De Rohloff Speedhub heeft 9 naaldlagers en 5 kogellagers. Van de 5 kogellagers zijn de schakellager en de drijfkoplagers afgedicht en voorzien van vet. De 2 overige kogellagers (noem ze de hoofdlagers, waar het wiel op draait) zijn open en worden gesmeerd door de olie die in de naaf zit. In het extern schakelmechanisme zit ook nog een naaldlager en een glijlager. Deze worden gesmeerd door vet.
Rohloff raadt aan om, waneer de Speedhub ondergedompeld is geweest in water, onmiddellijk nadien een oliewissel uit te voeren.
Zelf een Speedhub openhalen zou ik niet aanraden zolang de Speedhub onder garantie/coulance valt.
Zelf dichtingen vervangen (de oliekeerringen die je van buitenaf ziet) heeft weinig zin*. In zeer weinig gevallen ligt de oorzaak van olieverlies bij deze dichtingen. Als deze dichtingen vervangen worden moet in veel gevallen ook de slipring van de asring vervangen worden.
Je kan een en ander bekijken op een exploded view
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... losion.jpg
*Ik mag van Rohloff zelfs geen losse oliekeerringen meer leveren aan fietsenmakers of consumenten. In het verleden mocht dit wel, toen werd er een ander type oliekeerring gebruikt die niet 100% was op lange termijn. Er werd toen een tool-kit en losse keerringen geleverd. Met de nieuwe oliekeerringen stelt dit probleem zich niet meer.