Paar lesson's learned over de fiets, onderdelen en uitrusting:
- De Cross Check heeft een kantelpunt qua gewicht wat je kan dragen. Soms deed ik aan het einde van de dag nog even flink wat boodschappen (blik soep, paar halve liters, litertje melk, snacks, broodjes en 2-3 liter water). Dat ging dan allemaal vrijwel op in de avond/nacht/ochtend, maar door die extra 4-5kg werdt de fiets wel instabiel. Ik gok dat het kantelpunt ergens rond de 15-16kg lag, daaronder stijf als een huis en bij een kilo teveel best wel gammel. Geen moment onveilig gevoeld, ook niet in de afdalingen, maar wel een reden om iedere dag boodschappen te doen en zware dingen zoals de soep, melk en bier op te maken alvorens ik weer verder ging. Uiteindelijk bleken er ook voldoende winkels te zijn onderweg waardoor ik geen 2-3 dagen aan voedsel mee hoefde te zeulen (1 of 2 extra maaltijden was dan wel weer fijn).
- Gewichtsverdeling is belangrijk, zowel voor/achter als links/rechts. Door de frametas (die na deze reis meteen één van mijn favoriete uitrusting dingetjes is) kon ik een beetje spelen door zware dingen uit de achtertassen naar voor te schuiven.
- De Ryde Sputnik wielen van M-gineering i.c.m. 42mm (ca. 39mm gemeten) Schwalbe Marathon Supreme banden waren echt super. Ik hoorde fietsers onderweg steen en been klagen over lekke banden, gebroken spaken en what-not, terwijl ik zelf na een frontale botsing (een puber die met een noodgang onder een viaduct doorkwam op een onoverzichtelijk paadje van 50cm) op de fiets kon blijven zitten en gewoon door kon fietsen (paar blauwe plekken en een miniem slagje in het voorwiel). Mijn racefiets wielen of een carbon voorvork waren 100% aan gort geweest bij wat toch wel een behoorlijke knal was (50km voor het einde van mijn vakantie). Wonder boven wonder heeft alleen mijn voorrem wat schade opgelopen.
- SPD-SL pedalen zijn geen succes op een (lange) reis. Ik ben geen voorstander van SPD schoenen en krijg last van mijn knieën bij dat systeem. Daarom maar voor safe gegaan en zowel mijn racefietsschoenen als gewone schoenen meegenomen. Dit was fijn, met de gewone schoenen heb ik ook veel gewandeld (s'avonds bij de camping, in Edinburgh/Glasgow of een willekeurige kroeg) en op de fiets reed ik met mijn favoriete pedaalsysteem/schoenen. Nadeel: als ik even stopte voor een foto langs de kant van de weg, kon ik de 1/3 van de tijd eerst mijn schoenen weer schoonmaken alvorens ik weer in kon klikken. Dit begon wel te vervelen omdat ik toch wel tig keer per dag even stopte (in Nederland rijdt ik vaak 100km+ zonder te stoppen en is dit een non-issue). Ik heb er geen problemen mee de volgende keer weer een extra paar schoenen mee te nemen, maar moet iets vinden op het vuil bij het in/uitklikken.
- Last-minute heb ik toch maar besloten om de kleinere cranks/kettingbladen te monteren. Ik was bij mijn ouders en had niet het juiste gereedschap het BB te demonteren, maar ben apart nog even langs huis gereden op weg naar de boot om 39/26 kettingbladen te monteren. Thank god, want ik ben heuvels van 23-24% tegengekomen waarbij ik met een 26 voor en 32 achter reed. Op die wijze kon ik overal fietsend bovenkomen, maar dat was met mijn andere 46/36 kettingbladen never nooit gelukt. Nu heb ik het afgelopen jaar behoorlijk wat km's in de benen en ben ik redelijk fit, voor de iets minder fitte fietser gok ik dat 26/32 nog steeds aan de zware kant zal zijn voor de Highlands, Yorkshire Dales en Cairngorms. De hoogtemeters vertellen je weinig over de steilheid daaro, maar ik vond het wel écht prachtig om daar te fietsen. Ik kreeg een smile van oor tot oor als er weer zo'n muur uit het niets opdoekte en heb een zekere liefde voor de steile klimmetjes ontwikkeld.
Uitrusting:
- Mijn #1 gearpiece was de Garmin Edge 810 met OpenFietsMap. In combinatie met een Xiaomi Mi powerbank kon ik prima een dag of 5-7 uit de voeten zonder stroom. Als wielrenner was ik al verknocht aan dit apparaat, maar als navigatiesysteem heeft hij zijn meerwaarde nog eens des te meer bewezen. Via een ander forum heb ik de tip gekregen om
http://cycle.travel/map te gebruiken voor de fietsroutes en hierdoor heb ik met via points de hele route uitgestippeld (en vervolgens opgeknipt in een stuk of 12 routes van elk 150-200km). Hierdoor heb ik zoveel mogelijk over het National Cycling Network gefietst wat een stuk verkeersluwer was dan de autowegen. Op veler aanraden en tips moet ik zeggen dat jullie 100% gelijk hadden.
- Fietskleding; ik had 2 korte setjes mee, arm/beenwarmers en een Gore Windstopper softshell en Agu Secco Pro regenjas. De temperatuur varieerde overdag van zo'n 9 graden (Highlands/Skye) tot zo'n 26 graden (Edinburgh). Dit was wel een paar graden kouder nog dan ik verwachtte, waardoor ik uiteindelijk 3/4e van de tijd met arm/beenwarmers en/of het Gore Jack gereden heb. Hierdoor heb ik het geen moment koud gehad, maar had ik achteraf ook wel een setje kort/kort thuis kunnen laten en liever een lange broek en lang shirt meegenomen. In het uiterste geval had ik 3 lagen aan, een kort ondershirt, de Gore Power 2.0 softshell en het Agu regenjack. Ik had ook nog een lang ondershirt mee, maar die heb ik alleen in de avonden en tent gebruikt.
Ook had ik graag betere handschoenen met lange vingers meegenomen voor de paar momenten in de Highlands dat het 9 graden was, stromende regen en je in de afdaling zat. Mijn windstopper handschoenen met lange vingers waren een maand eerder net stuk gegaan en heb ik weggegooid, waardoor ik een heel matig dun reserve setje mee had genomen die niet bestand waren tegen dit weer.
- Andere gear die zich écht heeft bewezen zijn de Marathon Supreme banden, Sea to Summit Ultralight Insulated mat (wat een genot hoe makkelijk het matje leegloopt en opvouwt), de Cumulus Lite Line 300, Revelate Design Tangle frametas, Gore Power 2.0 softshell en arm/beenwarmers.
Iets mindere gear:
- Zephyros Wild Country 2, ondanks dat het een prima tent is, toch wel een beetje krap en iets waar ik ondanks de regen niet in wou blijven zitten. Ook raakte mijn slaapzak de binnentent waardoor deze continu vochtig bleef (en geen mogelijkheid om te drogen). Waarschijnlijk laat ik de binnentent gewoon thuis als ik naar een warmer land ga en neem ik alleen de fly+footprint mee en koop ik voor landen als Schotland een betere tent.
- Helinox Chair One, een heerlijk fijn stoeltje waar ik ook wel 6-7 dagen plezier van gehad hebt. De rest van de tijd regende het of was er wel een picknick bankje in de buurt. Als je dat echter terugrekent naar de hoeveelheid ruimte die het inneemt, en het feit dat ik er best wel geforceerd gebruik van gemaakt hebt (ik sleep het mee dus zal er op zitten ook), laat ik deze de volgende keer thuis. Er is altijd wel iets in de buurt om op te zitten en anders kan ik die kop koffie of biertje ook wel ff staand drinken.
- De Agu Quorum tassen zijn wel echt afgetest. De rain cover op/af doen werdt wel een heel herhalende en doelloze bezigheid. Of je doet ze steeds om/af voor elke bui, of je laat ze de hele dag zitten maar moet ze steeds om/af doen als je iets wil pakken. Daarnaast werden ze ook vies en bleken ze totaal niet waterdicht te zijn. Last but not least honderden losse draden, losse schroef (zat zo weer vast) en scheuren in die hoesjes waarmee je de boel strak trekt en afsluit. Deze tassen staan met stipt op #1 om vervangen te worden. In een droog land zullen het waarschijnlijk prima tassen zijn, maar voor mijn gevoel was ik er nodeloos veel tijd aan kwijt om er vervolgens natte spullen uit te halen.