door
anita » zo 25 dec, 2005 19:48
Ook ik als vrouw heb last van die stinkende t-shirts (alle kleuren: wit, zwart, blauw. Synthetisch, maar ook katoen!)
Heet wassen helpt niet, wat wel helpt om geen spray-deodorant maar een creme-deodorant te gebruiken.
Verder heb ik net tips gelezen over soda:
Voor recente vlekken en geurtjes kan je natriumbicarbonaat gebruiken (baking soda):
- ofwel maak je een pasta van water en baking soda. Daarmee smeer je de transpiratievlek in (meestal onder de oksel), een uur of langer laten inwerken en daarna wassen zoals gewoonlijk
- ofwel voeg je een kopje baking soda toe aan het wasmiddelenbakje van de wasmachine. Eventueel de machine halverwege even stopzetten om te laten inweken.
Voor oudere vlekken gebruik je azijn:
Los de azijn op in zo warm mogelijk water, afhankelijk van de wasvoorschriften op het etiket. De verhouding azijn tov water is 1 op 4. Laat inweken, liefst een hele nacht. Daarna wassen zoals gewoonlijk en indien mogelijk aan de lucht laten drogen. Indien het hardnekkige vlekken en/of geurtjes zijn kan het zijn dat je dit nog eens moet herhalen.
oftewel ordinair maagzout/zuiveringszout, baking soda in het Engels. In Amerika en Engeland is het wijd verspreid en gemakkelijk te vinden. Bij ons moet je iets meer moeite doen, maar sommige supermarkten hebben het wel. Het is te vinden bij de bakproducten, in een strooibus van het merk Cérebos.
Natriumbicarbonaat is een licht alkalisch mineraal (pH 8.1, 7 is neutraal) en werkt daarom heel goed als ontgeurder voor zure geuren, zowel in water als uit de lucht.
Enkele voorbeelden van gebruik in het huis zijn:
het neutraliseren van geuren zoals urine, braaksel en rot fruit uit tapijten en zetels: op de te behandelen plaats strooien, laten inwerken, en opzuigen.
ontgeurder voor de koelkast: gewoon een open potje met baking soda in de koelkast plaatsen. Het zal ongewenste geurtjes wegnemen gedurende 1 à 2 maanden.
het elimineert recente zweetgeuren en de geur van chemicaliën in nieuw textiel tijdens het wassen. Voeg tot een kopje baking soda toe aan het wasmiddelenbakje en was zoals gewoonlijk. (opgelet: geen azijn toevoegen – zie punt 5)
Het is een excellent zacht, niet-krassend schuurmiddel voor de keuken en de badkamer. Gewoon een beetje op een vochtige spons of doekje strooien en vegen maar. Ik gebruik het zo o.m. altijd voor de glazen legplanken in de koelkast. Maar je kan het ook gebruiken op werkbladen, tegels, bad, wastafel, oven, roestvrij staal... Het werkt goed en zonder krassen ! Wel altijd even naspoelen met water !
Toiletreiniger in combinatie met azijn. Geen bruistabletten voor het toilet meer nodig. Giet azijn in het toilet en voeg wat natriumbicarbonaat toe. Door de chemische reactie tussen de twee, begint het te bruisen en te broebelen. Laten inwerken, even met de borstel erdoor en klaar.
Dezelfde combinatie kan je ook gebruiken om de afvoer in de keuken en de badkamer te onderhouden. Het gebroebel houdt de leiding schoon en je hebt geen nood meer aan vieze chemische ontstoppers. Gewoon zuiveringszout in de afvoer gieten gevolgd door azijn, even laten bubbelen, daarna naspoelen met heet water. Als de leiding echt verstopt zijn, heb je zwaardere middelen nodig, maar dat komt later.
Ik denk dat ik dit maar eens ga proberen. Ik hoop dat dit een oplossing is!