Additionally, paste this code immediately after the opening tag: tentstokken onder de bovenbuis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

tentstokken onder de bovenbuis

Hier een review van de Pole-pouch van Tarptent. Als je handig bent met de naaimachine zou je zoiets ook zelf kunnen maken.

https://www.tarptent.com/store/Pole-Pouch
Beetje een lompe oplossing
Kijk eens naar de Exped tenten. Die hebben veel kortere tentstokdelen. Passen volgens mij zo in een fietstas. Wij willen eigenlijk alleen maar met 4 tassen rijden. geen stuurtas, geen zak achterop. En dan moeten de stokken ook in de tas. Volgens mij gaat dat prima lukken met de Exped stokken.
Kan een korte elastieken snelbinder ook uitkomst bieden? Die heb ik vroeger vaak gebruikt om een camerastatief in foedraal aan m’n fietsstuur te bevestigen (in dit geval lichtgrijze rubber – zie foto uit 1973 in Massachusetts, USA genomen), van het bekende merk Bibia. Met een haak en oog. De tentstokken eraf vallen is uitgesloten. Maar denk erom dat je geen krassen maakt op de bovenbuis!
https://www.bol.com/nl/p/bibia-snelbind ... _role%3Din

Afbeelding
Ik persoonlijk, houd er niet van als er dingen langdurig aan het frame vastgemaakt worden. Door coninue kleine trillingen, beschadigt het de lak uiteindelijk is mijn ervaring, ook met frametassen. Je moet het frame iig goed beschermen met tape oid.wil je het voorkomen.
Tegenwoordig heb je op veel nieuwe toerfietsmodellen een mogeijkheid voor bidonbevestiging, ook onder aan de bovenbuis.
Ik zou daar dan een paar haken passend aan maken van metaalachtig iets of het rondbuigen en voorzien van antistoot materiaal waar dan de tentstokken strak in passen waarna je de haken sluitend maakt op eoa. manier.

Als er geen bidonhouder mogelijkheid onder de bovenbuis gemaakt is, zou ik haken maken, beschermd met binnenband oid. die je aan de onderkant van de bovenbuis dan strak kunt vastschroeven. Daar waar je het vastschroeft kun je dan, tegelijkertijd, weer de haken aan vastmaken die nodig zijn voor de tentstokken.
De oplossing voor op het stuur ziet er handig uit, als je het dusdanig idd. kunt vastmaken dat het 'los' van het stuur zit en het je verder niet hindert.
Misschien is een slangenklem die Marten (M-Gineering) gebruikt om lowriders aan de vork vast te zetten die geen oog hebben hiervoor wel iets....
fud0 schreef:De oplossing voor op het stuur ziet er handig uit, als je het dusdanig idd. kunt vastmaken dat het 'los' van het stuur zit en het je verder niet hindert.
Dat kon alleen op gewone fietsen met een gewoon stuur. Op de foto uit 1973 had ik nog geen stuurtas en ook geen veel kabels voor remmen en shifters voor derailleurs. Tegenwoordig wordt het een ander verhaal....
Mijn tarpstok hangt netjes onder de bovenbuis vastgemaakt met klittenband. En wat lakschade betreft ... ach ja, het is en blijft een trekpaard en geen etalagepop. :lol:

Bijlagen

Mijn pvs-buis was gesneuveld, bij Ali een superlichte carbonbuis besteld, fantastisch!

Bijlagen

Bert wat is dat voor dopje wat je aan de onderkant hebt zitten?
Goede vraag Inge. Hiervoor gebruikte ik een transparante PVC-buis met twee van deze doppen. De PVC-buis is versleten, maar de doppen zijn nog in orde.
Mocht je z'n dop zoeken, zoek dan eens op het Internet naar "omsteekdop".
Bert - dank voor het antwoord - helpt helaas nog niet zoveel :wink: maar geeft niet

Dualagari - dank voord e aanvulling - hier zal ik eens op zoeken. Altijd makkelijk dat soort doppen.
Bert - dank voor het antwoord - helpt helaas nog niet zoveel :wink: maar geeft niet

Dualagari - dank voord e aanvulling - hier zal ik eens op zoeken. Altijd makkelijk dat soort doppen.