Met het doel op 'onderweg lekker probleemloos doorfietsen' maak ik de laatste tijd met enige regelmatig vooraf routes in Nederland door Google Maps op mijn computer, met enige tevredenheid. Ik heb voorkeur voor 60km B-wegen, en routes waar ik over kan doorfietsen. Dat lukt hiermee best goed. Ik ontdek hiermee ook steeds meer voor mij voorheen onbekende goede routes.
Ik zet Google Maps op 'lopen'(de stand 'fietsen' werkt vrij slecht gek genoeg) en dan met mijn kennis van Nederland, en eventueel informatie van streetview (helaas niet beschikbaar in Duitsland) verschuif ik de route over goede wegen. Meestal moet je heel wat schuiven om te voorkomen dat ie stukjes afsnijdt over onbegaanbare wegen. Uiteindelijk komen er wel goede aangesloten stukken uit. Na een kwatiertje prutsen, als ik denk dat het goed genoeg is maak ik vervolgens met
https://mapstogpx.com/ een GPX file van de route, sla die samen met de google maps URL op mijn PC (zodat ik die later nog kan aanpassen) en stuur de GPX file naar mijn Garmin of smartphone met OSMAnd.
Soms heb je een stuk pech en stuurt ie je over een voetgangersgebied in een stad die je over het hoofd heb gezien of over een onbegaanbare zandweg, of wil dat je een trap oploopt. Vaak is ter plekke even het juiste alternatief bekijken prima te doen. Dit soort dingen houd je altijd.
Voorbeelden van routes die ik onlangs gereden heb:
Wageningen-Almere. Goede route, alleen na de brug bij Nijkerk doet de route raar en moet je zelf even opletten.
Houten-Emmerich, variant ten noorden van de Rijn
Houten-Meppen, erg mooie route. Stuurde me alleen door voetgangersgebied Apeldoorn en trapje op bij Twello.(
GPX file)
Harskamp-Boekelo, mooi over de Veluwe.(
GPX file)
Alternatieven die ik ook geprobeerd heb maar geen succes vond:
- Fietsersbond routeplanner. Werkt slecht op grote afstanden. Verzint rare onhandige omwegen of stuurt je over langzame en onhandige wegen. Bv de route van Wageningen naar Almere stuurt je over schelpenpaden met hekjes door het bos ipv langs logische doorgaande wegen via Ede/Lunteren. Dit ondanks aangeven dat ik een snelle racefiets route wil. Je kan de route helaas ook niet aanpassen/verslepen.
- Naviki. Heeft steeds de neiging je van logische route af te sturen.
Zie voorbeeld
Route plannen on-the-fly heb ik altijd vrij hopeloos gevonden. Je wil tussenpunten kunnen aangeven om wegen waarvan je weet dat ze slecht zijn te vermijden, en dat werkt op mobiele apparaten erg slecht. De Google Maps applicatie op mijn telefoon verbruikt ook teveel batterij om het nuttig te maken, en is afhankelijk van data dat bv in Duitsland nogal eens een probleem is. OSMAnd verzint vaak onhandige/onlogische routes. Zelfde geldt voor mijn Garmin. Maar ik heb nog genoeg te ontdekken van dingen die misschien wel goed werken.