Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Luxe positie: Santos 3+ of Idworx AR TI - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Luxe positie: Santos 3+ of Idworx AR TI

Kalm aan, Benfietsen, en welkom op het forum van de Wereldfietsen waar iets niet gauw goed is als het niet van staal is, en bij wijze van spreke al wordt afgeschoten als er Santos of Idworx op staat :wink:

De liefhebbers van Santos en Idworx voelen zich dan weer niet zo geroepen te reageren, die hebben het mogelijk te druk met fietsen of zien het als een verloren zaak om tegen bovenstaande te ageren.

Mijn mening? Op mij komt Santos iets meer over als down-to-earth dan Idworx. En: mijn Santos heeft me nog nooit in de steek gelaten, al is dat een compleet mechanisch geval met derailleur en V-brakes. Ook geloof ik niet zo in de meerwaarde van Ti boven aluminium, zeker niet als er zulke ballonbanden onder worden gemonteerd. Zo denk ik overigens ook dat het gros van de fietsers met een aluminiummodel op stap gaat en probleemloos terugkeert. Ze denken er niet eens bij na, en dat is in 9 van de 10 gevallen ook niet nodig.

Doe die 3+ maar, anders eens advies vragen aan Edwin* die er volgens mij ook één heeft.
Travelmaster schreef:Kalm aan, Benfietsen, en welkom op het forum van de Wereldfietsen waar iets niet gauw goed is als het niet van staal is, en bij wijze van spreke al wordt afgeschoten als er Santos of Idworx op staat :wink:

De liefhebbers van Santos en Idworx voelen zich dan weer niet zo geroepen te reageren, die hebben het mogelijk te druk met fietsen of zien het als een verloren zaak om tegen bovenstaande te ageren.

Mijn mening? Op mij komt Santos iets meer over als down-to-earth dan Idworx. En: mijn Santos heeft me nog nooit in de steek gelaten, al is dat een compleet mechanisch geval met derailleur en V-brakes. Ook geloof ik niet zo in de meerwaarde van Ti boven aluminium, zeker niet als er zulke ballonbanden onder worden gemonteerd. Zo denk ik overigens ook dat het gros van de fietsers met een aluminiummodel op stap gaat en probleemloos terugkeert. Ze denken er niet eens bij na, en dat is in 9 van de 10 gevallen ook niet nodig.

Doe die 3+ maar, anders eens advies vragen aan Edwin* die er volgens mij ook één heeft.
Haha, tja ik liet me even meeslepen :lol: . Ik merk inderdaad een grote voorkeur naar staal. ik had het al een andere keer lezen op een ander topic maar ik wist niet dat het zo erg was. ik heb zelfs een PB gehad omdat een santos liefhebber niet meer durft te reageren..... van de zotte natuurlijk :!: :!:

Bedankt voor je mening, ik ben er een beetje hetzelfde over gaan denken. een lichte voorkeur van Santos boven Idworx. ik zal eens kijken wat Edwin te zeggen heeft. Bedankt voor je nuttige post.
Zoals Daniel Moynihan het ooit formuleerde: 'you are entitled to your own opinions, but you are not entitled to your own facts.'
@Benfietsen:

Ach, ik heb al vaak genoeg PB-tjes gehad van verbolgen forumleden die me richting het mainstreamdenken alhier willen duwen (ja echt, heel maf). Gewoon nuchter onder blijven, als je hier vaker komt merk je wel dat er veel kennis zit, maar dat er enige "bias" naar bepaalde voorkeuren ontstaat. Daar hoef je een mening, voorkeur of voorliefde niet meteen om bij te stellen.

Welke van de twee je ook kiest: het zal nooit een grote miskoop worden, eerder het tegenovergestelde. Succes!

@Wim: Mooi verwoord door Danny. Feit is dat Benfietsen een keuze uit twee fietsen wil maken. Staal als materiaal zit daar niet bij :wink:
Ook maar eens een keuze maken uit het gamma van de eerder genoemde merken. Doe mij maar een oPinion BLT met Hope remmerij. En dan een 27.5+ offroad wielset, en een 29er wielset met wegbanden en stekkerloze Son dynamo. Helaas alleen maar op de fietsbeurs mee gereden....

Wel vind ik die dubbele velgrem bevestiging bij de 3+ erg leuk, maar idworx zou meer ruimte laten voor nog bredere banden.

Overigens is een idworx vaak al praktisch full-options terwijl het bij Santos nog wel mogelijk is om op bepaalde onderdelen wat minder premium te kiezen. Qua prijzen in gelijke configuratie ontlopen ze elkaar weinig.
Benfietsen schreef: Een andere reden om voor alu te gaan is dat ik het ontwerp van dikke buizen simpelweg mooier vindt.
Kijk, dat verklaart. En waarom alleen Rohloff en geen Pinion? Is dat ook een kwestie van mooier?
[quote="Travelmaster"]@Benfietsen:
@Wim: Mooi verwoord door Danny. Feit is dat Benfietsen een keuze uit twee fietsen wil maken. Staal als materiaal zit daar niet bij :wink:[/quote]
Die voorkeur mag hij hebben. Maar het is geen feit dat je met een stalen frame meer risico loopt.
Dat ben ik met je eens. Je loopt er ook niet mínder risico mee, alles kan kapot. Maar mag ik, als niet-TS, een voorstel doen? Laten we het hebben over de twee voorkeursfietsen. De eigenschappen van staal zijn denk ik voldoende belicht.
Travelmaster schreef:Ach, ik heb al vaak genoeg PB-tjes gehad van verbolgen forumleden die me richting het mainstreamdenken alhier willen duwen (ja echt, heel maf). Gewoon nuchter onder blijven, als je hier vaker komt merk je wel dat er veel kennis zit, maar dat er enige "bias" naar bepaalde voorkeuren ontstaat.
Er zijn hier op het forum denk ik best wel mensen met afwijkingen in elke gewenste richting. :wink:
Mijn afwijking in de zin van frames is inmiddels dat ik proefondervindelijk (n = ±10) vermoed dat elk frame stuk gaat en dat het daarom geen gek idee is om het budget te verdelen over de tijd en zo af en toe van een geheel nieuwe fiets te genieten die je bovendien niet heel lang van tevoren hoeft te bestellen en waar geen speciale verzekering voor nodig is.
Het milieubezwaar van het recyclen van die 15 kilo metaal ben je gauw vergeten als je eens je oude auto inlevert, je huis verbouwt of het huis van iemand die zelden iets weggooit moet leegruimen, laat staan dat je ziet hoeveel er afgevoerd wordt bij grote projecten van bedrijven en wegenbouwers.
Benfietsen schreef:
Peter_K schreef:Dus ik vind dat als je een fiets wil die een leven lang meegaat, dat je dan bij staal uitkomt.
Hier ben ik het totaal niet mee eens, en dat blijkt ook maar weer uit mijn ervaring. netzoals jij slechte ervaringen heb met Alu, dit kan ook gewoon een kwestie van pech zijn. Ik lees overigens net pas dat "built for life" het motto is van Santos (wist ik niet) maar daar ben ik ook echt naar op zoek en ik ben er van overtuigd dat Santos dit ook te bieden heeft. Dat jij hier niet in gelooft is jou goed recht. Maar naar mijn mening koop je niet een fiets van een aanzienlijk bedrag zodat je het als consumtie item te zien.
Ik wil er nog op wijzen dat alles kapot kan gaan (Murphy's law). Ik ken wel wat mensen die intensief fietsen, en sommigen daarvan hebben een Santos, en van sommigen daarvan weer is het frame gebroken... (overigens keurig onder garantie vervangen).

Hoe lang een frame meegaat is voor een groot deel afhankelijk van wat ermee ondernomen wordt.

"Built for Life" betekent overigens geen levenslange garantie (zoek eens op hun site naar het woord garantie).
Wim schreef:Om dezelfde reden is een riemaandrijving eigenlijk ook niet makkelijk met staal of titanium te doen. Voor een riem moet de achterkant gewoon snoei stijf zijn, en dat gaat makkelijker met alu.
Peter_K schreef:Een titanium frame heeft zeer veel flex, maar wordt vrijwel altijd gemaakt om licht te zijn. Daarom is een riem eigenlijk niet mogelijk bij een titanium frame, en zeer zware belastingen zijn ook al een probleem.
Friso* schreef:Of een Salsa Fargo Ti als frame bestellen en naar wens (laten) afmonteren. Jones ook wellicht een optie.
Er zijn ook kant en klare vakantiefietsen met een titaniumframe en een riem, zoals de Pioneer van Van Nicholas en sinds kort de Vamos van Pilot. De laatste heeft ook een titanium voorvork. Deze fietsen wegen rond de 15 kilo en kunnen tegen een stootje, maar zijn niet goedkoop.
En Avagon laat zien dat ook stalen fietsen met beltdrive uitgerust kunnen worden.

Overigens lijkt de riem voorlopig nog niet te zijn uitontwikkeld (zie dit topic. Gates vervangt de (volgens Santos) tot nu toe meeste duurzame versie (CDC) door een ander model (CDX) dat minder snel lijkt te ontsporen (en daardoor wellicht ook bruikbaar op wat minder stijve frames?). Ook Continental komt met een eigen model, dat niet compatible is met Gates.

Het voordeel van een ketting vind ik dat je regelmatig wordt gedwongen tot enig onderhoud. Wanneer ik nederig gebukt naast mijn fiets bezig ben met poetslappen en kettingolie, zie ik gelijk of er lakbeschadigingen, butsen, roestplekjes of haarscheurtjes zijn. Op de vier frames die ik tot nu toe heb bereden (met resp. 50.000 (Gazelle Tour de France), 40.000 (Creafiets), 38.000 (Santos Travelmaster*) en 5000 km (M-gineering) op de teller), heb ik overigens nooit iets onherstelbaars ontdekt.
Minder tevreden was ik over de ligfietsen, waarop Corrie en ik ook enkele tienduizenden kms hebben afgelegd. Later heb ik begrepen dat andere ligfietsfabrikanten een betere reputatie hebben.

* Geheimtip: Santos levert deze mooie (persoonlijke smaak, maar op dit forum echt niet verplicht :wink: ) slanke stalen frames niet meer, maar die van Poppink komen uit dezelfde fabriek, rijden net zo goed en kosten met Rohloffnaaf nu maar 200 euro meer dan mijn Travelmaster met derailleur in 2008 heeft gekost.
Wij kiezen bij een volgende fiets niet meer voor Santos omdat het frame te zwaar is. Maar vooral omdat we voor minder geld betere fietsen te krijgen zijn. (weliswaar met minder hype maar dat vinden we eigenlijk wel zo prettig). We kiezen bewust voor derailleur omdat we zo flexibeler zijn qua reparaties op onze verre reizen (on -off road en soms langdurig). Riemaandrijving en Roloff en pinion - nee dank jewel. Overigens zijn onze Santos Travelmasters met derailleur nu meer dan 10 jaar oud en voldoen nog steeds. Eigenlijk vinden we zo'n oud beestje wel stoer. Allereerst wordt hij minder snel gestolen, hoeven we niet bang te zijn voor een kras, die heeft hij al volop krassen, deuken e.d. en dat maakt hem juist zo mooi. Hij heeft zoveel mooie dingen* met ons meegemaakt en dat mag zichtbaar zijn - een fiets met karakter. Uiteraard zijn wielen en alle onderdelen vervangen soms meer dan eens. Maar we hebben ook nog onze Gazelle Cayo van 15 jaar geleden waar we de eerste vijf jaar on- en offroad fietsvakanties mee hebben gemaakt. Ze gaan nog elke dag mee op stadsritten. En eigenlijk is op de Gazelle een stuk minder vervangen dan op de Santos. Dus voorlopig nog geen nieuwe fiets voor ons maar als dan GEEN Santos meer en geen Pinion of roloff. Zo houden we flink wat over om weg te gaan met onze oude knarren :P

Dit alles om het geheel wat te nuanceren :wink:

Succes met de keuze maar laat je niet gek maken op het WF forum.
Prachtige reizen maak je ook op een Gazelle cayo e8)

(*) Centraal Azië, Mongolie, China, ZO Azië, Geheel Europa, Marokko, Cuba on- en offroad ..... en en en ;-)
Peter_K schreef:Ik wil er nog op wijzen dat alles kapot kan gaan (Murphy's law).
Dat is niet niet de wet van Murphy.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Murphy : "Alles wat fout kan gaan, zal fout gaan".
Jurr schreef: En waarom alleen Rohloff en geen Pinion? Is dat ook een kwestie van mooier?
haha, jij ben zeker geen brandweerman van beroep? jij weet het vuurtje aardig aan te wakkeren! :wink: . Ik beide opties overwogen en op meerdere fietsen met beide systemen gereden en geprobeerd. ook heb ik veel forum's en verhalen van reizigers gelezen, maar persoonlijk ben ik tot de concluse gekomen dat het niet de honderden euro's extra waard is om met een pinion te rijden.
Voordeel van Pinion: meer versnellingen, en het gewicht in het midden. Nadelen: zwaarder, duurder, en je zit flink breder met je voeten (hogere q).
Tenzij ik erover lees, mis ik nog de meest logische reactie: zou je bij de aankoop van zo'n dure fiets niet uitgebreid gaan testrijden met beide kandidaten? De "ideale" fiets bestaat immers niet. Misschien merk je geen verschil en dan kan je de keuze laten afhangen van een stel forumvrienden, maar veel waarschijnlijker rijd je een stukje en weet je gewoon onmiddelijk welke je wil.
Nog een nadeel van Pinion: als het mechanisme onderweg kapot gaat, heb je echt een probleem. Gaat een Rohloffnaaf kapot, dan kun je altijd nog op zoek gaan naar een ander achterwiel en verder fietsen op een fixie of ook een derailleur op je fiets zetten.
Een 'psychologisch' nadeel vind ik dat een Pinionfiets wel erg op een e-bike gaat lijken :wink: .
Benfietsen schreef:
haha, jij ben zeker geen brandweerman van beroep? jij weet het vuurtje aardig aan te wakkeren! :wink: . Ik beide opties overwogen en op meerdere fietsen met beide systemen gereden en geprobeerd. ook heb ik veel forum's en verhalen van reizigers gelezen, maar persoonlijk ben ik tot de concluse gekomen dat het niet de honderden euro's extra waard is om met een pinion te rijden.
Ach, dat hoort nu eenmaal bij een forum als deze ;-) Een beetje vuur in een discussie kan geen kwaad, zeker als het om iemand tot een goede beslissing te helpen bij het uitgeven van veel geld.

In geval het bij aluminium en Rohloff moet blijven zou ik kiezen voor de Santos Travelmaster 3+. Ga ook eens met de 4-zuiger Hope remmen rijden, erg fraaie optie ten opzichte van XT.
En dan eigenlijk met de fraaie dikke schijven van idworx erbij ;-)

In titanium vind ik Pilot en 11ants erg fraaie dingen maken, al zijn er zeker meer... en daar zijn zeker ook modellen waarbij de montage van dragers een mogelijkheid zijn.
Jurr schreef: In titanium vind ik Pilot en 11ants erg fraaie dingen maken, al zijn er zeker meer... en daar zijn zeker ook modellen waarbij de montage van dragers een mogelijkheid zijn.
Falkenjagd Hoplit, ook zo'n fraai ding.

Maar persoonlijk geef ik mijn geld liever uit aan onbetaald verlof :lol:
Berger schreef:
Jurr schreef: In titanium vind ik Pilot en 11ants erg fraaie dingen maken, al zijn er zeker meer... en daar zijn zeker ook modellen waarbij de montage van dragers een mogelijkheid zijn.
Falkenjagd Hoplit, ook zo'n fraai ding.

Maar persoonlijk geef ik mijn geld liever uit aan onbetaald verlof :lol:
Inderdaad zoals ik hierboven schreef het gaat toch om de reizen die je met zo'n ding maakt.
Bij ons was er weinig verschil tussen de goedkope en iets duurdere fiets. Alle reizen waren prachtig. Kortom lekker op de oude blijven doorrijden, houd je meer geld over om echt wat te gaan doen met die fiets 8)
-