Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fietsonderhoud en keuzes na ervaring van langere fietsreis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fietsonderhoud en keuzes na ervaring van langere fietsreis

ondertussen een andere vraag: Hoe vaak dien ik de as van de wielen er uit te halen en schoon te maken? Ik bedoel dan na een bepaald aantal kilometers? jaren, of weer?

Het valt me op dat mijn eigen cassette van HG400 er aardig okay uitziet, enkel hele kleine puntjes op de tanden. De cassette van mijn vriendin, een HG CS-HG80-9, ziet er qua slijtage hetzelfde uit ongeveer maar er zit roest op deze cassette. De HG80 wordt niet meer verkocht zag ik maar was voorheen wel wat duurder dan de HG400 als ik het goed heb gezien. Is dit de XT cassette variant?

Mijn KMC ketting was roestvrij, haar shimano ketting was ook veroest. Beide in principe nieuw. Is dit roesten normaal? En uiteraard heb ik iedere week eenmaal alles schoongemaakt. AANVULLING: met een droge doek.

Ik maak het nu de cassette er af is deze schoon in wasbenzine en daarna een sopje
ondertussen een andere vraag: Hoe vaak dien ik de as van de wielen er uit te halen en schoon te maken? Ik bedoel dan na een bepaald aantal kilometers? jaren, of weer?
Ik ben nog van de oude slag: Aan goedlopende lagers zonder speling moet je niets doen. Als je het leuk vind: ga je gang. Risico is dat je als amateur net de assen niet goed monteert, waardoor slijtage vele malen hoger zal zijn.
Ik maak het nu schoon in wasbenzine en daarna een sopje
Dan gaat het geheid roesten. Wasbenzine haalt alle vet weg, ook tussen de schakels(en juist daar wil je vet). Als je er dan ook nog water overheen gaat kiepen krijg je roest. Niet dat dat erg is, roest beschermd erg goed tegen....roest. :wink:
[/quote]Dan gaat het geheid roesten. Wasbenzine haalt alle vet weg, ook tussen de schakels(en juist daar wil je vet). Als je er dan ook nog water overheen gaat kiepen krijg je roest. Niet dat dat erg is, roest beschermd erg goed tegen....roest. :wink:[/quote]

Dat klinkt niet goed haha. Maar als ik de cassette vervolgens afwas in een sopje dan lijkt me dat okay toch? Heb jij het over de as en de moertjes, kogeltjes, etc? Of moet ik nog met een beschermende spray over de cassette voordat ik deze weer monteer?

Voorheen deed ik alles met een droge doek, maar dan krijg ik het niet goed schoon en het duurt wat langer. Is er een minder agressief maar wel effectief schoonmaakmiddel?
Heb jij het over de as en de moertjes, kogeltjes, etc
Ja, als het lekker loopt, zo laten.
Is er een minder agressief maar wel effectief schoonmaakmiddel?
Ik gebruik Dasty, van de wibra. Inspuiten, even in laten werken en afspoelen. Geen wasbenzine.
Afbeelding
Het verschil tussen de kettingen is waarschijnlijk terug te voeren op de coating. Sommige kmc kettingen zijn vernikkeld of hebben een anti-roest behandeling. Ik vind de kmc kettingen beter dan die van Shimano.

Overigens kan je een ketting best in de wasbenzine leggen. Het is niet milieu vriendelijk maar ik doe het als ik overstap van kettingolie naar een op wax gebaseerd smeermiddel zoals Boeshield T-9 (mijn favoriet op dit moment). Dit is zeer dun en dringt prima door tussen de pinnen en rollers van de ketting.
Ik ben ook van het principe, afblijven zolang het goed loopt.

Renaat
Nou, een auto krijgt toch ook af en toe een onderhoudsbeurt? Als je een naaf hebt met industrielagers dan kan je doorrijden tot ze op zijn en ze vervangen. Maar in het geval van matig afgedichte Shimano naven mag er best periodiek wat nieuw vet in ter voorkoming van roest en vroegtijdig inlopen van de cups.
Sonny schreef:Nou, een auto krijgt toch ook af en toe een onderhoudsbeurt? Als je een naaf hebt met industrielagers dan kan je doorrijden tot ze op zijn en ze vervangen. Maar in het geval van matig afgedichte Shimano naven mag er best periodiek wat nieuw vet in ter voorkoming van roest en vroegtijdig inlopen van de cups.
Tot die industrielagers toch opeens uit elkaar vallen, en dat gebeurd, ook met die van SKF, op een moment dat je het niet verwacht dan wel kan gebruiken. De reserve heb je thuisliggen en waar je bent zijn ze niet te krijgen of moet je een paar dagen wachten. Het is dus zaak die ook op reis mee te nemen en te weten hoe je ze moet vervangen en wat je ervoor nodig hebt om dat te doen.
Het onderhoud en kijken of alles nog goed vast zit en of draait wat je periodiek thuis doet zal je op reis ook moeten doen alleen iets vaker omdat je nu je fiets veel meer gebruikt.
Je hebt helemaal gelijk Peter, het was meer bedoeld om aan te geven dat 'verwaarlozing' van een dergelijke naaf niet tot onherstelbare schade leidt. Maar een cup conus lager is op een bepaald moment niet meer te herstellen. Of zijn de lagerschalen nog vervangbaar? In (oudere?) campagnolo naven wel maar dat zal wel niet altijd zo zijn.
Sonny schreef:Je hebt helemaal gelijk Peter, het was meer bedoeld om aan te geven dat 'verwaarlozing' van een dergelijke naaf niet tot onherstelbare schade leidt. Maar een cup conus lager is op een bepaald moment niet meer te herstellen. Of zijn de lagerschalen nog vervangbaar? In (oudere?) campagnolo naven wel maar dat zal wel niet altijd zo zijn.
Daar heb je inderdaad een punt, het lijkt (of is misschien ook wel zo) dat het vooral de conussen zijn die inslijten en niet de schalen. Daar is vast wel een verklaring voor.
gios schreef: Ik gebruik Dasty, van de wibra. Inspuiten, even in laten werken en afspoelen. Geen wasbenzine.
Dit spul werkt bij mij ook naar tevredenheid. Ook bij vuile/vette handen. Wel opletten bij de spray waar je op spuit.
gios schreef:Niet dat dat erg is, roest beschermd erg goed tegen....roest. :wink:
Met alle respect, maar voor staal is het omgekeerde waar. Iedereen die iets van corrosie weet, weet dat staalcorrosie een zichzelf versterkend effect is.
Leon schreef:
gios schreef:Niet dat dat erg is, roest beschermd erg goed tegen....roest. :wink:
Met alle respect, maar voor staal is het omgekeerde waar. Iedereen die iets van corrosie weet, weet dat staalcorrosie een zichzelf versterkend effect is.
En dan heb je het, met alle respect, over langdurige blootstelling? En dat komt bij een ketting niet voor, want daar gaat een lik vet en een doek overheen.
gios schreef:
Leon schreef:
gios schreef:Niet dat dat erg is, roest beschermd erg goed tegen....roest. :wink:
Met alle respect, maar voor staal is het omgekeerde waar. Iedereen die iets van corrosie weet, weet dat staalcorrosie een zichzelf versterkend effect is.
En dan heb je het, met alle respect, over langdurige blootstelling? En dat komt bij een ketting niet voor, want daar gaat een lik vet en een doek overheen.
Antwoord op de vraag: nee. Ijzeroxiden vormen geen afsluitende laag maar zijn open en maken geen moleculair afsluitende laag. Mede omdat roest een lagere dichtheid heeft en een bladderende structuur vormt dit een spons voor water (met opgeloste zouten) die ervoor zorgt dat het water niet wegvloet maar indroogt waardoor er na indroging ook bij water erg hoge concentraties zout kunnen ontstaan aan het moleculaire oppervlak. Ook zoet water, tenzij gedestilleerd, bevat voldoende zouten om dit proces in gang te zetten en houden.

Je ketting niet (nooit) schoonmaken iets anders dan borstels of doekjes is ook bij mij overiogens een probaat middel gebleken, behalve het al genoemde noodakelijke totaal ontvetten als je waxsmering wilt toepassen.
_Peter_ schreef:
Sonny schreef:Je hebt helemaal gelijk Peter, het was meer bedoeld om aan te geven dat 'verwaarlozing' van een dergelijke naaf niet tot onherstelbare schade leidt. Maar een cup conus lager is op een bepaald moment niet meer te herstellen. Of zijn de lagerschalen nog vervangbaar? In (oudere?) campagnolo naven wel maar dat zal wel niet altijd zo zijn.
Daar heb je inderdaad een punt, het lijkt (of is misschien ook wel zo) dat het vooral de conussen zijn die inslijten en niet de schalen. Daar is vast wel een verklaring voor.
De conussen worden van een zachter materiaal gemaakt, juist om ervoor te zorgen dat een beschadigde naaf nog te herstellen valt.

Overigens heb ik verleden jaar 11 fietsen een totale onderhoudsbeurt gegeven. Van 5 wielen waren de conussen beschadigd. Dat ging van no-name naven tot Deore en Deore LX, van 5 tot +10 jaar oud. Het Deore LX wiel had maar een paar honderd kilometer gereden volgens mij.

De reden van die beschadiging is tweeërlei: bij naven met een slechte afdichting is één zandkorrel voldoende om de lager te blokkeren, maar de hoofdreden vind ik dat de naven van de fabriek af veel te strak zijn afgesteld. Zoals op de website van m-engineering staat, moet je de speling op de naven afstellen met de aangespannen quick release en dat gebeurt volgens mij niet in de fabriek.

Wat het wiel van de TS betreft zou ik dit gewoon repareren, als de slijtage van de velg niet te hard tegenvalt. Bij aankoop van een tweedehandsfiets moet je eigenlijk zowieso de naven reviseren omdat je niet weet of er nog vet in zit, en of de fiets niet maanden heeft buiten gestaan.

Ik probeer van onze fietsen de naven 1 keer per jaar te reviseren, maar je kan het ook in het oog houden door de naven regelmatig te controleren. Als je het wiel laat ronddraaien terwijl je de as vasthoudt voel je direct of de naaf mooi ronddraait. Je moet de wielen hiervoor niet uitbouwen.
Er is een nieuw wiel besteld met een nieuwe Deore LX 36 spaaks naaf.

Ondertussen heb ik ook losse conusmoertjes gevonden en dan lijkt het er op dat ik nog twee prima XT (met stalen as) naven heb liggen.

Weet iemand wat het verschil is tussen deze bladen?:

Shimano Deore FC-M510
Shimano Deore FC-M590

Voor een nieuwe cassette denk ik te gaan voor de Shimano Deore CS-HG400

Lijkt me prima toch? Na mijn idee is het allemaal wat gemiddeld. Ik doe er een KMC 9.93 ketting op en nieuwe Tacx derailleurwieltjes. Dan zijn we er wel weer :D
luchtfietser schreef:Weet iemand wat het verschil is tussen deze bladen?:

Shimano Deore FC-M510
Shimano Deore FC-M590
Hangt af van je crankstel, de 9-speed kettingbladen zijn niet compatibel tussen de verschillende Deore (LX/XT) crankstellen. De gaten zitten wel op dezelfde plaats maar als je de verkeerde hebt past het niet (zonder vijlen...)
FC M581

Maar dit model zie ik nergens bij staan. Bij de kettingbladen zie ik vaak niet meer staan dan alleen dat ze geschikt zijn voor triple 9

alhoewel, als ik het in de zoekmachine van ROSE toets kom ik wel uit op drie bladen. Maar dit is wel een andere prijscategorie.
https://www.rosebikes.nl/search/find/?q=FC-M581

Het is dus zeker dat ik de vorige niet kan gebruiken, maar eventueel na wat vijlwerk wel. DIen ik dan de gaten breder te maken?
De gaten zijn allemaal hetzelfde, het is allemaal 4-arms 104 BCD (bolt circle diameter). Het kan zijn dat de uitsparingen voor het middenste kettingblad langs de achterzijde van de spindel juist niet groot genoeg zijn, waardoor het blad er niet "invalt".

Let wel op dat je appels met appels vergelijkt, je hebt nu 48-36-26 tanden, als je naar 44-32-22 tanden gaat, kan het zijn dat je voorderailleur niet compatibel is. Dit kan je adhv het typenummer van de derailleur nakijken in de documentatie van Shimano.

Als je al die kettingbladen gaat vervangen zou ik toch eens kijken naar een volledig nieuw crankstel, dan is ineens je trapas vervangen.
het wordt steeds meer op deze manier. Zo blijft straks alleen nog het frame over dat origineel is :shock:

Ik zie geen modelnummer op de voorderailleur staan. enig idee waar ik die kan vinden? Ik hoopte wel het kleinste voorblad te vervangen voor 24 tanden maar dat blijkt onmogelijk. Nu begrijp ik ook waarom.

alweer gevonden, met een zaklamp en fiets op de kop. Zal straks is verder kijken. FD-M580