven mij een goede warme nachtrust.

Kiek
Mmm dat klinkt niet al te best (ben een flinke koukleum). Ik dacht inderdaad aan dit item: https://www.bever.nl/p/sea-to-summit-re ... olour=5806. Heb daarnaast een dons slaapzak die tot ongeveer 8 graden voldoet. Eigenlijk is mijn budget niet toereikend om nog een slaapzak te kopen, dus dacht daarom aan de lakenzak (en eventueel dus thermo aanhouden 's nachts).

Had je wel het idee dat de lakenzak iets hielp? Of scheelde het in jouw beleving echt niets?
Ik heb ook alleen maar dunne slaapzak mee, en een extreme (15 graden) inliner. In mijn beleving is het een groot verschil, dus ik blijf bij die combinatie. Ik heb wel al in de herfst trui snachts aangehouden toen ik tegen vriespunt aanzat.
Een isolatiematje is lomp maar zeer effectief. Ik wikkel er eentje rond te tent op mijn bagagedrager als ik vanaf pakweg oktober op pad ga. Dan houd je snachts opstijgende kou tegen, groot verschil!
Meneer Zwijn schreef:Ik heb ook alleen maar dunne slaapzak mee, en een extreme (15 graden) inliner. In mijn beleving is het een groot verschil, dus ik blijf bij die combinatie. Ik heb wel al in de herfst trui snachts aangehouden toen ik tegen vriespunt aanzat.
Een isolatiematje is lomp maar zeer effectief. Ik wikkel er eentje rond te tent op mijn bagagedrager als ik vanaf pakweg oktober op pad ga. Dan houd je snachts opstijgende kou tegen, groot verschil!
Ok, ook weer waardevolle info. Ik heb zelf dit matje: https://www.bever.nl/p/exped-synmat-hl- ... olour=1244. Denk je dat een isolatiematje extra dan nog verschil maakt?
Hm, jouw matje is al veel meer isolerend dan het mijne. Dus nee, jij gaat er geen extra nodig hebben. Wat ik ook al eens deed, was een goedkoop fleece dekentje meenemen. Ik heb het wel ergens achtergelaten tussen Leuven en Rome wegens warm genoeg.
Misschien overbodige tip: weet hoe je een band plakt en controleer de werking van je fietspomp; dus een wiel demonteren, bandenlichters gebruiken en buitenband terugplaatsen, zijn vaak voor ongeoefende handen een te grote opgave en daar sta je dan (in het geval dat...), vooral achterwiel ivm ketting. Pomp met drukmeter erg handig, zachte banden fietsen niet fijn en slijten en raken eerder lek.
Rickie
Tenzij je donsjas een capuchon heeft zou ik erg aanraden om een simpele (fleece oid) muts mee te nemen. Scheelt een stuk 's avonds bij de tent als de zon onder is.

Ik heb niet zoveel vertrouwen in die lakenzak als het om warmte gaat, maar je hebt genoeg warme kleding mee om dat op te lossen. Zorg dat je warm de slaapzak in gaat (stukje wandelen voordat je op bed gaat bijv), dat scheelt een hoop.

één a twee meter ductape om je fietspomp draaien weegt nauwelijks iets, zit niet in de weg en kan toch verrekte handig zijn.

Goeie reis en veel plezier!
Nog een kleine opmerking tussen alle collectieve wijsheid: er wordt steeds DUCtape genoemd, maar die zou ik vooral niet meenemen, maar probeer GAFFAtape te scoren. Het belangrijkste verschil is dat ductape (meestal zilverachtig van kleur) nauwelijks te verwijderen is als het eenmal plakt, gaffatape (in vele kleuren te krijgen) kan altijd weer makkelijk los zonder lijmresten achter te laten. Echt een enorm verschil! De plakkracht verschilt niet zo veel.
veel plezier!
Het is geen gaffa tape maar gaffer tape (https://en.wikipedia.org/wiki/Gaffer_tape ) en die komt los bij vochtigheid. Duck (of duct) tape is dus beter.
Er is hier al veel verstandigs gezegd. Ik denk dat de kou 's nachts wel eens een issue kan worden. Je matje is denk ik net warm genoeg, maar de slaapzak lijkt me inderdaad aan de frisse kant. Een donsjasje aanhouden en dikke sokken gaat dan helpen, net als een lange thermo onderbroek en een buff op je hoofd. Zelf heb ik altijd een alu reddingsdeken bij me, en die kun je ook nog onder je matras leggen. Verder zou ik overschoenen meenemen zoals deze van Vaude: https://www.vaude.com/en-NL/Products/Ec ... iter-short
Je stevige schoenen mogen waterdicht zijn, maar natte schoenen worden heel snel koud.
Ik zou die laptop thuislaten. Dat is veel gewicht en het ding is hiervoor toch wel kwetsbaar. Onderweg kun je prima met je telefoon uit de voeten. Ik zou echt proberen die voortassen thuis te laten. Met deze matras en deze slaapzak heb je compacte slaapspullen en dus in mijn inschatting genoeg ruimte om onderweg eten te kopen. Dat laatste is overigens niet echt een probleem, behalve misschien in NO Frankrijk. Wij zijn deze zomer van Beaune naar het zuiden gereden (en over het Massif Central) en mij viel op dat er toch best veel kleine supermarkten waren, en echte bakkers. Zelf heb ik altijd een pak pasta bij me en dan zorg ik ervoor dat ik altijd voor minstens een maaltijd reserve heb. Met een beetje pesto en wat parmezaanse kaas is dat een heel bruikbaar noodrantsoen.
Buitenbandplakkers zijn er niet om je buitenband te plakken na een gewone lekke band, maar om een flinke beschadiging te repareren zoals een grote snee door een scherp voorwerp of een kapotte wang van de band. Met nieuwe of tamelijk nieuwe buitenbanden is de kans op problemen gering. Fietsenmakers heb ik echter niet veel gezien.
Succes,
Wim
Wim schreef:Verder zou ik overschoenen meenemen zoals deze van Vaude: https://www.vaude.com/en-NL/Products/Ec ... iter-short
Je stevige schoenen mogen waterdicht zijn, maar natte schoenen worden heel snel koud.
Icm waterdichte schoenen neem ik gamaschen mee. Goed gemonteerd (over regenbroek en schoenen heen) is dit voor mij tot nu toe de enige oplossing gebleken om bij harde regen het water volledig uit de schoenen te houden. Lekker licht en makkelijk mee te nemen ook.

Hans
Die overschoenen van Vaude zijn toch een soort Gamaschen voor de fiets, want open aan de onderkant ivm klikpedalen etc? Mijn regenbroek laat ik er dan overheen vallen zodat er niets naar binnen druppelt. Het voordeel van deze van Vaude is behalve de lage prijs en het lage gewicht dat ze in hiviz kleur zijn met ook nog wat reflectiestrepen en zo.
Buitenbandplakkers altijd meenemen, weegt niets en komt soms goed van pas. Dit voorraad reed ik in Noord-Frankrijk door een niet (nietje zou een understatement zijn) met een flinke snee in mijn buitenband tot gevolg. Met de buitenbandplakker kon ik erger voorkomen. In het verleden heb ik dit ook weleens gerepareerd met een stukje plastic wat ik langs de kant van de weg vond, dit was echter aan de randen zo scherp dat het na enige tijd mijn binnenband lek prikte.
javb2812 schreef:
Wim schreef:Verder zou ik overschoenen meenemen zoals deze van Vaude: https://www.vaude.com/en-NL/Products/Ec ... iter-short
Je stevige schoenen mogen waterdicht zijn, maar natte schoenen worden heel snel koud.
Icm waterdichte schoenen neem ik gamaschen mee. Goed gemonteerd (over regenbroek en schoenen heen) is dit voor mij tot nu toe de enige oplossing gebleken om bij harde regen het water volledig uit de schoenen te houden. Lekker licht en makkelijk mee te nemen ook.

Hans
Vergeet niet dat een groot deel van de koude naar binnenkomt door je klikpedalen, dat is een groot blok staal dat kou graag transporteert. En je waterdichte schoenen zijn dat op 1 plek niet en dat is waar je voet die schoen ingaat, vaak zijn het je sokken die ervoor zorgen dat ze alsnog nat worden aan de binnenkant. Voor als je in de regen veel af moet dalen (en dus remmen) neem een paar huishoudhandschoenen mee, kost en weegt bijna niets en houden je handen droog en dus warmer, wel zo fijn als je moet remmen.
Wees ook bedacht op onderkoeling, want dat moet je ten allen tijde zien te voorkomen, zeker als je nog aan het fietsen bent.
_Peter_ schreef:Vergeet niet dat een groot deel van de koude naar binnenkomt door je klikpedalen, dat is een groot blok staal dat kou graag transporteert. En je waterdichte schoenen zijn dat op 1 plek niet en dat is waar je voet die schoen ingaat, vaak zijn het je sokken die ervoor zorgen dat ze alsnog nat worden aan de binnenkant. Voor als je in de regen veel af moet dalen (en dus remmen) neem een paar huishoudhandschoenen mee, kost en weegt bijna niets en houden je handen droog en dus warmer, wel zo fijn als je moet remmen.
Wees ook bedacht op onderkoeling, want dat moet je ten allen tijde zien te voorkomen, zeker als je nog aan het fietsen bent.
Water dat via de sokken de schoenen inloopt is juist te voorkomen door gamaschen of de overschoenen van Wim. De regenbroek moet dan wel lang genoeg zijn.

Handschoenen inderdaad heel verstandig. Handschoenen met profiel voor grip aan stuur is nog beter.

Onderkoeling voorkomen door de juiste kleding.

Hans
Mijn idee is dat de fleecelakenzak niet veel helpt. Zeker geen 15 graden. Koop bij de action een voorruit bescherming = aluminium met schuimrubberlaagje. Voldoet prima onder je matje en is goedkoop en sterk.
Een dunne slaapzak in combinatie met jouw slaapzak heeft waarschijnlijk meer effect dan de fleecelakenzak.
Neem een verpakking mee waarin je warm water kunt doen als kruik. Bijvoorbeeld een aluminium bidon die goed afsluitbaar is. Een sok erom en je hebt een heerlijk warme kruik voor aan je voeten.
Een fleecedeken helpt idd niet veel. Laatst nog de deken uit de auto erbij gehad. Helpt uiteraard wel een beetje maar slaapzakken zijn niet toevallig niet van fleece gemaakt. Maar zo n dun al u ding helpt ook nauwelijks. In de isolatiewereld zijn er helaas geen wondermiddelen
Een petfles als kruik heeft me wel eens door koude nachten geholpen. Geen kokend water er direct in gieten. Handig is een camping met heet heet water :-)
javb2812 schreef:
_Peter_ schreef:Vergeet niet dat een groot deel van de koude naar binnenkomt door je klikpedalen, dat is een groot blok staal dat kou graag transporteert. En je waterdichte schoenen zijn dat op 1 plek niet en dat is waar je voet die schoen ingaat, vaak zijn het je sokken die ervoor zorgen dat ze alsnog nat worden aan de binnenkant. Voor als je in de regen veel af moet dalen (en dus remmen) neem een paar huishoudhandschoenen mee, kost en weegt bijna niets en houden je handen droog en dus warmer, wel zo fijn als je moet remmen.
Wees ook bedacht op onderkoeling, want dat moet je ten allen tijde zien te voorkomen, zeker als je nog aan het fietsen bent.
Water dat via de sokken de schoenen inloopt is juist te voorkomen door gamaschen of de overschoenen van Wim. De regenbroek moet dan wel lang genoeg zijn.

Handschoenen inderdaad heel verstandig. Handschoenen met profiel voor grip aan stuur is nog beter.

Onderkoeling voorkomen door de juiste kleding.

Hans
Als je een hele dag in de regen aan het fietsen bent is zelfs de best ademende regenkleding niet in staat het vocht wat je zelf produceert af te voeren, ook al heb je nog zulk technisch fietsondergoed aan, op het moment dat je stilstaat begint het afkoelen pas echt, en al de energie die je nog hebt wordt uit je lichaam gezogen voor je er erg in hebt.

Om ervoor te zorgen dat je niet koud je slaapzak instapt is het verstandig voor je gaat slapen even een stukje te wandelen, of in ieder geval wat te bewegen.