Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg maar welke - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hilleberg maar welke

Het probleem van binnentent tegen buitentent weet ik ook niet helemaal te voorkomen, maar vermindert wel door buitentent strakker op te spannen dan binnentent.

Het probleem van ruimte bij nat wer hebben we opgelost door een tarp (van hetzelfde materiaal) aan te schaffen. Zee van ruimte nu (soort voortent) als het slecht weer is.
rockhopper schreef: Er zijn genoeg vrijstaande tenten, alleen bieden ze gewoon minder ruimte voor het gewicht en daarom zijn ze minder interessant voor fietsers / wandelaars. Maar tegenwoordig heeft zelfs Hilleberg koepeltentjes die prima zelfstandig kunnen staan zonder haringen. Bijvoorbeeld de Saivo, de Saitaris of de Tarra. Voor de laatste geld dat de luifel weer wel een harinkje nodig heeft.
Het merendeel, zo niet vrijwel alle, vrijstaande tenten op de markt zijn 1-persoonstenten. Of hele kleine tweepersoonstenten. De tenten die je noemt zijn (erug dure) expeditietenten. Nogal overkill in de Benelux en Duitsland. Sterker, door gebrek aan ventilatie, maar ook het gewicht, waarschijnlijk hoogst oncomfortabel. En dat is wel Grichzly zoekt, een ruime en comfortabele tent.
Stadjer, geodoot-tenten zijn wel zelfstandige staanders, koepels ook.
Geodeet = vaak expeditietent. Zie hierboven. Uitzondering is MSR Hubba, volgens mij is dat een geodeet. Maar wel een kleinere tent, waarbij de binnentent eerst opgezet moet worden.
Nog een nadeel van de wicky is dat door het model altijd eerst de binnentent moet worden opgezet en dan de buitentent er overheen. Bij redelijk droog weer kn je ze samen inpakken en opzetten, maar al te nat inpakken levert bij opzetten een natte binnentent op.
Nee hoor, dat hoeft niet. Binnentent kan gewoon blijven hangen.
Stadjer schreef:
Nog een nadeel van de wicky is dat door het model altijd eerst de binnentent moet worden opgezet en dan de buitentent er overheen. Bij redelijk droog weer kan je ze samen inpakken en opzetten, maar al te nat inpakken levert bij opzetten een natte binnentent op.
Nee hoor, dat hoeft niet. Binnentent kan gewoon blijven hangen.
+1
Polling schreef:Het probleem van binnentent tegen buitentent weet ik ook niet helemaal te voorkomen, maar vermindert wel door buitentent strakker op te spannen dan binnentent.

Het probleem van ruimte bij nat wer hebben we opgelost door een tarp (van hetzelfde materiaal) aan te schaffen. Zee van ruimte nu (soort voortent) als het slecht weer is.
Inderdaad. Heb zelf de tarp van Hilleberg (320 gram) en dat werkt echt prima. Ben ook wel gecharmeerd van de 1-persoons binnentent om er een 1,5 kg tent van te maken wanneer nodig.
Afbeelding
Mijn ervaring is dat de binnentent inderdaad kan blijven hangen, maar als het (hard) regent bij het inpakken, dan merk je bij het opzetten 's avonds dat alles nat is, ook de binnenkant en vloer van de binnentent.
Ik ben altijd te lui om de binnentent er apart uit te halen. Ook bij kletsnat weer rol ik de hele zaak in elkaar op.
Bij het weer opzetten is de binnentent dan inderdaad nat, maar even een doekje erdoor en hij is ook weer heel snel bruikbaar, zelfs bij aanhoudend nat weer, zo is mijn ervaring. (Hilleberg Akto)
Klopt, maar tot nu toe heb ik eigenlijk altijd geluk gehad dat de tent vanzelf weer droogde ondanks veel regen omdat er altijd wel een moment was waarop het weer droog was. (Noorwegen)

Korte vergelijking van de meest interessante Nigor tipi's:
- WickiUp 3 half size room: 1,520 - 1,662 kg
- WickiUp 3 full size room: 1,790 - 1,932 kg
- WickiUp 4 half size room: 2,030 - 2,208 kg
- WickiUp 4 full size room: 2,330 - 2,508 kg
Georg schreef:Ik ben altijd te lui om de binnentent er apart uit te halen. Ook bij kletsnat weer rol ik de hele zaak in elkaar op.
Bij het weer opzetten is de binnentent dan inderdaad nat, maar even een doekje erdoor en hij is ook weer heel snel bruikbaar, zelfs bij aanhoudend nat weer, zo is mijn ervaring. (Hilleberg Akto)
ik laat ook het grondzeil eraan zitten, alleen de stokken en haringen gaan los. Als er nat ingepakt wordt, zet ik en tijdens een eetpauze even op om em te laten drogen en uitwaaien. 4 haringen is dan genoeg. Ik zou nu eerder een Nallo 3 GT kopen dan de 4 GT. De vorm en uitvoering is de laatste jaren wat aangepast waardoor de binnenruimte effecienter gebruikt kan worden. Met name de ingang en ventilatie is verbeterd sinds 2008.

De outlet uitverkoop link zal inderdaad wel alleen in Zweden werken:
Specialerbjudande till dig som söker ett kvalitetstält men gärna vill spara några kronor!

Det händer att vi har tält till försäljning som av olika skäl är prissänkta. Det kan vara tält vi använt till fotografering vid katalogproduktion, eller som stått i vår utställning. Ibland lätt begagnade tält, prototyper, eller modeller som på ett eller annat sätt skiljer sig från våra produktionsmodeller.

Tillgången på dessa produkter varierar hela tiden, och vår "outletlista" uppdateras dagligen. Det du är intresserad av kan redan vara sålt, men vi försöker hela tiden hålla listan aktuell.

Förskottsbetalning. Efter orderläggning får du ett mail med instruktioner. När vi mottagit betalningen skickas ordern.
Stadjer schreef:
rockhopper schreef: Het merendeel, zo niet vrijwel alle, vrijstaande tenten op de markt zijn 1-persoonstenten. Of hele kleine tweepersoonstenten. De tenten die je noemt zijn (erug dure) expeditietenten. Nogal overkill in de Benelux en Duitsland. Sterker, door gebrek aan ventilatie, maar ook het gewicht, waarschijnlijk hoogst oncomfortabel. En dat is wel Grichzly zoekt, een ruime en comfortabele tent.
Ik ga met die vrijstaande tenten dan ook niet in op de directe vraag van Grichzly, dat had ik eerder al gedaan. En wat de definitie 'expeditie-tent' met de discussie te maken heeft ontgaat me een beetje, net zoals het "gebruik binnen Nederland/Belgie". Maar goed omdat de prijs kennelijk belangrijk is:
https://www.bever.nl/c/uitrusting/tente ... oepeltent)
Even een korte filter over het aanbod van Bever (een dure winkel) laat maar liefst 82 koepeltentjes zien varierend van €100 tot €1500 dus keuze zat. Van die 82 is ongeveer de helft voor 3 personen of meer, dus waar je het "vooral voor 1 of 2 personen" vandaan haalt snap ik ook niet goed. En dan heb ik nog niet eens de moeite genomen om bij andere winkels te kijken waar er vast nog veel meer moois te kopen valt.

Ik had al aangegeven dat koepels relatief zwaar zijn voor het volume (inhoud) dat ze leveren, maar ik ben blij dat je dat in ieder geval wel met me eens bent :)

Maar goed als iemand over hilleberg begint ga ik er vanuit dat het budget ruim is, het zijn immers tenten die aan de top van het segment staan. Ik laat de koepel discussie even voor wat het is en wacht af of Grichzly nog vragen heeft en welke tent hij/zij uiteindelijk gaat kiezen.
Dank allen voor de input. Alle tips en alternatieven zijn het waard om te onderzoeken. Mocht ik gaan voor een Hilleberg, dan zal het de Nammatj 3 (zonder GT) gaan worden. Puur om de kwaliteit en stevigheid. Met deze tent val je je denk ik geen buil, ook niet met erg slecht weer. Gewicht wel iets aan de hogere kant, 3,3 kg, voor fietstochten geen probleem. Voor backpacken zou ik dan waarschijnlijk een licht tentje er bij willen nemen.

Toch heeft de Nigor Wickiup mijn interesse ook gewekt, en ga ik kijken of ik die ergens opgesteld zou kunnen bekijken. Idee is dan om een halve binnentent te nemen (zodat ik er zowel alleen als met 2 in kan slapen) en er een mooie binnenruimte over blijft. Een eventuele tarp heb ik al. Gezien het lage gewicht van deze ruime Wickyup kan ik deze zowel solo meenemen als met 2.

Mijn budget is inderdaad aan de ruime kant, echter het hoeft niet over de balk gesmeten te worden. Ik ben bereid iets duurs en kwalitatiefs te kopen, maar alternatieven zoals de Wickyup zijn interessant om te bekijken.
Mocht je em zelf niet gezien hebben... http://www.wereldfietser.nl/www//phpbb/ ... 11&t=29759
Overigens heeft op dit moment Rene Vos ook aanbiedingen met tenten waaronder 3 hillebergen ( 2 nallos en een nammatj). Ik ben zelf nooit in de winkel geweest omdat hij wat ver van me vandaan ligt, maar ik heb er ooit mijn eigen Hilleberg besteld en dat verliep prima.
Kleine update.
Bij Bever Sport Groningen stond welgeteld 1 tent van Eureka. Hoewel ik er wel vaker geweest ben viel me op dat het nu zo ingericht is dat er eigenlijk geen plek meer is voor tenten. Was voorheen anders en kan me herinneren dat er soms wel 8 tenten stonden.
Spacsport Groningen heeft wel meer ruimte. Daar stonden 3 tentjes. Zij willen wel tenten die ze hebben opzetten zonder enige verplichting.
Ik neig meer en meer naar de Nigor wickiup tent. Spacsport zal de uitvoering 3 en 4 persoons over laten komen uit hun shop in Nijmegen en deze gaan opzetten.
Nu nog het prijskaartje. Bij Spacsport kost de 3 persoons met full size binnentent €549,95 euro. Alleen zou ik voor een halve binnentent gaan. Op internet kan ik de 3 persoons met halve tent krijgen voor €285 (buitentent) + €155 (binnentent) = € 440 euro. Daar zal zo'n 14 euro aan bezorgkosten bij komen.

Of ik nog een footprint nodig heb weet ik niet. Ik gebruik nu altijd plastic zonder weekmakers.
Iemand nog een idee of die footprint nu wel of niet handig/nodig is? Ook met het oog dat er een halve binnentent in komt?
Ik kwam net via FB een test tegen van 'op Pad' met betrekking tot 'fietstenten'. Hierin wordt ook jouw keuze genoemd.
http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-fietstenten-2017

Test vind ik persoonlijk wat oppervlakkig en selectief, maar misschien heb je er nog wat aan.

Wat betreft de footprint kan ik je alleen mij eigen mening geven. Ik vind hem erg nuttig. Het beschermt de binnentent en zorgt voor minder vocht/condens in te tent. Ik heb bij mijn msr tent er zelfs nog wat extra flapjes aan genaaid zodat de inloop ook een grondzeiltje heeft.
Wij zijn op dit moment al bijna drie weken onderweg met de idarado 3.

Een compromis tussen prijs gewicht . Tent snel en makkelijk op te zetten. Veel ruimte weinig last van condens en droogt snel.
De keuze wel of geen Footprint is altijd erg persoonlijk.
Nadelen: extra gewicht, extra kosten, er zijn ook self-made budget alternatieven
Voordelen: Je tent blijft iets schoner, je kan ook onder je luifel droog zitten (als in: je zit niet meteen in nat gras)

Persoonlijk vind ik het een fijn extra en neem ik 'm altijd mee, maar ik weet uit ervaring dat ik ook prima zonder kan. Je zult dus zelf mogen afwegen of je er plek/geld/gewicht aan wilt op offeren.
Grootste voordeel van een footprint vind ik dat het grondzeil van je tent langer heel blijft.
jasmon schreef:Wij zijn op dit moment al bijna drie weken onderweg met de idarado 3.

Een compromis tussen prijs gewicht . Tent snel en makkelijk op te zetten. Veel ruimte weinig last van condens en droogt snel.
Mooie tent, maar te zwaar voor mij (boven de 4 kilo). Ik blijf steken bij de wickiup....
rockhopper schreef:De keuze wel of geen Footprint is altijd erg persoonlijk.
Nadelen: extra gewicht, extra kosten, er zijn ook self-made budget alternatieven
Voordelen: Je tent blijft iets schoner, je kan ook onder je luifel droog zitten (als in: je zit niet meteen in nat gras)

Persoonlijk vind ik het een fijn extra en neem ik 'm altijd mee, maar ik weet uit ervaring dat ik ook prima zonder kan. Je zult dus zelf mogen afwegen of je er plek/geld/gewicht aan wilt op offeren.
Yep, extra kosten is éénmalig. self-made is optie, maar ben niet zo handig.
Zie ik slechts 1 nadeeltje, het gewicht. 650 gram is te doen voor behoud tent, droog zitten en schoner en minder condens.
Dat is toch niet zo moeilijk? Gewoon een stukje bouwmarktfolie van 2x3 op maat knippen is alles. Weegt minder dan de helft en heb je voor een paar euro.
Je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Ter bescherming tent alleen is een worteldoek prima, laat water door maar beschermt prima en weegt het minst.
Bouwmarktplastic is wat zwaarder en robuuster en lekker goedkoop, maar je kan ook naar vliegerstof kijken in de categorie licht en sterk en waterdicht. Ik geloof dat het onder de merknaam tyvec verkocht wordt.
Er lopen hier op het forum trouwens wel meer topics waarin self made besproken wordt.
Met hier een schaamteloze gekopieerde link naar een shop die materiaal verkoopt.
https://www.extremtextil.de/