Oh ja... "Think about the children".
1. Dit stukje ging hier absoluut niet over. Dingen erbij verzinnen is flauwekul, dit artikel gaat puur en simpel over mensen die achter de stang blijven haken als ze op en af stappen, niet over kinderzitjes.
2. Als je de reactie naar Martin leest komt er iets heel belangrijks boven water; het gaat over senioren. En dat is ook te zien in statistieken:
-- Fietsen onder de 65+ is al jaren stabiel qua ongelukken (het verbeterd zelfs). Zelfs de E-bike heeft dit niet veranderd (FWIW, forenzen op ebikes zijn relatief zelfs iets veiliger dan boodschappen ritjes).
-- Fietsen boven de 65+ levert de laatste jaren veel meer ongelukken op... maar wat wordt nooit vermeld bij dit soort alarmsignalen? Het aantal fietsende ouderen, de leeftijd waarop nog gefietst wordt en het aantal kilometers dat ouderen afleggen zijn sinds de e-bike enorm gestegen (en uiteraard de bevolkingsopbouw en onze verbeterde gezondheid op hoge leeftijd)!
Dat er meer ongelukken zijn met ouderen is logisch... en dat dat te maken heeft met simpele dingen als op en afstappen is ook niet zo gek. Maar dat is inherent aan het ouder worden.
3. Hoe vaak zie je een senior nog op een heren fiets? Hoe groot is dit probleem? De meeste senioren zijn zelf mans genoeg om een fiets te kiezen met de juiste instap. Deze data ontbreekt in dit gillerige stuk.
4. Betreft kinderen... natuurlijk is een beginnend fietsertje niet gebaat bij een hoge stang. Maar ik eet mijn pet op als dit bij twaalf jaar en ouder significant een probleem is. Ik geloof niet dat statistisch betrouwbaar meetbaar zal zijn dat een herenstang tot meer ongelukken bij tieners leid.
Het is gewoonweg uiterst kwalijk dat er instanties zijn die ons aanpraten dat fietsen intrinsiek gevaarlijk is. Leven is gevaarlijk! Ga auto's weghouden van fietsers, s-pedelecs weghouden van gewone fietsers, scooters verbieden... dat zijn dingen die direct impact gaan hebben. Dat oude mensen vallen en dat dat heel naar kan zijn... ja dat is vervelend, maar dat komt ook omdat we nu eindelijk in grote getale zo oud worden en vitaal zijn!
@Captain Fabulous:
Ouderen met een e-bike voelen zich juist veiliger omdat ze nog de snelheid halen waarop ze niet meer slingeren kunnen opbrengen (komt uit onderzoek). Zonder e-bike fietsen ze niet meer. Dat maakt ook de cijfers rond ebikes lastig te interpreteren. Ja, zonder ebikes minder ongelukken, maar het effect van ouderen die niet meer fietsen is qua gezondheidsimpact zeer zeker niet nul. Of moeten we gelukkig zijn dat ze dan maar in de vervuilende toettoet stappen?
Je paniek verhaal irriteert me enorm, allereerst omdat je doet alsof ouderen gek zijn en ten tweede omdat het probleem helemaal niet zo groot is. Ik heb regelmatig een zwalkende oudere meegemaakt, maar het werkelijke aantal ongelukken? Klein genoeg dat ik er werkelijk nog nooit een heb gezien. De statistieken wijzen dat ook uit, de meeste ouderen maken duizenden kilometers zonder ongeluk, laat staan dat ze jouw hysterische "Ze rijden in de sloot" onzin meemaken.
Oh en de kers op de taart?
VVN en Teamalert hebben erg veel moeite om een onderzoek goed te lezen. Wat blijkt, de Zweden hebben helemaal geen onderzoek gedaan naar de gevaren van de stang van de herenfiets.
http://www.nu.nl/binnenland/4881962/vei ... gheid.html
Wat een blammage...