Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Probleem met Tubus Swing, wie kan me helpen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Probleem met Tubus Swing, wie kan me helpen?

Wim, Tussen twee haakjes, de Thorn EXXP wordt wel geadverteerd met een optionele geveerde voorvork, maar dan nog steed zonder voor bagage drager. Thorn EXXP MTB ;-)

Vraag het nog maar eens na als je wilt. En als je anders verteld wordt laat het me dan alsjeblieft weten want dan ga ik mijn ?100.- terug vragen.

Groet,

Stijn

Honderd pond bijbetalen voor een de volgende dag bezorgd nieuw frame vind ik toch wel een chique oplossing. Als ik het zo hoor blijf ik erbij dat de combinatie van een slappere vork en deze drager toch de echte oorzaak is. Natuurlijk zou je een frame zo stijf kunnen maken dat het nooit buigt, maar wil je dat ook? Ik heb liever een frame dat nog een beetje meegeeft (gelukkig doet de Santos 2,6 van mijn vrouw dat ook). Wel moeten de dragers dan echt stijf zijn, anders moet het frame iets gaan doen waar het niet helemaal voor is.

Hetzelfde geldt voor de lengte van de liggende achtervorken. Elders op dit forum klaagde iemand een paar dagen geleden dat hij met een Tubus Cargo steeds tegen zijn tassen schopte. Dat is inderdaad het gevolg van kortere achtervorken.

Als het met je nieuwe frame nog niet goed gaat kun je ook nog een OMM drager monteren. Niet afgeveerd, maar wel steviger denk ik. Als je op de Thorn site kijkt zie je dat dat de drager is die ze zelf op de geveerde Catalyst lijken te gebruiken.
Veel fietsplezier,
Wim

Hoi Wim. Ik ben het met je eens dat de vork en Tubus swing de oorzaak zijn, maar ik wil toch niet zonder. Omdat het een stuk beter rijd met vering als je onverharde wegen kiest.

Hiel ruimte door te korte achtervorken kun je op andere manieren oplossen. Tubus maakt nu de Logo, alhoewel die enige kinderziektes gehad heeft, die de tassen verder naar achteren hangs Tubus heeft ook een adapter waarmee je de uitval ogen voor de bagage drager, naar achteren verlegt, om maar een paar opties te noemen. Ik zelf prefereen eerder een stijver frame met vering dan en slap frame zonder, maar dat is persoonlijk. Het weg gedrag is een stuk beter met een stijf frame, maar het heeft ook nadelen.

De OMM drager op de catalyst was er waarschijnlijk niet op aanraden van SjS opgezet. De plaatjes waren waarschijnlijk toch te mooi om niet te gebruiken. Andy Blance is zelf net terug van een tocht in Patagonie, vertelde hij mij, wel met geveerde voorvorken maar met alle bagaga achter op, 40kg met de wijn er bij.

Success met je beslissing, als je de fiets helemaal door SjS of Santos laat opbouwen dan zul je niet voor verrassing, zoals die van mij komen te staan, welke keuze je ook maakt.

Groet,

Stijn

Hoi Stijn,
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat uitpakken. Als ik jou was zou ik toch ook nog naar de zijdelingse speling kijken waarover je het hebt bij de vork en de drager. Dat moet toch niet. Mijn eigen ervaring is dat slappe dragers, slappe wielen, buigende stuurpennen, balhoofdlagers met speling, loszittende tassen etc een goed en voldoende stijf frame wel degelijk in de problemen kunnen brengen. Op een langere tocht kan het zelfs tot echte schade leiden. Het probleem is dat kleine bewegingen gewoon heel erg versterkt worden, en als de frequentie verkeerd is gaat het echt goed fout in een snelle afdaling.
Wim

Ik zal nog eens goed naar de zijdlingse speling kijken. Maar afgaande op Marco's ervaring, met de zelfde combinatie die ik heb, Magura Vidar met Tubus swing toch redelijk goed werken. Er zit altijd iets speling in een geveerde voorvork, daar ontkom je niet aan. Ik houdt er toch niet van om heel erg hard af te dalen, ik zal je opmerking in mijn achterhoofd houden.

Groeten,

Stijn

Mmm, het verhaal is nog niet ten einde.

Ik dacht voor de volledigheid plaats ik nog een update.

Ik heb dus een nieuw frame gekocht en opgebouwd. Maar dat heeft niet het probleem mogen verhelpen. Ik moet toegeven dat ik wel even binnens monds stond the vloeken om 12 uur s'nachts

Affijn, ik heb nu de banden erg hard opgepomp, weinig gewicht in the voortassen, 4kg total, the tassen extra vast gesnoerd, de preload op de vork to het maximum. Ik kan er mee fietsen, maar het weg gedrag is nog steeds abominabel.

Ik ben aan het proberen om de Tubus Swing retour te zenden aan de winkel waar ik hem gekocht heb. Ik ga dan waarschijnlijk een Faiv proberen. De maker van de Faiv heeft me beloofd de drager terug te nemen als die het probleem niet op lost, dat vindt ik wel netjes.

Groet,

Stijn

Balen Stijn,

Voor de volledigheid ben ik nu wel heel benieuwd naar de naloop van de fiets.
Zou je aankunnen geven wat bij jouw de naloop PN is ?
Afbeelding

En het zou helemaal mooi zijn als je een close up kunt maken van de meting waarbij de loodlijn op de grond en balhoofdbuis lijn op de grond gemarkeerd is.

Spoort de fiets goed? kun je ook met de handen los van het stuur rijden ?

Willem Jongman schreef:Mijn eigen ervaring is dat slappe dragers, slappe wielen, buigende stuurpennen, balhoofdlagers met speling, loszittende tassen etc een goed en voldoende stijf frame wel degelijk in de problemen kunnen brengen.
Hoi,
Ik kan daar aan toevoegen dat een niet heel stijf frame ook in de problemen kan worden gebracht door stijve dragers etc. Met name de Tubus Cargo is extreem stijf geconstrueerd (door de driehoeksconstructie van de achterste poten), en is daardoor als het ware een verlenging van het frame.
Groetjes,
Leon

Hoi,

Ik heb even niks bij de hand om de naloop exact op te meten, op het oog ligt hij bij mij rond de 8 cm. Maar dat is zonder gewicht op de fiets, wat betekend dat de naloop dus minder wordt als ik er op rijd.

Mijn bagage drager is inderdaad een Cargo. Maar ik begrijp niet waarom een te stijve bagage drager minder goed zou kunnen zijn.

Ik heb ondertussen de Tubus Swing retour gezonden. Ulrich de maker van de Faiv heeft mij toegezegt dat ik zijn drager op een "no cure no pay" bases zal kopen, dus hij is er vrijwel van overtuigt dat die het probleem zal oplossen. We zullen zien.

Groet,

Stijn

En Stijn,


Bod de Faiv de gehoopte oplossing?
Ik overweeg ook de aankoop van een Raven Tour vandaar de interesse.


Mvg,
Dirk

Hoi Dirk,

Mijn uiteindelijk bevinding is dat, er nog niet uit ben, om eerlijk te zijn. Het stuur gedrag van mijn fiets is nog steeds niet goed. Het Thorn Raven frame is niet, als je wellicht zou denken, van dikwandige buizen gemaakt. Het is me later nog eens door de ontwerper toevertrouwd dat het frame eigelijk niet onworpen was voor een geveerde vork, en Thorn geeft geen garantie op het frame als het wordt opgebouwd met geveerde voorvork met bagage drager. Als je toch een geveerde voorvork wilt, dan raden zij een Bob trailer aan. Geveerde vork met bagage drager wordt door Thorn afgeraden.

Ik vermoet dat een aluminium frame, zoals die door Santos gemaakt worden, beter werkt met een geveerde voorvork en drager, anders kan ik Marco's bijdrage van eerder in deze mailing niet verklaren.


Mijn ervaring met de combinatie Thorn Raven met Magura Vidar vork en Tubus Swing, was zeer instabiel, wat nog eens versterkt werdt door het hoge zwaarte punt van de Swing. Tubus heeft me naderhand nog verteld dat de Magura Vidar op hun "Rode lijst" staat, als een vork waar de Tubus Swing niet op past. Ik heb uiteindelijk mijn geld terug gekregen bij de winkel waar ik hem kocht hier in Engeland. (Ik begrijp niet hoe Swing op de Vidar bij Marco wel past)

De combinatie Raven, Vidar, Faiv, is ook instabiel. Maar vanwegen het feit dat het zwaarte punt met de Faiv lager is, heb ik er net genoeg vertrouwen in om er mee te gaan fietsen. Ik heb eerlijk gezegt geen tijd meer om nog iets drastisch te gaan veranderen. Daarbij heeft de Faiv het nadeel dat er nog al wat mechanische wrijving optreed, op de geleidings stangetjes van de drager en dit is ook een verslijtend onderdeel wat als reserve mee moet worden genomen. En de Faiv is kwetsbaarder en duur.

Dus na mijn mening, zijn de twee boven genoemde combinaties af te raden.

Mogelijkheden die ik nog niet geprobeerd heb. De bagage dragers van Old Man, ik krijg steeds meer het idee dat dit nog wel eens niet zo'n slechte oplossing zou kunnen zijn, maar deze is van aluminium gemaakt dus onderweg moeilijk te repareren. Dan is er nog de Carradice Limpet Front Pannier System, dit zou kunnen werken.

Als je toch met geveerde voorvork wilt fietsen dan blijft er nog over, de combinatie stuur tas achter tassen of een stuurtas met BoB trailer.

Hieronder een fotoo van de laatste stand van zaken. Ik heb de remmen verwisseled voor Avid 7's en het frame is ook, zoals eerder vernoemt, omgewisseld.



Afbeelding

stijn de klerk schreef:Maar ik begrijp niet waarom een te stijve bagage drager minder goed zou kunnen zijn.
Aan de hand van een voorbeeld:
Neem een stalen lineaal. Als je de ene helft plat op de tafel vasthoudt kun de door het overstekende deel een zwieper te geven een grappig geluid maken; wie heeft dit nooit gedaan? :D
We monteren vervolgens een stijf extra staafje op het uiteinde van de lineaal met op het einde daarvan een gewichtje. Nog steeds kun je een leuk trileffect opwekken, zij het met een lagere frequentie.
We halen nu het staafje met het gewicht eraf en monteren in plaats daarvan een slap staafje met weer hetzelfde gewicht. We zullen zien dat het trileffect nu op zijn minst anders en waarschijnlijk minder is.
Dat kan dus ook met een stijve, respectievelijk slappe drager gebeuren.
Groeten,
Leon

Wat je dus eigenlijk zegt is dat een slappe drager met bagage de flex van het, slappe, frame dempt. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Maar het uitgangspunt lijkt me dan überhaupt verkeerd, feitelijk rij je dan op een soort slappe spaghettisliert rond... :shock:

Als ik de foto van je fiets zo bekijkt dan komt de voorkant waanzinnig ver omhoog. De hele geometrie van de fiets lijkt me overhoop gehaald door de verende voorvork. Een frame dat ontworpen is voor een verende voorvork heeft een bovenbuis die steiler naar boven loopt en een langere voorvork, ook als ongeveerd model.

Helemaal mee eens Ivo.

Probeer juist eens met de preload van de vidar op minimum, zodat als jij op de fiets zit er een 'sag' van zo'n 2 cm ontstaat. Of probeer mbv een kortere (stuggere) veer gewoon de veerweg te verkleinen naar 60mm.

Ik heb (zoals al eerder vermeld) echt het idee dat de fiets een te grote naloop heeft, al zorgt dat theoretisch voor een grotere stabiliteit.

Toevallig viel vandaag een exemplaar van het Britse feitsblad Arrivée in de bus met daarin wat foto's van de Thorn (in een advertentie van Thorn). Jouw fiets met klassieke voorvork komt daarin een stuk minder sloping voor. Zo te zien heb je de fiets aan de voorkant echt meerdere centimeters omhooggebracht. Dan zal ieder frame zich slecht gaan gedragen.